Het is gelukt om de distributieriem te vervangen, ondanks een "foutje"
Alles netjes gemonteerd en startten, we horen een raar krrr-geluid ergens onder en daarna lijkt het wel alsof de accu leeg is,
de startmotor heeft moeite, maar dat word minder. De motor slaat niet aan, standaard zaken gecontroleerd zoals benzine,
bougies, kabels stekkertjes.
We vragen ons af of de riem niet een paar tandjes versprongen is?, we halen de bovenste distributiekap los en wat zien we
daar, M8 boutje om de nokken as te blokkeren zit er nog in . Ik was zelf even afgeleid en vergeten om deze er weer uit te
halen en zij hebben het niet gezien bij de montage van de kappen.
Het krukaswiel heeft wat tandjes van de riem opgegeten, het krrr-geluid bij de eerste start waren dus de tandjes van de riem,
we hebben geen zware mechanische herrie gehoord. Volgens een Citroen-Expert met 41 jaar kennis en ervaring kan dit foutje
opzich geen kwaad, de 1.4i is min of meer een vrije slag motor. Hij adviseerde ons om de oude riem er weer op te
monteren, aangezien deze nog niet zolang opzat. Hier stonden gelukkig de markeringen nog op en ook op de riemwielen,
dus we hebben de motor weer netjes op tijd kunnen zetten en deze startte in ??n keer en loopt als een zonnetje
De foto's :photo
Vroeg in de ochtend begonnen, de verlaagde AX staat eindelijk veilig op bokken, was effe een gedoe,
maar je kan nooit veilig genoeg werken.
Van L naar R, de beste maat van Michael (eigenaar AX) en de vader van Michael, hij werkt bij de
Brandweer en stond paraat om een auto te blussen
Nou kwam er die dag wel een melding binnen van een brandende auto, maar het was gelukkig
niet deze AX
Nee dit is niet de vrijmarkt op Koninginnedag, maar mijn gereedschap
Dit is de motor die dus jankt als hij warm is, wat zal het zijn? de spanrol of de waterpomp
Distributiekappen liggen er al af.
De riem, nokkenas en krukas zijn gemarkeer, deze merktekens neem ik over op de nieuwe riem voor de montage.
Spanrol los, deze zag er opzich wel goed uit, maar draait iets zwaarder dan de nieuwe rol, terwijl hij er
al 15.000km inzit. Is deze nog goed of is het toch de waterpomp die jankt??
Let op de bout om de nokkenas te blokkeren, deze gaat later op de dag voor problemen zorgen
Dat is de waterpomp, hij lekt een klein beetje en draait zwaar.
We halen een nieuwe bij de Breezan, welke
soepeler draait, waarschijnlijk is het lager in de waterpomp kapot.
Zaterdag was het mooi weer, een parasol voor een schaduw was geen overbodige luxe
Deze witte schim duikt ook overal op
(
Mijn Import Xantia 
)
De oude waterpomp.
De nieuwe waterpomp.
De nieuwe waterpomp is gemonteerd, (speciaal) spangereedschap is aangebracht in het excentriek van de
spanrol. Voor de wijsneuzen, we moeten de spanrol nog draaien zodat het speciaal gereedschap het benodigde
moment op de rol kan uitoefenen.
Je kan het speciaal gereedschap zelf maken, een inbussleutel-8 afslijpen op vierkant 7mm en een gewicht van 1,5kg
(voor een 1.4i) op 10cm afstand. Of je koopt voor ruim ?750 ex btw een koffer met speciaalgereedschap bij de
Citroen dealer, waar dit gereedschap in zit
De beschadigde riem doordat de nokkenas nog geblokkeerd stond met een bout.
De helpende Opel-liefhebber en beste vriend van de AX-eigenaar bijt zijn tanden stuk op de kapotte riem.
Gelukkig is het nog allemaal goed gekomen, ik krijg net een SMSje dat de AX zich prima heeft gedragen tijdens
een testrit van Nieuwegein naar EDE en terug.
Het monopoint injectiehuis was behoorlijk smerig.
Waarschijnlijk is dit ook de oorzaak van slecht stationair lopen en schokkerig rijden.
Ik heb het injectiehuis goed schoongemaakt met remmenreiniger, de AX loopt nu goed stationair en rijd als
een zonnetje.
Een gasklephuis pakking kun je ook zelf maken, in dit geval uit een pak melk
Meteen ook even de olie ververst.
Het olie-filter zat behoorlijk vast, ik heb er een flinke beitel in moeten en flink rammen met een hamer om deze
los te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die zo dom zijn om een filter zo vast te zetten.
De hele buurt kijkt en leeft mee
Handig zo een partytent, we dachten even dat het ging regenen.
Voorbijgangers keken vreemd op naar
dit toneelstukje