Nou, het zit mij de afgelopen weken wel mee met de AX. De 140 dkm mag blijkbaar niet bereikt worden. Twee weken terug begaf een slang van de koelvloeistof het, vandaag (tank benzine is nog niet eens hervuld sinds de vorige keer ) gaf de dynamo de geest. Oorzaak ligt waarschijnlijk in de rit terug naar huis vorige week zaterdag, over een binnendoorweggetje die net breed genoeg is om met 2 voertuigen te kruizen. Ik ging, net als mijn tegenligger, keurig naar rechts, totdat mijn tegenligger weer naar links kwam zetten, waarop ik de wagen de berm in gestuurd heb, bestaande uit een hoop modder, steentjes, gruis, puin, plassen water en noem maar op. Niet echt bevoordelijk voor je dynamo. Modder zit trouwens bovenop het motorblok...
Effin, vandaag draaide ik bij mijn oma de straat in, rechtsaf een drempel op, toen alles begon te stotteren, maar de wagen bleef rijden. Omdat ik met mijn oma weg zou gaan, er verder geen aandacht aan besteed en gewoon doorgereden. Halverwege echter, was de accu leeg en kapte de wagen ermee. Gelukkig in de buurt van een redelijk busknooppunt, dus oma op de bus gezet naar de bestemming en zelf me eens gebogen over de wagen, pa gebeld en overlegd. Omdat ik, in tegenstelling tot de vorige keer, vandaag binnendoor gegaan was, heb ik de auto over het stoepje geduwd, in de paralelstraat gedraaid en geparkeerd en zijn we hem later vandaag, toen mijn pa uit zijn werk was, hem gaan halen. Accu een minuut of 15 met startkabels aan de andere accu gelegd en zo naar huis gereden. Best raar hoor, zonder werkende dynamo, dus met accu die zomaar weg kan vallen, door een tunnel (zonder licht ), 20 km naar huis. Het starten is trouwens gedaan door ouderwets duwen en de koppeling in de 2e versnelling op laten komen.
Thuis bleek het de dynamo te zijn, daar er niets veranderde aan spanning toen we de multimeter eraan hingen. Nou zou er normaal gesproken een lampje moeten gaan branden als de dynamo het niet doet, toch? Maar dit brand niet? Oja, met starten brand deze wel.
Nouja, dat word waarschijnlijk dus morgen weer langs de sloop en sleutelen, want woensdag moet de andere auto langs de keuring, moet mijn moeder met mijn oma, wederom, weg en moet mijn vader gewoon een wagen hebben voor zijn werk. Arme oma
Laurent
Dynamo om zeep?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Dynamo om zeep?
Last edited by Laurent on TueFeb15, 2011 11:14:03 PM, edited 4 times in total.
AX 1.1i Volcane Rood
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Ik heb het nu al 3 maal gelezen maar ik kan de vraag in je bericht niet helemaal vinden.
Dus of ik zie je vraag niet of je had nog niet helemaal door hoe het forum is opgebouwd.
Het deel Technisch is namelijk bedoeld voor vraagstellingen betreffende technische problemen. Dit is (zoals ik het lees) meer iets voor in je wie=wie.
Dus of ik zie je vraag niet of je had nog niet helemaal door hoe het forum is opgebouwd.
Het deel Technisch is namelijk bedoeld voor vraagstellingen betreffende technische problemen. Dit is (zoals ik het lees) meer iets voor in je wie=wie.
Nouja, hier komt de vraag... Wij denken dat het de dynamo is, maar er gaat nergens een lampje branden... Meer mensen met dit fenomeen bekend? Logischer wijs had dit, neem ik aan, moeten gaan branden, maar het brand niet. Zal even de titel aanpassen.
Last edited by Laurent on TueFeb15, 2011 11:16:49 PM, edited 1 time in total.
AX 1.1i Volcane Rood
Dashboardlampjes hebben ook niet echt het eeuwige leven.
Met mijn eerste AX ook een keer gestrand met een lege accu doordat de dynamo niet meer bijlaadde.
De radio viel al eerder uit, maar dat lampje wilde echt niet branden.
Wat ga de multimeter eigenlijk aan?
Een gezonde dynamo moet bij een draaiende motor toch wel 13,5 a 14,5 Volt geven.
Met mijn eerste AX ook een keer gestrand met een lege accu doordat de dynamo niet meer bijlaadde.
De radio viel al eerder uit, maar dat lampje wilde echt niet branden.
Wat ga de multimeter eigenlijk aan?
Een gezonde dynamo moet bij een draaiende motor toch wel 13,5 a 14,5 Volt geven.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Vandaag op de sloop een andere gehaald. In eerste instantie eentje uit een AX getoverd, maar dat was volgens het personeel een Chinees exemplaar, complete rotzooi. Ik kreeg een ander, niet Chinees exemplaar mee. Erin gezet, ook leuk dat je het motorblok moet opkrikken om de lange bout erin/eruit te krijgen. Erin gezet, snaar gespannen, aangesloten, accu weer vastgezet, multimeter bevestigd en gestart. En hij doet het weer. Oja, vooraf pa laten controleren
Laurent
Dankje voor het aanbod, maar Zeeland is nogal een eind weg. Er zit inmiddels een ander inDuFF wrote:geen idee waar je woont, maar ik heb nog een goede dynamo liggen (geheel gereviseerd, 1 jaar gebruikt).
pb/mail of fax maar als je een dynamo nodig hebt.
Laurent
Last edited by Laurent on TueFeb15, 2011 11:18:01 PM, edited 1 time in total.
AX 1.1i Volcane Rood