Verschil inlaatspruitstuk 1.3i Rallye en 1.6i PH2 Rallye
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Verschil inlaatspruitstuk 1.3i Rallye en 1.6i PH2 Rallye
Mijn huidige 1.6i 8v blokje loopt alweer bijna een jaar als een zonnetje.
Heb nog een 1.6i Rallye blok staan. Uit die witte 106 PH2 die ik gesloopt heb. Blok mankeert iets. Geen tijd om uit te zoeken wat.
Maar een 1.3i rallye spruitstuk schijnt vermogen winst op te leveren. Geld dit ook voor het 1.6i rallye spruitstuk? Of dat hetzelfde van de standaard 1.6i 90 pk motor en de 103pk rallye versie?
Heb nog een 1.6i Rallye blok staan. Uit die witte 106 PH2 die ik gesloopt heb. Blok mankeert iets. Geen tijd om uit te zoeken wat.
Maar een 1.3i rallye spruitstuk schijnt vermogen winst op te leveren. Geld dit ook voor het 1.6i rallye spruitstuk? Of dat hetzelfde van de standaard 1.6i 90 pk motor en de 103pk rallye versie?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Daar kan je tegenwoordig geen nuttige dingen meer posten
De 1.3 inlaat is het beste ivm. de grotere gasklep.
De 1.6 inlaat is hetzelfde als de 1.4, behalve dat er een verdikking op de vlinderklep zit bij de 1.6.
De 1.4 is hierdoor een klein beetje beter.
Kijk even of die verdikking op de vlinderklep zit.

De 1.3 inlaat is het beste ivm. de grotere gasklep.
De 1.6 inlaat is hetzelfde als de 1.4, behalve dat er een verdikking op de vlinderklep zit bij de 1.6.
De 1.4 is hierdoor een klein beetje beter.
Kijk even of die verdikking op de vlinderklep zit.
Altijd meer PK's dan jou!
De inlaatkanalen van de 1.3 kop zijn een stuk groter dan die van de 1.4 of 1.6
Het inlaatspruitstuk (+gasklephuis) van de 1.3 Rallye is inderdaad erg mooi en kan derhalve vanwege de grote luchtopbrengst tot vermogenswinst leiden.
Echter... als je die lucht niet in je cilinderkop kunt krijgen heb je er ook erg weinig aan.
Hier een foto met boven een cilinderkop van een 1.4 GT (3S) carburateur en onder een 1.3 Rallye (2J2) kop. De diameter van de 1.3 inlaten is duidelijk veel groter.

Het inlaatspruitstuk (+gasklephuis) van de 1.3 Rallye is inderdaad erg mooi en kan derhalve vanwege de grote luchtopbrengst tot vermogenswinst leiden.
Echter... als je die lucht niet in je cilinderkop kunt krijgen heb je er ook erg weinig aan.
Hier een foto met boven een cilinderkop van een 1.4 GT (3S) carburateur en onder een 1.3 Rallye (2J2) kop. De diameter van de 1.3 inlaten is duidelijk veel groter.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Ok is dat ook weer duidelijk. Hoef ik daar dus niks aan te doen. Ooit een 1.3i rallye inlaat voor een prikkie aan rooney verkocht omdat ik er toch niks aan had. Heb je opeens een jaar later zelf een 1.6i erin hangen. 

- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 55
- Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
- Location: sneek
- Contact:
1.3 kop op 1.6
Kijk ook maar even bij snel blok bouwen, 1.3 kop op 1.6 onderblok. Dan zul je zien dat het niet zoveel uitmaakt of je gebruik gaat maken van het 1.3 spruitstuk of die van de 1.6/gti De effectieve doorlaat verschilt niet veel.
