Ik geloof dat ik een brakke accu had met de vorst die er de brui aan gegeven heeft.
Maar voor de zekerheid zou ik graag willen weten hoe ik de dynamo kan doormeten. ?
Want ik heb inmiddels een nieuwe accu aangeschaft, die het misschien ook niet zo lekker vind om laag in de stroom te staan..
Hoe dynamo doormeten ?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 52
- Joined: SatNov06, 2010 1:34:23 PM
- Location: Hoogland
- Contact:
Ik heb even een snel plaatje voor je in elkaar gegooid.
Hierbij is de voeding de dynamo en de belasting je accu. Als je met je multimeter over de accupolen meet zou je met een stationair draaiende motor zo'n 13,5V moeten meten.
Als je je multimeter tussen de dynamo en de accu plaats (en natuurlijk instelt op stroommeting) zou je een laadstroom moeten meten.
Kijk wel eerst even na wat de maximale stroom is die je multimeter aankan. Een andere optie om de laadstroom te meten is een ampèretang. Deze plaats je om de kabel heen en zo kan je de laadstroom ook aflezen.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Hierbij is de voeding de dynamo en de belasting je accu. Als je met je multimeter over de accupolen meet zou je met een stationair draaiende motor zo'n 13,5V moeten meten.
Als je je multimeter tussen de dynamo en de accu plaats (en natuurlijk instelt op stroommeting) zou je een laadstroom moeten meten.
Kijk wel eerst even na wat de maximale stroom is die je multimeter aankan. Een andere optie om de laadstroom te meten is een ampèretang. Deze plaats je om de kabel heen en zo kan je de laadstroom ook aflezen.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Zoals Sven al aangeeft: start de motor en meet rechtstreeks over de accupolen wat er geladen wordt.
Alles tussen de 13,5-14,2 Volt is prima, blijft de waarde daar duidelijk onder dan zijn je koolborstels op.
Mocht er ook verschil zitten tussen wat je meet over de accupolen en rechtstreeks op de dynamo zelf dan moet je je accupolen/- klemmen goed schoonmaken.
Alles tussen de 13,5-14,2 Volt is prima, blijft de waarde daar duidelijk onder dan zijn je koolborstels op.
Mocht er ook verschil zitten tussen wat je meet over de accupolen en rechtstreeks op de dynamo zelf dan moet je je accupolen/- klemmen goed schoonmaken.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Prima hier heb ik zeker wat aan..,,
Het is dus ook mogelijk om Amperage te meten (in serie met accu) hoeveel bedraagt die dan,, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Niet zozeer dat ik dat ga doen want die multimeter heeft 2 pisdraadjes en de auto starten met de multimeter ertussen lijkt me niet echt bevorderlijk.
Het is dus ook mogelijk om Amperage te meten (in serie met accu) hoeveel bedraagt die dan,, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Niet zozeer dat ik dat ga doen want die multimeter heeft 2 pisdraadjes en de auto starten met de multimeter ertussen lijkt me niet echt bevorderlijk.