Eindelijk mijn onderdelen binnen. Tot mijn verbazing een koppakking wat ik nog niet eerder gezien had. Aantal laagjes metaal. Zie foto's:
Nu heb ik aantal vragen.
Ik krijg het onderblok niet schoner. Moet het bij een stalen koppakking nog vlakker wezen? De kop zelf is gevlakt. Maar die viezigheid krijg je niet van het onderblok af. Je voelt het nauwelijks tot niet met je vingers.
Heeft zo'n koppakking voor of nadelen?
Ik kan die kopboutten nu nooit terugdraaien nu de motor niet meer in de auto zit. Heeft iemand ooit wel is een handige bok gebouwd waar je de motor in kan zetten? Foto'tje?
De zuigers staan nu op een willekeurige stand. Kan ik de kop in deze stand vastdraaien en daarna alles weer op tijd zetten dmv blokkeren?
Ik krijg nu de tuimelaaras niet goed op zijn plek. Dan zit de nokkenas zeker in een verkeerde positie?
Hmmm, met kop gewoon vast draaien met zowel nokkenas als krukas in een willekeurige stand vind ik geen goed plan: kans is dan redelijk aanwezig dat je dan een klep krom draait.
Kunt volgens mij beter éérst de krukas en de nokkenas in de juiste stand blokkeren en dán pas de boel op mekaar schroeven.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
MNM(tm) wrote:Hmmm, met kop gewoon vast draaien met zowel nokkenas als krukas in een willekeurige stand vind ik geen goed plan: kans is dan redelijk aanwezig dat je dan een klep krom draait.
Kunt volgens mij beter éérst de krukas en de nokkenas in de juiste stand blokkeren en dán pas de boel op mekaar schroeven.
bij een gietijzer blok wel.. bij een aluminium niet!
een aluminium heeft losse cilinderbussen en als je dan je krukas draait heb je kans dat je de bussen omhoog tilt waardoor de ringen eronder stuk gaan!
bij een gietijzer blok als deze, idd eerst ff blokeren...
Hoe zien jullie zo snel dat dit gietijzer is? Ik dacht dat het alluminium was.
Volgens mij is mijn huidige 1.4i blok wel van alluminium. Die heeft ook losse cylinderbussen erin staan. Ziet er heel anders uit dan deze.
Weet nog wel dat toen ik mijn 1.1i blokje verkocht het makkelijk compleet met dynamo en alles erop met zijn 2en oppakte en in de kofferbak gooide.
Dit blok is zonder cylinderkop al onwijs zwaar. Met zijn 2en net te tillen.
Dan kan het zeker geen alluminium zijn? Hoeveel KG zwaarder zal dit blok dan worden? Want das weer een tegenvaller dan. Van 75pk naar 90pk standaard wordt weer anders als het blok zoveel zwaarder is.
Eerdaags zal ik een 1.4 MPI blok wegen dan hebben we die alvast.
ik heb alleen geen los alu blok liggen en die ga ik voor een meting ook niet uit de first halen
Een heel klein stukje inveren kan nog wel... Stugge Bilstein schokbrekers en het lijkt wel of die min of meer vastslaan als je een harde klapper maakt. Niet zo goed voor je chassis maar aanlopen zal ie denk niet zo gauw doen.
Vanaaf de kop ff antraciet gespoten zie ik opeens een rare hap uit de nokkenas? Foto's bekeken maar zo issie echt uit de motor gekomen. En het is er nog nooit af geweest.
Zal dit horen? Ziet er echt maf uit. Of het uithaald is een 2de. Misschien ligt de as minder in balans maar die kan toch geen kant op...
nah jij hebt die nok iig niet nodig.. (is voor een mechanische benzinepomp, een knikarmpompje zeg maar..)
de balans zal wel iets verstoort zijn, maar dat ga je denk pas merken vanaf 7krpm ofzo
als je een ander asje hebt erin steken, anders lekker laten doen!
Heb geen andere as liggen. En voor de rest zien de nokken er goed uit.
Als de balans iets verstoord zou zijn kan er denk weinig gebeuren. Zit vast aan je distributieriem...
Blijft vaag hoor. As is er volgens mij nooit uitgeweest. En nergens liggen metaal stukken dat het afgebroken zou zijn. Het kan ook nergens tegenaan draaien.
Verschil in gewicht is 12 kg bij een 1.4 (gietijzer KDX/alu KDZ).
Wat tillen betreft: meer fitnessen gozer, ik heb die gietijzeren 1.5D mét bak, startmotor en dynamo eraan ook zelf in de auto getild
Bij gietijzer indd gewoon alles op tijd zetten, blokkeren en dan pas monteren.
Voordelen stalen pakking: veel minder snel lekkages, sowieso kan het veel meer hebben
Nadeel stalen pakking: veel meer warmtedistributie, loopt het een keer mis is de kans groter dat je kop krom is.
kevin.broke wrote:Verschil in gewicht is 12 kg bij een 1.4 (gietijzer KDX/alu KDZ).
Wat tillen betreft: meer fitnessen gozer, ik heb die gietijzeren 1.5D mét bak, startmotor en dynamo eraan ook zelf in de auto getild
Ghehe... mag ik je er dan nog ff aan herinneren dat je destijds toch best wel wat moeite had om dat KDX-blok achterin de Mazdah te kijlen?
(Kan misschien ook aan mij gelegen hebben: ben niet zo'n krachtpatser en daarmee ook niet echt een goeie hulp met tillen. )
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!