De stelling dat de 1.3 de grootste inlaat kanalen heeft klop niet geheel, De onderste cilinderkop ( 1.3) zit ook op de 1.4gti en 1.6 vtr
De stelling dat de 1.3 de grootste inlaat kanalen heeft klop niet geheel, De onderste cilinderkop ( 1.3) zit ook op de 1.4gti en 1.6 vtr
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
Re: 1.3 kop op 1.6
had laatst ergens gelezen dat de zuiger wel anders waren en dat je daardoor nog wel eens problemen kan gaan krijgen. een 1.3 kop heeft daarvoor andere kleppen die de zuigers wel eens kunnen raken.... maar dat werd later ook weer tegen gesproken.... beetje verwarrend allemaal maar als het niet echt hoeft, zou ik die 1.6kop lekker laten zitten en die 1.3 inlaat eropzetten met 1.3 injectiesysteem. Dat schijnt prima te werkenFolkert wrote:Kijk ook maar even bij snel blok bouwen, 1.3 kop op 1.6 onderblok. Dan zul je zien dat het niet zoveel uitmaakt of je gebruik gaat maken van het 1.3 spruitstuk of die van de 1.6/gti De effectieve doorlaat verschilt niet veel.
De stelling dat de 1.3 de grootste inlaat kanalen heeft klop niet geheel, De onderste cilinderkop ( 1.3) zit ook op de 1.4gti en 1.6 vtr
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
van een 1.3 onderblok niet nee, maar er gaan verhalen dat een 1.6 dat dus wel doet... ik weet er ook het fijne niet van, maar er staat geloof ik een verhaal ergens op het forum (of op rallye.nl) dat iemand zijn zuigers heeft af gedraaid. Bij 'nigel' is het probleem weer dat er te weinig compressie is... en dat ik ook een 1.3 kop , maar dan op een 1.4 ondeblok geloof ik...Happytree wrote:Dat zal er meer mee te maken hebben dat een 1.3 kop standaard een nokkenas heeft met meer kleplift, al kan ik me niet voorstellen dat die standaard al de zuigers kunnen raken.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 55
- Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
- Location: sneek
- Contact:
cilkop
Je kunt zonder problemen de cilinderkoppen wisselen, Het klopt dat er veel tegenstrijdige verhalen zijn, want er zijn maar weinig mensen die uit eigen ervaring spreken.
Van alle 1.3/1.4/1.6 motoren komen de zuiger tot ongeveer 1.5 mm onder het dek. Alle koppen van een 1.3 rallye 1.4 gti en 1.6 vtr zijn gelijk. Dus ook van compressieruimte en kanalen en zelfs de nokkenassen zijn gelijk. Zowel in lift als in graden. Uit eigen ervaring gemeten. Voor zover ik het kan zien is de onderste kop die van de 1.3 of 1.4gti,1.6vtr.
Het verschil in compressie zit in de vorm van de bovenkant van de zuiger.
Die kan hol zijn 1.6 vtr en 1.4gt . de zuigers van de 1.3rallye en 1.4 gti zijn bol. waarvan de gti de hoogste bolling heeft.
Van alle 1.3/1.4/1.6 motoren komen de zuiger tot ongeveer 1.5 mm onder het dek. Alle koppen van een 1.3 rallye 1.4 gti en 1.6 vtr zijn gelijk. Dus ook van compressieruimte en kanalen en zelfs de nokkenassen zijn gelijk. Zowel in lift als in graden. Uit eigen ervaring gemeten. Voor zover ik het kan zien is de onderste kop die van de 1.3 of 1.4gti,1.6vtr.
Het verschil in compressie zit in de vorm van de bovenkant van de zuiger.
Die kan hol zijn 1.6 vtr en 1.4gt . de zuigers van de 1.3rallye en 1.4 gti zijn bol. waarvan de gti de hoogste bolling heeft.
Last edited by Folkert on TueNov10, 2009 2:42:03 PM, edited 1 time in total.
Re: cilkop
Bovenste kop is een 3S, oftewel de kop van een 1.4 GT carburateur (TU3S) in de K2A uitvoering (Nigel had eerst een K2B motor). De onderste is een 2J2 kop, van een TU2J2 dus, uit de 106 1.3 Rallye.Folkert wrote:.....Voor zover ik het kan zien is de bovenste kop die van de 1.3 of 1.4gti,1.6vtr.
.....
