Verschil in verbruik tussen de motoren 1.0, 1.1, 1.4, 1.5

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Habo
AX liefhebber
AX liefhebber

Verschil in verbruik tussen de motoren 1.0, 1.1, 1.4, 1.5

Post by Habo »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verschil in het verbruik tussen de verschillende motoren (zowel benzine als diesel). Zodat ik de keuze (beter) kan maken tussen deze motoren wanneer ik een AX aanschaf.

Als mensen mij kunnen helpen, graag :D

Graag vermelden:

- Verbruik (natuurlijk)
- Gewicht van je rechtervoet (tenzij je 2 linkervoeten hebt, of met links gas geeft :P :wink: )

Greetz, Habo
To do:

Ooit een AX GTI kopen :D

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

lees dit topic eens door: KLIK ;)

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

1.1 carb:
rustig rijden en lange afstanden => 1:16.5
scheuren => 1:6

1.4i: Nog niet echt uitgerekend

1.4GTI: 1:10 bij gemengd sportief rijden
bij doortrappen haalt ie wel de 1:6

Maar ik hoor wel dat de meeste 1.1i's 1:17 of zuiniger halen
AX-kopen is verslavend.

Habo
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Habo »

MBa@NL wrote:lees dit topic eens door: KLIK ;)
citrofenwick wrote:1.1 carb:
rustig rijden en lange afstanden => 1:16.5
scheuren => 1:6

1.4i: Nog niet echt uitgerekend

1.4GTI: 1:10 bij gemengd sportief rijden
bij doortrappen haalt ie wel de 1:6

Maar ik hoor wel dat de meeste 1.1i's 1:17 of zuiniger halen
Bedankt :oops:
To do:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Mijn '94-er 1.1i Volcane: nog niet bekend
Mijn '95-er 1.1i Volcane: 1:18
Mijn '96-er 1.5 Dieseltje: 1:24,5

Maarrrrrrrrr... Houd er wel rekening mee dat de wegenbelasting voor een diesel 3x zo duur is als voor een benzine!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

First met 1.4 106 xsi/Ax GTI mpi blok.

Stad/B wegen: 1 op 13
Snelweg: 1 op 15

Flink rijgedrag: 1 op 12
Circuitrijden: 1 op 9

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Mn oude 1.6je (mis hem) :(

gemend rijden 1:16
circuit 1:5

Ideaal

Mn motor

Normaal gesproken 1:19
Topsnelheid down the freeway 1:een emmer
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Habo
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Habo »

Sander wrote: Mn motor

Sleep jij met emmers op de snelweg? :? :|
To do:

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by homiethomie »

1.4i

gekombineerd tussen 1 op 11 en 1 op 14

1 op 14 als ik normaal rij(wel door rijden), 1 op 11 als je vind dat je met iedereen een dragrace moet houden:P

(wel met 195 15 inch banden er onder)
Last edited by homiethomie on ThuMay07, 2009 11:35:02 AM, edited 1 time in total.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Habo wrote:

hahah ja sander wel hoor :D!

MNM heeft natuuurlijk wel een zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer lichte rechtervoet :P

Ons rijtje dan:
1.4i GT 750 KG, 5 bak 1 op 14, 'normaal' gereden, wel lekker door getrapt. Werd geen file mee gereden en vrij lange stukken. Weinig variatie in verbruik. Op snelweg 120

1.4 carb GT 750 KG, 5 bak: 1 op 11, word afgetrapt, maar verbruik valt me best tegen :oops: Geen file mee gereden, wel op 'circuit' en relatief lange stukken. op snelweg 100- 110

1.4i TRS 750 KG : 1 op 14 in zomer voorjaar Vrij rustig mee gereden, doch ook afentoe lekker afgetrapt. Lange stukken. op de snelweg 130

1.0 carb 640 KG : 1 op 10 op zeer korte stukjes met te vroeg schakelen. 1 op 16 met langere stukken en iets beter doortrekken (het is maar een licht motortje, zoveel kracht heeft ie niet). op de snelweg 90-100

1.1i ?? (700 o.i.d. gok ik)KG: 1 op 16, zelfs met 140 over de snelweg en lekker vlot rijden. op de snelweg 130-140

1.6 MPI (1011 KG, geen AX, wel TU): 1 op 15, altijd rustig gereden + lange stukken. op de snelweg 130

Ik heb het gevoel dat carbs veel gevoeliger zijn voor veranderingen, dwz, hoe je ze rijd. De 1.0 kan zeer zuinig zijn maar niet zoals mam erin reed.

De meeste injecties die ik heb en heb gehad hebben elke keer een vrij constant verbruik, het ontloopt elkaar ook niet echt.

Ik denk wel dat een 1.1 een stuk zuiniger is. Tot nu toe alle 1.4tjes die ik heb gehad blijven bij gemiddeld/normaal verbruik steken op 1 op 14 (uitschieters daar gelaten) terwij de 1.1tjes veel vaker op 1 op 16 komen.
Ligt miss aan de bandenmaat, 1.4 heeft altijd breedere bandjes, of het hogere gewicht, ik weet het niet. Of miss omdat een 1.4 nog meer uitlokt tot aftrappen?

1.0 weet ik niet... Ik denk dat ze nog wel iets zuiniger kunnen zijn maar de auto is dan nog lichter en het motortje ook (zoals de onze) en dat doet het comfort niet ten goede. Volgens mij hebben deze dus ook altijd maar 4 versnellingen, wat hem als je 120 rijd op de snelweg niet zuiniger maakt dan een 1.1....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Habo
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Habo »

grietje wrote:
Habo wrote:

Oke, lijkt me nu al leuk om hem te leren kennen :lol:

Ja, dat blijkt wel :P Zo zal ik in het begin ook wel rijden, maar naarmate ik meer aan de auto gewend raak zal mn rechtervoet waarschijnlijk steeds zwaarder worden.

Mijn voorkeur gaat dan toch wel uit naar een 1.1.

Heeft de AX een goed koppel bij lage toeren?

En hoe is de wegligging van een AX? (bv. slecht weer, bochtenwerk, circuit, enz...)

Ooh mensen, wat duren de secondes lang... :(
To do:

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Koppel, mjaw opzich wel. Ze zijn zeker niet traag ofzo, ook de 1.1tjes niet. Worden vaak toch wel omschreven als 'scheurbakkies'

En wegligging tja, ik vind het zeker niet slecht! Rotondes enzo neem ik amper gas voor terug, maar aan de andere kant, de achterkant is erg licht en met slechte banden, slecht weer (ijzel/zware regen) en verkeerd rijgedrag krijg je hem wel van de weg :oops:
Maar t gebeurd niet snel, je moet gewoon zorgen dat je geen domme dingen doet die ik wel deed.

Maar de breedte van de bandjes hebben daar ook wel weer invloed op. Met de 1.0 een keer met zeer zware regen, waarbij alle moderne auto's langs de kant bleven staan, ging t 1.0tje zonder grip te verliezen verder... Maja 145 breed he :D! De 1.4's staat standaard op 165 en de mijne op 185.

Op de slalom reed Happytree met een standaard AX en dat ging dan weer hartstikke goed :D!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Habo
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Habo »

grietje wrote: En wegligging tja, ik vind het zeker niet slecht! Rotondes enzo neem ik amper gas voor terug, maar aan de andere kant, de achterkant is erg licht en met slechte banden, slecht weer (ijzel/zware regen) en verkeerd rijgedrag krijg je hem wel van de weg :oops:
Maar t gebeurd niet snel, je moet gewoon zorgen dat je geen domme dingen doet die ik wel deed.

Maar de breedte van de bandjes hebben daar ook wel weer invloed op. Met de 1.0 een keer met zeer zware regen, waarbij alle moderne auto's langs de kant bleven staan, ging t 1.0tje zonder grip te verliezen verder... Maja 145 breed he :D! De 1.4's staat standaard op 165 en de mijne op 185.
Welke domme dingen deed jij dan? :P

Maar als ik dan alleen achter bredere bandjes eronder leg, breekt ie achter minder snel uit. Maar dan heb je achter wel weer minder grip bij regen (aquaplaning), sneeuw, zand :oops: , en dergelijke...
Is maar net een kwestie waar je m zoal voor gebruikt. Er gaat zowieso aan gesleuteld worden :wink:
To do:

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Ik denk eerder dat ie met brede banden achter sneller uitbreekt....

Immers, hij is te licht van achter, dus te weinig wieldruk.
Als je de breedte van de band breder maakt, is de druk per cm2 nóg lager....

Denk niet dat dat ten goede komt...

Ik deed stom door a met vriesweer in een scherp snelweg bochtje van rijbaan te veranderen en gas los te laten precies op t punt waar je het zelfs met goed weer niet moet doen, en toen ijzelde het. Dus dat was einde AX.
En de eerste keer liet ik ook met zeer zware regenval mijn gas los terwijl ik al iets te hard de bocht in kwam en geen water geschikte banden achter had. Toen had de AX alleen een deukje van de vangrail.

Dus, veranderd niet van rijbaan in een bocht en laat ook zeker niet je gas los als je denkt dat je te hard gaat. En zorg voor geschikte en goede banden.
=

Habo
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Habo »

grietje wrote:Ik denk eerder dat ie met brede banden achter sneller uitbreekt....

Immers, hij is te licht van achter, dus te weinig wieldruk.
Als je de breedte van de band breder maakt, is de druk per cm2 nóg lager....

Denk niet dat dat ten goede komt...

Dus, veranderd niet van rijbaan in een bocht en laat ook zeker niet je gas los als je denkt dat je te hard gaat. En zorg voor geschikte en goede banden.
De druk per cm2 is lager, maar er zijn wel meer cm2. Ik denk dat het een twijfelgeval is dan. Ik zou het niet zeker kunnen zeggen... :roll:
Anders zou een hele zware subwoofer in de kofferbak nog kunnen helpen :wink: :P. Of een goed afgestelde (achter)spoiler (maar dat helpt dan alleen echt met hoge snelheden). Of je schoonmoeder in de kofferbak leggen :lol: :P

Maar ik zal het (proberen te) onthouden :wink:
Wat betreft onderhoud zal ik mijn toekomstige AX vertroetelen, net zoals ik met de paarden doe :wink:
To do:

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Gewicht achterin helpt ook zeker!

Volle tank bijv. In mijn beide gevallen was mn tank en kofferbak leeg :P
En te stug achter helpt niet dan kan die zn druk niet op de wielen houden. En ook dat had ik de eerste keer omdat ie anders aanliep :P

Maar iets breder is miss nog wel positief, maar iig niet te breed, je kan vast wel uitrekenen wat de 'beste' middenweg is. Dus genoeg druk en veel contact oppervlakte, oid..
=

Habo
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Habo »

Zo, ik heb mn AX al samen gesteld.

- Een 1.1
- Iets bredere bandjes achter
- Spoilertje
- Volle tank (Onderweg bijtanken met emmers :D )
- Zware subwoofer achterin (bovenop mn schoonmoeder natuurlijk!!! Andersom zou zonde zijn van de subwoofer :lol: :P :twisted: )

En uiteindelijk ligt de topsnelheid 50 Km/u lager, en heb je er nog niets aan :D :P
To do:

Happytree
AX Master
AX Master

Post by Happytree »

Ik vind het juist heerlijk dat de achterkant wat speelser is, kan je tenmiste ook sportief rijden zonder bakken onderstuur, moet wel zeggen ga niet heel plots van het gas dan komt de achterkant redenlijk snel om(of gen een keer lekker slalomen daar kan het zonder dat je anderen in gevaar brengt).

Met normaal tot sportief gebruik geen probleem ga je echter de grens op en over ja dan word de achterkant listig.

Ps voor en achter andere bandenmaat afviseer ik niet, in de regen minder druk per vierkante Cm dus minder grip. met droog zal het om het even zijn.

Ik heb op de ring en geslalomt zonder achterbank reservewiel dus extreem lichte achterkant en zeker geen problemen ondervonden.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Habo wrote:
grietje wrote:
Habo wrote:

Oke, lijkt me nu al leuk om hem te leren kennen :lol:
Dat kan. ;)
Ik ben weer aanwezig op de eerstvolgende Nieuwegein-meeting (14 juni).
Kans is heel groot dat ik met de '95 Volcane (de -14) aanwezig ben, hard hopende dat Willy er dan ook is met de -15. 8)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Habo wrote: - Volle tank (Onderweg bijtanken met emmers :D )
:lol: :lol:
=

Post Reply