voor deze gelegenheid heb ik mij speciaal aangemeld op jullie forum, ondanks dat ik geen AX heb, maar een technisch overeenkomstige 106 ('94). Maar ik heb in het verleden wel gemerkt dat hier enorm veel technisch verstand rondloopt en dat jullie een actief forum hebben, dus voor deze vraag probeer ik het hier toch.
Een korte introductie van mijzelf: ik ben Frank, 23 en afstuderend bestuurskundige aan de UT in Enschede. Ruim 2,5 jaar geleden heb ik mijzelf een bijzonder mooie peugeot 106 gekocht (na overigens wel gesnuffeld te hebben aan een AX), welke in de loop der tijd nog wat mooier is geworden. Inmiddels heeft dit wagentje ruim 160k gelopen, net ingereden dus.
Het volgende probleem heeft zich afgelopen week gemeld: als ik het koppelingspedaal intrap bij een stationair draaiende motor hoor ik een zacht gierend geluid. Doe ik dat tijdens het rijden, om op- of terug te schakelen, dan is hetzelfde geluid er ook, alleen nog zachter, iets tussen geratel en gezoem. Mijn technische kennis (ondanks enige handigheid) komt niet verder dan 'niet goed'.
Mijn oliepeil is iets te laag geweest (onder het minimum), sterker nog: een volle liter was nodig om de zaak weer op peil te krijgen. Dit komt, vermoed ik, voornamelijk doordat de pakking tussen blok en bak iets zweet. Ook grijpt mijn koppeling al sinds ik de auto gekocht heb heel laat aan, pas in de laatste centimeters van de slag van het pedaal. Dus toen mijn vriendin vrolijk haar voet op het koppelingspedaal liet liggen nadat ze met haar kersverse rijbewijs een rondje in mijn auto deed, slipte de koppeling.
Ik hoop dat jullie een idee hebben waardoor dit geluid veroorzaakt wordt. Zelf ben ik bang dat mijn drukgroep naar z'n grootje is.
Als laatste wil ik jullie een mooie foto van de auto in kwestie niet onthouden:
