Verschil inlaatspruitstuk 1.3i Rallye en 1.6i PH2 Rallye

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Verschil inlaatspruitstuk 1.3i Rallye en 1.6i PH2 Rallye

Post by Mark »

Mijn huidige 1.6i 8v blokje loopt alweer bijna een jaar als een zonnetje.
Heb nog een 1.6i Rallye blok staan. Uit die witte 106 PH2 die ik gesloopt heb. Blok mankeert iets. Geen tijd om uit te zoeken wat.

Maar een 1.3i rallye spruitstuk schijnt vermogen winst op te leveren. Geld dit ook voor het 1.6i rallye spruitstuk? Of dat hetzelfde van de standaard 1.6i 90 pk motor en de 103pk rallye versie?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

kijk maar eens op het rallye forum, daar staat er erg veel over geschreven :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Daar kan je tegenwoordig geen nuttige dingen meer posten :lol:

De 1.3 inlaat is het beste ivm. de grotere gasklep.
De 1.6 inlaat is hetzelfde als de 1.4, behalve dat er een verdikking op de vlinderklep zit bij de 1.6.
De 1.4 is hierdoor een klein beetje beter.

Kijk even of die verdikking op de vlinderklep zit.
Altijd meer PK's dan jou!

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

De inlaatkanalen van de 1.3 kop zijn een stuk groter dan die van de 1.4 of 1.6
Het inlaatspruitstuk (+gasklephuis) van de 1.3 Rallye is inderdaad erg mooi en kan derhalve vanwege de grote luchtopbrengst tot vermogenswinst leiden.
Echter... als je die lucht niet in je cilinderkop kunt krijgen heb je er ook erg weinig aan.

Hier een foto met boven een cilinderkop van een 1.4 GT (3S) carburateur en onder een 1.3 Rallye (2J2) kop. De diameter van de 1.3 inlaten is duidelijk veel groter.
Image
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ok is dat ook weer duidelijk. Hoef ik daar dus niks aan te doen. Ooit een 1.3i rallye inlaat voor een prikkie aan rooney verkocht omdat ik er toch niks aan had. Heb je opeens een jaar later zelf een 1.6i erin hangen. :roll:
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

1.3 kop op 1.6

Post by Folkert »

Kijk ook maar even bij snel blok bouwen, 1.3 kop op 1.6 onderblok. Dan zul je zien dat het niet zoveel uitmaakt of je gebruik gaat maken van het 1.3 spruitstuk of die van de 1.6/gti De effectieve doorlaat verschilt niet veel.

De stelling dat de 1.3 de grootste inlaat kanalen heeft klop niet geheel, De onderste cilinderkop ( 1.3) zit ook op de 1.4gti en 1.6 vtr

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Re: 1.3 kop op 1.6

Post by v.andriessen »

Folkert wrote:Kijk ook maar even bij snel blok bouwen, 1.3 kop op 1.6 onderblok. Dan zul je zien dat het niet zoveel uitmaakt of je gebruik gaat maken van het 1.3 spruitstuk of die van de 1.6/gti De effectieve doorlaat verschilt niet veel.

De stelling dat de 1.3 de grootste inlaat kanalen heeft klop niet geheel, De onderste cilinderkop ( 1.3) zit ook op de 1.4gti en 1.6 vtr
had laatst ergens gelezen dat de zuiger wel anders waren en dat je daardoor nog wel eens problemen kan gaan krijgen. een 1.3 kop heeft daarvoor andere kleppen die de zuigers wel eens kunnen raken.... maar dat werd later ook weer tegen gesproken.... beetje verwarrend allemaal maar als het niet echt hoeft, zou ik die 1.6kop lekker laten zitten en die 1.3 inlaat eropzetten met 1.3 injectiesysteem. Dat schijnt prima te werken
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Dat zal er meer mee te maken hebben dat een 1.3 kop standaard een nokkenas heeft met meer kleplift, al kan ik me niet voorstellen dat die standaard al de zuigers kunnen raken.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Happytree wrote:Dat zal er meer mee te maken hebben dat een 1.3 kop standaard een nokkenas heeft met meer kleplift, al kan ik me niet voorstellen dat die standaard al de zuigers kunnen raken.
van een 1.3 onderblok niet nee, maar er gaan verhalen dat een 1.6 dat dus wel doet... ik weet er ook het fijne niet van, maar er staat geloof ik een verhaal ergens op het forum (of op rallye.nl) dat iemand zijn zuigers heeft af gedraaid. Bij 'nigel' is het probleem weer dat er te weinig compressie is... en dat ik ook een 1.3 kop , maar dan op een 1.4 ondeblok geloof ik...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

cilkop

Post by Folkert »

Je kunt zonder problemen de cilinderkoppen wisselen, Het klopt dat er veel tegenstrijdige verhalen zijn, want er zijn maar weinig mensen die uit eigen ervaring spreken.

