Hallo Ax-fans,
voor deze gelegenheid heb ik mij speciaal aangemeld op jullie forum, ondanks dat ik geen AX heb, maar een technisch overeenkomstige 106 ('94). Maar ik heb in het verleden wel gemerkt dat hier enorm veel technisch verstand rondloopt en dat jullie een actief forum hebben, dus voor deze vraag probeer ik het hier toch.
Een korte introductie van mijzelf: ik ben Frank, 23 en afstuderend bestuurskundige aan de UT in Enschede. Ruim 2,5 jaar geleden heb ik mijzelf een bijzonder mooie peugeot 106 gekocht (na overigens wel gesnuffeld te hebben aan een AX), welke in de loop der tijd nog wat mooier is geworden. Inmiddels heeft dit wagentje ruim 160k gelopen, net ingereden dus.
Het volgende probleem heeft zich afgelopen week gemeld: als ik het koppelingspedaal intrap bij een stationair draaiende motor hoor ik een zacht gierend geluid. Doe ik dat tijdens het rijden, om op- of terug te schakelen, dan is hetzelfde geluid er ook, alleen nog zachter, iets tussen geratel en gezoem. Mijn technische kennis (ondanks enige handigheid) komt niet verder dan 'niet goed'.
Mijn oliepeil is iets te laag geweest (onder het minimum), sterker nog: een volle liter was nodig om de zaak weer op peil te krijgen. Dit komt, vermoed ik, voornamelijk doordat de pakking tussen blok en bak iets zweet. Ook grijpt mijn koppeling al sinds ik de auto gekocht heb heel laat aan, pas in de laatste centimeters van de slag van het pedaal. Dus toen mijn vriendin vrolijk haar voet op het koppelingspedaal liet liggen nadat ze met haar kersverse rijbewijs een rondje in mijn auto deed, slipte de koppeling.
Ik hoop dat jullie een idee hebben waardoor dit geluid veroorzaakt wordt. Zelf ben ik bang dat mijn drukgroep naar z'n grootje is.
Als laatste wil ik jullie een mooie foto van de auto in kwestie niet onthouden:
Koppelingsproblemen Peug 106
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Klinkt als een druklager wat wat slijtage vertoont hoeft geen probleem te zijn maar je weet wel dat het er een keer aan zit te komen!
Verder heb je het over een pakking tussen je motor en de versnellingsbak, daar zit geen pakking tussen op het moment dat daar olie langs komt vermoed ik dat je krukaskering lek is, als deze heel erg lek is kan er zelfs olie op je koppelingsplaten komen en zal hij daardoor ook kunnen gaan slippen(maar dan moet het wel erg nat zijn daar)
Verder heb je het over een pakking tussen je motor en de versnellingsbak, daar zit geen pakking tussen op het moment dat daar olie langs komt vermoed ik dat je krukaskering lek is, als deze heel erg lek is kan er zelfs olie op je koppelingsplaten komen en zal hij daardoor ook kunnen gaan slippen(maar dan moet het wel erg nat zijn daar)
Bedankt voor de snelle reactie! Dat klinkt geruststellend, als in: niets aan doen tot hij het bijltje erbij neer gooit? Krukaskeerring bedoelde ik inderdaad ook, die diagnose is al eens gesteld door de buurman.
Dat druklager doet op dit moment niet meer dan klagen en zal op enig moment er voor zorgen dat ik niet meer kan koppelen/ontkoppelen?
Dat druklager doet op dit moment niet meer dan klagen en zal op enig moment er voor zorgen dat ik niet meer kan koppelen/ontkoppelen?
Dat gegier is inderdaad het druklagertje van de koppeling die op zijn weg is naar de hemel...
Als je daarnaast ook aangeeft dat de koppeling pas op het laatst aangrijpt kun je er alsvast vanuit gaan dat je binnenkort de drukgroep zult moeten vernieuwen.
Het lekken is inderdaad zoals je buurman en Happy aangeven de krukaskeerring.
Die vervang je meteen mee als de versnellingsbak er toch afmoet straks.
De "operatie" is in principe vrij eenvoudig, zolang je de beschikking hebt over een brug...
Als student zijnde zal het geld je waarschijnlijk niet in de zak branden, dus ga voor je onderdelen naar Citron in Almelo.
Piet is een schappelijke vent en heeft alles wat je nodig hebt op stock of kan binnen korte tijd leveren voor aangename prijzen.
"Alles op z'n Frans" in Enschede kan dat waarschijnlijk ook wel overigens, of een automaterialenzaak.
Vergeet je de keerringen van het differentieel (steekassen) niet te vernieuwen, want die gaan geheid alsnog lekken...(ervaring).
Wat heb je dus nodig?:
- drukgroepset (Valeo!) 801256(50-70 euro),
- krukaskeerring 85 x 105 x 11 (ongeveer een tientje),
- keerringen differentieel MC 11413 & MC 11414 (samen een tientje ofzo),
- 2-2,5 liter versnellingsbakolie 75W90 ofzo (knakenwerk).
Dit topicje is ook handig:
http://www.Citroën-forum.nl/index.php/f ... ad/195101/
Als je het zelf kunt is het mooi, neem anders eens contact op met ATH in Haaksbergen (M.De Ruyterstr.)
Da's een goede vrind van me (eenmanszaak) en niet duur.
Succes!
Als je daarnaast ook aangeeft dat de koppeling pas op het laatst aangrijpt kun je er alsvast vanuit gaan dat je binnenkort de drukgroep zult moeten vernieuwen.
Het lekken is inderdaad zoals je buurman en Happy aangeven de krukaskeerring.
Die vervang je meteen mee als de versnellingsbak er toch afmoet straks.
De "operatie" is in principe vrij eenvoudig, zolang je de beschikking hebt over een brug...
Als student zijnde zal het geld je waarschijnlijk niet in de zak branden, dus ga voor je onderdelen naar Citron in Almelo.
Piet is een schappelijke vent en heeft alles wat je nodig hebt op stock of kan binnen korte tijd leveren voor aangename prijzen.
"Alles op z'n Frans" in Enschede kan dat waarschijnlijk ook wel overigens, of een automaterialenzaak.
Vergeet je de keerringen van het differentieel (steekassen) niet te vernieuwen, want die gaan geheid alsnog lekken...(ervaring).
Wat heb je dus nodig?:
- drukgroepset (Valeo!) 801256(50-70 euro),
- krukaskeerring 85 x 105 x 11 (ongeveer een tientje),
- keerringen differentieel MC 11413 & MC 11414 (samen een tientje ofzo),
- 2-2,5 liter versnellingsbakolie 75W90 ofzo (knakenwerk).
Dit topicje is ook handig:
http://www.Citroën-forum.nl/index.php/f ... ad/195101/
Als je het zelf kunt is het mooi, neem anders eens contact op met ATH in Haaksbergen (M.De Ruyterstr.)
Da's een goede vrind van me (eenmanszaak) en niet duur.
Succes!
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82