opkrikken van een auto
Moderator: webmasters
opkrikken van een auto
Misschien een domme vraag....Maar ik heb absoluut geen idee hoe ik een auto opkrik. Heb nog niet een band hoeven te wisselen. Kan iemand me dit duidelijk uitleggen? Misschien ook handig voor anderen zonder kennis van opkrikken... 

nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!
-
- AX super weirdo
Met de std krik...
Die schuif je in het midden onder je dorpel in de daarvoor bestemde metalen uitsteksels.... vervolgens de krik opzwenken....(of zoiets...)
Als je wielen losmoeten moet je wel eerst even de bouten iets losser trekken... anders trek je hem van de krik af...
Maar het opkrikken van een auto is instinctief bij de MAN geregeld... als je de krik in je handen hebt weet je hoe het werkt...... net als ademen....
.............
Die schuif je in het midden onder je dorpel in de daarvoor bestemde metalen uitsteksels.... vervolgens de krik opzwenken....(of zoiets...)
Als je wielen losmoeten moet je wel eerst even de bouten iets losser trekken... anders trek je hem van de krik af...
Maar het opkrikken van een auto is instinctief bij de MAN geregeld... als je de krik in je handen hebt weet je hoe het werkt...... net als ademen....

Last edited by Rock's on TueDec20, 2005 10:14:52 PM, edited 1 time in total.

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
De dorpel is die balk onder je portieren.
De krik zit in het reserve wiel.
Het reservewiel zit onder je auto. Je haalt 'm tevoorschijn door het messingkleurige draaigeval midden voorin je kofferbak tegen de klok in te draaien.
Krik onder krikpunt (uitsteeksel zetten).
Draaien
Zorg dat je auto niet stiekem wegrijdt met de handrem of door 'm in de versnelling te zetten.
Als je een wiel verwisselt: eerst de bouten losdraaien, dan pas opkrikken (anders draait je wiel mee als je aan de sleutel draait, dan gaat ie dus niet los)
Ow en doe geen ruige dingen terwijl ie op de krik staat. Motor verwisselen ofzo. Dan vallen ze wel eens om en dat doet pijn. Zet 'm dan op een assteun of desnoods op steentjes.
Succes! Is nix aan hoor, als je 't eenmaal een keer hebt gedaan
Gewoon relaxed thuis op de stoep proberen.
De krik zit in het reserve wiel.
Het reservewiel zit onder je auto. Je haalt 'm tevoorschijn door het messingkleurige draaigeval midden voorin je kofferbak tegen de klok in te draaien.
Krik onder krikpunt (uitsteeksel zetten).
Draaien

Zorg dat je auto niet stiekem wegrijdt met de handrem of door 'm in de versnelling te zetten.
Als je een wiel verwisselt: eerst de bouten losdraaien, dan pas opkrikken (anders draait je wiel mee als je aan de sleutel draait, dan gaat ie dus niet los)
Ow en doe geen ruige dingen terwijl ie op de krik staat. Motor verwisselen ofzo. Dan vallen ze wel eens om en dat doet pijn. Zet 'm dan op een assteun of desnoods op steentjes.
Succes! Is nix aan hoor, als je 't eenmaal een keer hebt gedaan

Kijk uit, een Cactussssss
-
- AX Spaster Mammer
Rock's wrote:Maar het opkrikken van een auto is instinctief bij de MAN geregeld... als je de krik in je handen hebt weet je hoe het werkt...... net als ademen.................
Whahahahahhaa

hahaha
ik zou wel voor 20euro ongeveer een garagekrik aanschaffen, werkt 10x beter en sneller en met een paar assteunen kan je zoveel meer aan je auto doen
ik zet de auto trouwens altijd op de balken die in de lengte onder je auto zitten, 30cm verder dan je dorpels ongeveer
GTE wrote:Rock's wrote:
ik zou wel voor 20euro ongeveer een garagekrik aanschaffen, werkt 10x beter en sneller en met een paar assteunen kan je zoveel meer aan je auto doen
ik zet de auto trouwens altijd op de balken die in de lengte onder je auto zitten, 30cm verder dan je dorpels ongeveer
Twee goeie tips. De kriksteuen zijn niet echt superdegelijk.
Hetzelfe kan worden gezegd van het flimsy schaarkrikje dat bij je auto hoort.
Haal bij de Halfords een garagekrikje. Kost je iets van ? 25,00, heb je er ook nog twee assteunen bij. Ideaal, een van de meest gebruikte stukken gereedschap bij mij.
En inderdaad, zet de garagekrik op die balken die onder je auto doorlopen van voor naar achter.
Antoine
pcrodent wrote:Als je wielbouten niet los gaan:
- stuk pijp aan je wielsleutel (meer hefboomwerking) (en dan hopen dat je pijp niet doorbuigt)
- momentsleutel van de LIDL als ie weer 'ns in de aanbieding is. Die is van zichzelf al heel lang.
daar is nou net een momentsleutel niet voor bedoeld.
koop gewoon een wielsleutel (nog goedkoper als die momentsleutel) en ook wel eens bij de lidl en anders gewoon bij de praxis.
je kan er gewoon doppen opzetten dus relaxed voor wielbouten aandrijfasmoeren etc.

ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- AX Spaster Mammer
hee joh, die meid is dadelijk al 50 euro verder voordat ze d'r wielen uberhaupt los heeft, en heeft dagelijks een halve garage bij zich omdat ze van jullie een pompkrik, twee assteuntjes en een berg sleutels bij zich moet hebben!
Dingen als momentsleutels en ratels zijn er idd niet voor gemaakt, maar ze kunnen er echt wel tegen... zo niet? Dan heb je gewoon een k**ratel/sleutel..
Had het eerst ook niet verwacht, maar heb al een paar x op m'n ratel staan springen omdat het anders ECHT niet losging en hij doet 't nog prima..
Dingen als momentsleutels en ratels zijn er idd niet voor gemaakt, maar ze kunnen er echt wel tegen... zo niet? Dan heb je gewoon een k**ratel/sleutel..
Had het eerst ook niet verwacht, maar heb al een paar x op m'n ratel staan springen omdat het anders ECHT niet losging en hij doet 't nog prima..