1.4TGS probleempje
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
1.4TGS probleempje
Beste allemaal,
We hebben net een AX 1.4TGS (1.4 injectie) ophaald, er zit echter een vreemd probleempje in. Zo nu en dan gaat de motor spontaan meer toeren draaien (3-4 duizend op de teller) en dat houd vanzelf weer op. Wat ook een enkele keer gebeurt is dat de motor afslaat en dan enkele minuten niet meer te starten is. Daarna start hij weer normaal en loopt weer netjes 800-1000 toeren. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Wellicht een standaard probleem?
Gr.
Wis
We hebben net een AX 1.4TGS (1.4 injectie) ophaald, er zit echter een vreemd probleempje in. Zo nu en dan gaat de motor spontaan meer toeren draaien (3-4 duizend op de teller) en dat houd vanzelf weer op. Wat ook een enkele keer gebeurt is dat de motor afslaat en dan enkele minuten niet meer te starten is. Daarna start hij weer normaal en loopt weer netjes 800-1000 toeren. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Wellicht een standaard probleem?
Gr.
Wis
-
Oké, da's DIS. Dan is het een KDX blok met Bosch MA3.0 computer.
Dan afslaan, is dat met koude of warme motor?
Mijn eerste vermoedens gaan uit naar de temperatuursensor en de voortuigsnelheidssensor. (Van die laatste vooral de stekkerverbinding/bekabeling).
Mijn eerste vermoedens gaan uit naar de temperatuursensor en de voortuigsnelheidssensor. (Van die laatste vooral de stekkerverbinding/bekabeling).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:

-
de snelheidssensor heeft geen inmensgrote invloed.MNM(tm) wrote:Oké, da's DIS. Dan is het een KDX blok met Bosch MA3.0 computer.
Mijn eerste vermoedens gaan uit naar de voortuigsnelheidssensor. (Van die laatste vooral de stekkerverbinding/bekabeling).
In de zin van een jaar lang zonder gereden en dit soort problemen nooit gehad...
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
Nee, met 'temperatuursensor' bedoel ik die groene die in het thermostaathuis geschroefd zit. Da's de enige die info naar de ECU stuurt.
Die blauwe die net boven de bak in de zijkant van het blok zit, doet nix anders dan een signaal naar het dashboard sturen. En die grote blauwe die in de radiator zit is een thermocontact die alleen maar voor de fan bedoeld is.
Die twee stekkerverbindingen die los bovenop de bak liggen zijn de stekkers van de lambdasensor. Die witte die bovenop de bak zit is van de achteruitrijlicht-schakelaar.
Die blauwe die net boven de bak in de zijkant van het blok zit, doet nix anders dan een signaal naar het dashboard sturen. En die grote blauwe die in de radiator zit is een thermocontact die alleen maar voor de fan bedoeld is.
Die twee stekkerverbindingen die los bovenop de bak liggen zijn de stekkers van de lambdasensor. Die witte die bovenop de bak zit is van de achteruitrijlicht-schakelaar.
Recently done:

Recently done:

-
Ik heb net vluchtig gekeken, Boven de bak 3 connectors, een witte, een oranje (lijkt in ieder geval zo) en een rode met een paarse binnenkant. Hoort deze standaard los te zitten? Want dit is namelijk het geval bij deze auto, het lijkt me persoonlijk niet echt als het een van de lambda connectoren is. Zou dit eventueel het probleem kunnen veroorzaken? Ik ga zodadelijk nog eens kijken of ik die andere sensor kan vinden waar je het over had.
-
Victorie! Ik heb de sensor gevonden, zit vanaf de linker koplamp gezien in het blok gedraaid, net erachter zat nog een andere (blauwe) plug/sensor. De kabels zaten erg strak, de vorige eigenaar heeft vermoedelijk het slangetje wat onder de kabels door zat eroverheen gelegd. Dat is nu aangepast en de kabels kopen nu netjes buitenlangs met net genoeg ruimte om niet ergens anders bij in de buurt te komen.
Wat bedoel je met "los zitten"? Bedoel je dan dat de stekker wel aangesloten is, maar los op de bak ligt, of dat de stekker echt niet is aangesloten? De rode en de witte zijn -zover ik weet- van de lambdasensor, een oranje is mij totaal onbekend.Wismerhill13 wrote:Ik heb net vluchtig gekeken, Boven de bak 3 connectors, een witte, een oranje (lijkt in ieder geval zo) en een rode met een paarse binnenkant. Hoort deze standaard los te zitten?
Recently done:

Recently done:

-
Los is bij mij in de zin van de rode stekker is niet aangesloten, ik heb geen idee of er een bepaalde reden was dat men hem los heeft getrokken of dat met het gewoon vergeten is. Het is niet het soort stekker wat los trilt namelijk. Naja de derde lijkt me oranje, benn iet helemaal zeker, dat ding is een beetje goor 

-
- profiel verwijderd
-
-
-
Ik heb getracht de ECU te resetten, 15-20 minuten accupool eraf en vervolgens de motor iets van 15 minuten laten draaien. Vanaf het eerste moment liep deze 800-1000 rpm stationair alleen toen ik ging rijden werd op gegeven moment gas automatisch bijgeregeld of wilde hij afslaan als je onder de 2500rpm ging, dus zo goed als geen vermogen op dat moment.