opkrikken van een auto

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
first
AX liefhebber
AX liefhebber

opkrikken van een auto

Post by first »

Misschien een domme vraag....Maar ik heb absoluut geen idee hoe ik een auto opkrik. Heb nog niet een band hoeven te wisselen. Kan iemand me dit duidelijk uitleggen? Misschien ook handig voor anderen zonder kennis van opkrikken... :oops:
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

Met de std krik...

Die schuif je in het midden onder je dorpel in de daarvoor bestemde metalen uitsteksels.... vervolgens de krik opzwenken....(of zoiets...)
Als je wielen losmoeten moet je wel eerst even de bouten iets losser trekken... anders trek je hem van de krik af...

Maar het opkrikken van een auto is instinctief bij de MAN geregeld... als je de krik in je handen hebt weet je hoe het werkt...... net als ademen.... :wink:.............
Last edited by Rock's on TueDec20, 2005 10:14:52 PM, edited 1 time in total.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

De dorpel is die balk onder je portieren.
De krik zit in het reserve wiel.
Het reservewiel zit onder je auto. Je haalt 'm tevoorschijn door het messingkleurige draaigeval midden voorin je kofferbak tegen de klok in te draaien.

Krik onder krikpunt (uitsteeksel zetten).
Draaien :P

Zorg dat je auto niet stiekem wegrijdt met de handrem of door 'm in de versnelling te zetten.

Als je een wiel verwisselt: eerst de bouten losdraaien, dan pas opkrikken (anders draait je wiel mee als je aan de sleutel draait, dan gaat ie dus niet los)

Ow en doe geen ruige dingen terwijl ie op de krik staat. Motor verwisselen ofzo. Dan vallen ze wel eens om en dat doet pijn. Zet 'm dan op een assteun of desnoods op steentjes.

Succes! Is nix aan hoor, als je 't eenmaal een keer hebt gedaan :) Gewoon relaxed thuis op de stoep proberen.
Kijk uit, een Cactussssss

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

nog iets: Als je krik wel omhoog gaat, maar je auto niet, moet je ff checken of je de bovenkant van de krik nog ziet.

Is die bovenkant in je dorpel verdwenen, dan moet je ff terug naar de garage :lol:

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

Ik geloof dat ik het aardig snap; als ik de bovenkant van de krik niet zie dan is de dorpel doorgerot en dan kan ik laten lassen. :lol:

De ervarings van doorgerotte dorpels kreeg ik met de opel kadett. Scheuren van 20 cm in de dorpels.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

als je de wielbouten niet los krijgt, wat niet gek is, moet je ff op de sleutel gaan staan (terwijl deze op de bout zit) en een beetje veren..

ok, niet goed voor de bout/sleutel.. maar ze kunnen het wel hebben, en je wilt toch dat het los is he!
Image

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by GTE »

Rock's wrote:Maar het opkrikken van een auto is instinctief bij de MAN geregeld... als je de krik in je handen hebt weet je hoe het werkt...... net als ademen.... :wink:.............

Whahahahahhaa
Image

hahaha

ik zou wel voor 20euro ongeveer een garagekrik aanschaffen, werkt 10x beter en sneller en met een paar assteunen kan je zoveel meer aan je auto doen

ik zet de auto trouwens altijd op de balken die in de lengte onder je auto zitten, 30cm verder dan je dorpels ongeveer

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

Ik had het nog niet gelezen , maar dat wil ik wel eens zien dat instinctieve geregel.... :lol:

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by GTE »

first wrote:Ik had het nog niet gelezen , maar dat wil ik wel eens zien dat instinctieve geregel.... :lol:

dat is net als vrouwen met een fietspomp, zo'n ding op je frame, die weten ook instinctief hoe zoiets werkt :roll:

KMvrtr
AX Master
AX Master

Post by KMvrtr »

GTE wrote:
Rock's wrote:

ik zou wel voor 20euro ongeveer een garagekrik aanschaffen, werkt 10x beter en sneller en met een paar assteunen kan je zoveel meer aan je auto doen

ik zet de auto trouwens altijd op de balken die in de lengte onder je auto zitten, 30cm verder dan je dorpels ongeveer

Twee goeie tips. De kriksteuen zijn niet echt superdegelijk.
Hetzelfe kan worden gezegd van het flimsy schaarkrikje dat bij je auto hoort.

Haal bij de Halfords een garagekrikje. Kost je iets van ? 25,00, heb je er ook nog twee assteunen bij. Ideaal, een van de meest gebruikte stukken gereedschap bij mij.
En inderdaad, zet de garagekrik op die balken die onder je auto doorlopen van voor naar achter.

Antoine

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Als je wielbouten niet los gaan:
- stuk pijp aan je wielsleutel (meer hefboomwerking) (en dan hopen dat je pijp niet doorbuigt)
- momentsleutel van de LIDL als ie weer 'ns in de aanbieding is. Die is van zichzelf al heel lang.
Kijk uit, een Cactussssss

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

pcrodent wrote:Als je wielbouten niet los gaan:
- stuk pijp aan je wielsleutel (meer hefboomwerking) (en dan hopen dat je pijp niet doorbuigt)
- momentsleutel van de LIDL als ie weer 'ns in de aanbieding is. Die is van zichzelf al heel lang.

daar is nou net een momentsleutel niet voor bedoeld.
koop gewoon een wielsleutel (nog goedkoper als die momentsleutel) en ook wel eens bij de lidl en anders gewoon bij de praxis.
je kan er gewoon doppen opzetten dus relaxed voor wielbouten aandrijfasmoeren etc.

Image
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

hee joh, die meid is dadelijk al 50 euro verder voordat ze d'r wielen uberhaupt los heeft, en heeft dagelijks een halve garage bij zich omdat ze van jullie een pompkrik, twee assteuntjes en een berg sleutels bij zich moet hebben!

Dingen als momentsleutels en ratels zijn er idd niet voor gemaakt, maar ze kunnen er echt wel tegen... zo niet? Dan heb je gewoon een k**ratel/sleutel..

Had het eerst ook niet verwacht, maar heb al een paar x op m'n ratel staan springen omdat het anders ECHT niet losging en hij doet 't nog prima..

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by GTE »

ja, maar je weet dat je met een franse auto d'r meestal wel 't een en ander aan moet doen om 'm tot de volgende APK te laten rijden 8)
1721 cc Image

Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Joris »

Lichtmetaal met slotbouten zonder momentsleutel aandraaien :?

Kijken even in je dashboard daar ligt een handig boekje!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TB »

Ik ben helemaal niet zo gek op dat soort krikken. Gebruik ik echt slechts in noodgevallen. Gebruik altijd een kleine garagekrik, kost ook geen drol en staat ie veel stabieler aan de onderzijde van de auto.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Post Reply