Van alle 1.3/1.4/1.6 motoren komen de zuiger tot ongeveer 1.5 mm onder het dek. Alle koppen van een 1.3 rallye 1.4 gti en 1.6 vtr zijn gelijk. Dus ook van compressieruimte en kanalen en zelfs de nokkenassen zijn gelijk. Zowel in lift als in graden. Uit eigen ervaring gemeten. Voor zover ik het kan zien is de onderste kop die van de 1.3 of 1.4gti,1.6vtr.

Het verschil in compressie zit in de vorm van de bovenkant van de zuiger.
Die kan hol zijn 1.6 vtr en 1.4gt . de zuigers van de 1.3rallye en 1.4 gti zijn bol. waarvan de gti de hoogste bolling heeft.
Last edited by Folkert on TueNov10, 2009 2:42:03 PM, edited 1 time in total.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: cilkop

Post by 2Black »

Folkert wrote:.....Voor zover ik het kan zien is de bovenste kop die van de 1.3 of 1.4gti,1.6vtr.
.....
Bovenste kop is een 3S, oftewel de kop van een 1.4 GT carburateur (TU3S) in de K2A uitvoering (Nigel had eerst een K2B motor). De onderste is een 2J2 kop, van een TU2J2 dus, uit de 106 1.3 Rallye.
En mijn blok heeft (te) groot compressie verlies. Een TU3S/K2A onderblok met de TU2J2 kop, en dus de originele 1.4 GT zuigers.
Erg jammer want met het KDFi systeem dat erop zit heb ik geen last van standaard ECU gedoe en kan alles net zo programmeren als ik zelf wil.
De lage compressie zorgt ervoor dat er te weinig flexibiliteit is in afstelmogelijkheden qua lucht-brandstof mengsel en ontstekingstijdstip.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

verschil

Post by Folkert »

Haal ik het ook nog door elkaar. fout hersteld in de tekst.
De kop met het waterkanaal bij het inlaatkanaal flens is die van een GT.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Dus als ik Folkert mag geloven zouden mijn compressie problemen grotendeels over zijn als ik 1.4 GTi zuigers zou monteren?
Want die zijn wél te koop (of te vinden), in tegenstelling tot 1.3 Rallye zuigers.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

1.4 onderblok 1.3 kop

Post by Folkert »

Klopt, de compressie wordt bepaald door vorm van de zuigers. De zuiger die je nodig hebt is die van de gti.
van de 1.3 rally zit de pen op de verkeerde hoogte

Ik heb overigens nog wel een mooi blokje voor je. Aluminium onderblok met gti zuigers en een gti 1mm gevlakte kop met een milde catcams nokkenas.
ivm een aanstaande verhuizing nu 175 euro.

Het is mijn reserve motor, maar ik maak nu weer een nieuw blok met 1.6 krukas.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Ik hoef geen nieuw blok...
En dat er andere zuigers in moesten wist ik ook al. Ben alleen wel verbaasd door de bewering dat de 2J2 kop exact gelijk ook op een 1.6 en 1.4 GTi zou zitten. En vooral dat een 1.4 GTi ook 'bolle' (domed) zuigers zou hebben.

Hoe dan ook, mocht ik ooit besluiten m'n blok weer te demonteren ga ik gewoon Wössner zuigers bestellen...., dan ben ik toch al geld aan het uitgeven!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Nouja, dat blokje van Folkert is niet duur.. setje zuigers is duurder, zeker nieuwe...
Dat KDFI spulletje hang je er zo omheen.
Last edited by Bas_S on WedNov11, 2009 12:48:55 PM, edited 1 time in total.
Altijd meer PK's dan jou!

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

drijfstangen

Post by Folkert »

Het blokje is een leuke deal!! wij gaan verhuizen en daarom moet ik wat opruiming houden.
Als je wosners besteld vergeet dan niet om meteen de drijfstangen er bij te bestellen want wosners passen niet een op een op de standaard drijfstangen.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Re: drijfstangen

Post by denny »

Folkert wrote: Als je wosners besteld vergeet dan niet om meteen de drijfstangen er bij te bestellen want wosners passen niet een op een op de standaard drijfstangen.
leuk marketing truckje
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

pen diameter wosner

Post by Folkert »

Wosner zuigerpennen zijn 2mm dunner dan de standaard zuigerpennen, je zou het met plakband kunnen vullen!!!

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

is dat de motor die je van edwin hebt gekocht? dan is de krukas en vliegwiel ook gebalanceerd en meende ook afgedraaid

als het goed is staat er nog fcg (freddy cane engineering) op de krukas
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Post Reply