En mijn blok heeft (te) groot compressie verlies. Een TU3S/K2A onderblok met de TU2J2 kop, en dus de originele 1.4 GT zuigers.
Erg jammer want met het KDFi systeem dat erop zit heb ik geen last van standaard ECU gedoe en kan alles net zo programmeren als ik zelf wil.
De lage compressie zorgt ervoor dat er te weinig flexibiliteit is in afstelmogelijkheden qua lucht-brandstof mengsel en ontstekingstijdstip.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Dus als ik Folkert mag geloven zouden mijn compressie problemen grotendeels over zijn als ik 1.4 GTi zuigers zou monteren?
Want die zijn wél te koop (of te vinden), in tegenstelling tot 1.3 Rallye zuigers.
Want die zijn wél te koop (of te vinden), in tegenstelling tot 1.3 Rallye zuigers.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 55
- Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
- Location: sneek
- Contact:
1.4 onderblok 1.3 kop
Klopt, de compressie wordt bepaald door vorm van de zuigers. De zuiger die je nodig hebt is die van de gti.
van de 1.3 rally zit de pen op de verkeerde hoogte
Ik heb overigens nog wel een mooi blokje voor je. Aluminium onderblok met gti zuigers en een gti 1mm gevlakte kop met een milde catcams nokkenas.
ivm een aanstaande verhuizing nu 175 euro.
Het is mijn reserve motor, maar ik maak nu weer een nieuw blok met 1.6 krukas.
van de 1.3 rally zit de pen op de verkeerde hoogte
Ik heb overigens nog wel een mooi blokje voor je. Aluminium onderblok met gti zuigers en een gti 1mm gevlakte kop met een milde catcams nokkenas.
ivm een aanstaande verhuizing nu 175 euro.
Het is mijn reserve motor, maar ik maak nu weer een nieuw blok met 1.6 krukas.
Ik hoef geen nieuw blok...
En dat er andere zuigers in moesten wist ik ook al. Ben alleen wel verbaasd door de bewering dat de 2J2 kop exact gelijk ook op een 1.6 en 1.4 GTi zou zitten. En vooral dat een 1.4 GTi ook 'bolle' (domed) zuigers zou hebben.
Hoe dan ook, mocht ik ooit besluiten m'n blok weer te demonteren ga ik gewoon Wössner zuigers bestellen...., dan ben ik toch al geld aan het uitgeven!
En dat er andere zuigers in moesten wist ik ook al. Ben alleen wel verbaasd door de bewering dat de 2J2 kop exact gelijk ook op een 1.6 en 1.4 GTi zou zitten. En vooral dat een 1.4 GTi ook 'bolle' (domed) zuigers zou hebben.
Hoe dan ook, mocht ik ooit besluiten m'n blok weer te demonteren ga ik gewoon Wössner zuigers bestellen...., dan ben ik toch al geld aan het uitgeven!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Nouja, dat blokje van Folkert is niet duur.. setje zuigers is duurder, zeker nieuwe...
Dat KDFI spulletje hang je er zo omheen.
Dat KDFI spulletje hang je er zo omheen.
Last edited by Bas_S on WedNov11, 2009 12:48:55 PM, edited 1 time in total.
Altijd meer PK's dan jou!
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 55
- Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
- Location: sneek
- Contact:
drijfstangen
Het blokje is een leuke deal!! wij gaan verhuizen en daarom moet ik wat opruiming houden.
Als je wosners besteld vergeet dan niet om meteen de drijfstangen er bij te bestellen want wosners passen niet een op een op de standaard drijfstangen.
Als je wosners besteld vergeet dan niet om meteen de drijfstangen er bij te bestellen want wosners passen niet een op een op de standaard drijfstangen.
Re: drijfstangen
leuk marketing truckjeFolkert wrote: Als je wosners besteld vergeet dan niet om meteen de drijfstangen er bij te bestellen want wosners passen niet een op een op de standaard drijfstangen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 55
- Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
- Location: sneek
- Contact:
pen diameter wosner
Wosner zuigerpennen zijn 2mm dunner dan de standaard zuigerpennen, je zou het met plakband kunnen vullen!!!