1.4TGS probleempje

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

1.4TGS probleempje

Post by Wismerhill13 »

Beste allemaal,

We hebben net een AX 1.4TGS (1.4 injectie) ophaald, er zit echter een vreemd probleempje in. Zo nu en dan gaat de motor spontaan meer toeren draaien (3-4 duizend op de teller) en dat houd vanzelf weer op. Wat ook een enkele keer gebeurt is dat de motor afslaat en dan enkele minuten niet meer te starten is. Daarna start hij weer normaal en loopt weer netjes 800-1000 toeren. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Wellicht een standaard probleem?

Gr.

Wis

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

Controleer eens of er ergens vals lucht wordt aangezogen..
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Laat me even weten of het verdeelkap of DIS is, dan weet ik welke motor het betreft en kan ik er wat meer info over bij halen. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Wismerhill13 »

Ik heb net even gekeken, het is een vierkant blok waar 4 aansluitingen op zitten met kabels naar de bougies. Het lijkt dus niet echt op een verdelerkap.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Oké, da's DIS. Dan is het een KDX blok met Bosch MA3.0 computer.
Dan afslaan, is dat met koude of warme motor?
Mijn eerste vermoedens gaan uit naar de temperatuursensor en de voortuigsnelheidssensor. (Van die laatste vooral de stekkerverbinding/bekabeling).

Recently done:

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Wismerhill13 »

naja, we hebben die auto net een dag, we constateerden het pas bij warme motor. Motortje is natuurlijk snel warm in zo een autootje. Je bedoelt dus dat dit een contactprobleem kan zijn of dacht je meer aan een defecte sensor?

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

MNM(tm) wrote:Oké, da's DIS. Dan is het een KDX blok met Bosch MA3.0 computer.
Dan afslaan, is dat met koude of warme motor?
Mijn eerste vermoedens gaan uit naar de voortuigsnelheidssensor. (Van die laatste vooral de stekkerverbinding/bekabeling).
de snelheidssensor heeft geen inmensgrote invloed.
In de zin van een jaar lang zonder gereden en dit soort problemen nooit gehad...
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Hé Joost: als je me quote, quote dan wel 't HELE stukje, hè! Dus óók dat ik "temperatuursensor" heb genoemd! ;)

Recently done:

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Wismerhill13 »

Bedoel je de temperatuur sensor van de radiator?

Heb nog onder de kap gekeken en zie boven de v-bak 3 a 4 stekkers liggen. Zijn dit de connectors waar je het eerder over had?

Gr.

Wis

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Nee, met 'temperatuursensor' bedoel ik die groene die in het thermostaathuis geschroefd zit. Da's de enige die info naar de ECU stuurt.

Die blauwe die net boven de bak in de zijkant van het blok zit, doet nix anders dan een signaal naar het dashboard sturen. En die grote blauwe die in de radiator zit is een thermocontact die alleen maar voor de fan bedoeld is.
Die twee stekkerverbindingen die los bovenop de bak liggen zijn de stekkers van de lambdasensor. Die witte die bovenop de bak zit is van de achteruitrijlicht-schakelaar.

Recently done:

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Wismerhill13 »

Ik heb net vluchtig gekeken, Boven de bak 3 connectors, een witte, een oranje (lijkt in ieder geval zo) en een rode met een paarse binnenkant. Hoort deze standaard los te zitten? Want dit is namelijk het geval bij deze auto, het lijkt me persoonlijk niet echt als het een van de lambda connectoren is. Zou dit eventueel het probleem kunnen veroorzaken? Ik ga zodadelijk nog eens kijken of ik die andere sensor kan vinden waar je het over had.

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Wismerhill13 »

Victorie! Ik heb de sensor gevonden, zit vanaf de linker koplamp gezien in het blok gedraaid, net erachter zat nog een andere (blauwe) plug/sensor. De kabels zaten erg strak, de vorige eigenaar heeft vermoedelijk het slangetje wat onder de kabels door zat eroverheen gelegd. Dat is nu aangepast en de kabels kopen nu netjes buitenlangs met net genoeg ruimte om niet ergens anders bij in de buurt te komen.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Wismerhill13 wrote:Ik heb net vluchtig gekeken, Boven de bak 3 connectors, een witte, een oranje (lijkt in ieder geval zo) en een rode met een paarse binnenkant. Hoort deze standaard los te zitten?
Wat bedoel je met "los zitten"? Bedoel je dan dat de stekker wel aangesloten is, maar los op de bak ligt, of dat de stekker echt niet is aangesloten? De rode en de witte zijn -zover ik weet- van de lambdasensor, een oranje is mij totaal onbekend.

Recently done:

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Wismerhill13 »

Los is bij mij in de zin van de rode stekker is niet aangesloten, ik heb geen idee of er een bepaalde reden was dat men hem los heeft getrokken of dat met het gewoon vergeten is. Het is niet het soort stekker wat los trilt namelijk. Naja de derde lijkt me oranje, benn iet helemaal zeker, dat ding is een beetje goor :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

In mijn sloop-TGS had de lambda-sensor ook een rode én witte stekker.
Mogelijk krijgt je ECU door het niet aangesloten zitten van de stekker een verkeerd signaal, waardoor de ECU dusdanig moet bijregelen dat je dat terugziet in het toerental zoals in de openingspost beschreven?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Wismerhill13 »

ik heb een vermoeden dat dat heel goed kan, echter het is slechts af en toe en het lijkt zich voor te doen als hij warm is. ik denk dat ik hem maar moet aansluiten en kijken welke zekering ploft in geval van dat hij met een reden was losgetrokken

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Wismerhill13 »

De stekker zit nu ruim een week vast, maar sindsdien hoor ik een vreemde fluiterige toon onder de kap vandaan komen tussen 1200 en 2700 toeren. De boordcomputer begint nu inmiddels zelf gas te geven, je ziet hem echt aan het gaspedaal trekken. Klinkt dit iemand toevallig bekend in de oren?

Gr.

Wis

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Pgoddijn »

Een AX die aan het gaspedaal trekt? Klinkt mij niet bekend in de oren! Zo geavanceerd (of verprutst door computers) is de AX namelijk niet!
Image

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Ja, dat ken ik,
is de stappenmotor die gas geeft, waardoor je pedaal meebeweegt.

Zo probeert de computer iets te compenseren. Maar wat precies is juist de puzzel.

Heb je de ECU al eens gereset sinds je de stekker aangesloten hebt?

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Wismerhill13 »

Ik heb getracht de ECU te resetten, 15-20 minuten accupool eraf en vervolgens de motor iets van 15 minuten laten draaien. Vanaf het eerste moment liep deze 800-1000 rpm stationair alleen toen ik ging rijden werd op gegeven moment gas automatisch bijgeregeld of wilde hij afslaan als je onder de 2500rpm ging, dus zo goed als geen vermogen op dat moment.

Post Reply