Hoe dynamo doormeten ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Quasimodo
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SatAug07, 2010 1:00:20 AM

Hoe dynamo doormeten ?

Post by Quasimodo »

Ik geloof dat ik een brakke accu had met de vorst die er de brui aan gegeven heeft.
Maar voor de zekerheid zou ik graag willen weten hoe ik de dynamo kan doormeten. ?
Want ik heb inmiddels een nieuwe accu aangeschaft, die het misschien ook niet zo lekker vind om laag in de stroom te staan.. :oops:

SvenM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SatNov06, 2010 1:34:23 PM
Location: Hoogland
Contact:

Post by SvenM »

Ik heb even een snel plaatje voor je in elkaar gegooid.

Image

Hierbij is de voeding de dynamo en de belasting je accu. Als je met je multimeter over de accupolen meet zou je met een stationair draaiende motor zo'n 13,5V moeten meten.

Als je je multimeter tussen de dynamo en de accu plaats (en natuurlijk instelt op stroommeting) zou je een laadstroom moeten meten.

Kijk wel eerst even na wat de maximale stroom is die je multimeter aankan. Een andere optie om de laadstroom te meten is een ampèretang. Deze plaats je om de kabel heen en zo kan je de laadstroom ook aflezen.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Zoals Sven al aangeeft: start de motor en meet rechtstreeks over de accupolen wat er geladen wordt.
Alles tussen de 13,5-14,2 Volt is prima, blijft de waarde daar duidelijk onder dan zijn je koolborstels op.
Mocht er ook verschil zitten tussen wat je meet over de accupolen en rechtstreeks op de dynamo zelf dan moet je je accupolen/- klemmen goed schoonmaken.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Quasimodo
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SatAug07, 2010 1:00:20 AM

Post by Quasimodo »

Prima hier heb ik zeker wat aan..,,

Het is dus ook mogelijk om Amperage te meten (in serie met accu) hoeveel bedraagt die dan,, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Niet zozeer dat ik dat ga doen want die multimeter heeft 2 pisdraadjes en de auto starten met de multimeter ertussen lijkt me niet echt bevorderlijk. :roll:

SvenM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SatNov06, 2010 1:34:23 PM
Location: Hoogland
Contact:

Post by SvenM »

Lijkt me inderdaad niet echt handig nee. Vandaar ook mijn opmerking over een ampèretang. Maar die heeft niet iedereen zo in huis liggen.

Over die laadstroom, eigenlijk geen idee hoeveel die zou moeten zijn. Is dat ook niet afhankelijk van welk type je eronder hebt hangen?

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Meestal iets van 4-5 ampère, maar kan bij een lege accu oplopen naar 8-10 ampère.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Post Reply