Stalen koppakking / Kop terug monteren

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Stalen koppakking / Kop terug monteren

Post by Mark »

Eindelijk mijn onderdelen binnen. Tot mijn verbazing een koppakking wat ik nog niet eerder gezien had. Aantal laagjes metaal. Zie foto's:

Image

Image

Image

Image

Image

Nu heb ik aantal vragen.

Ik krijg het onderblok niet schoner. Moet het bij een stalen koppakking nog vlakker wezen? De kop zelf is gevlakt. Maar die viezigheid krijg je niet van het onderblok af. Je voelt het nauwelijks tot niet met je vingers.

Heeft zo'n koppakking voor of nadelen?

Ik kan die kopboutten nu nooit terugdraaien nu de motor niet meer in de auto zit. Heeft iemand ooit wel is een handige bok gebouwd waar je de motor in kan zetten? Foto'tje?

De zuigers staan nu op een willekeurige stand. Kan ik de kop in deze stand vastdraaien en daarna alles weer op tijd zetten dmv blokkeren?

Ik krijg nu de tuimelaaras niet goed op zijn plek. Dan zit de nokkenas zeker in een verkeerde positie?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

onderblok kan je het beste schoonmaken met een schuurblokje en wd40

Stalen koppaking klopt, geld voor alle latere 1.5 blokken ter verbetering (oliekanaal gaat niet meer lekken).


Ja de kop kan je gewoon vastdraaien.

Nee, de nokkenas kan maar op 1 manier erin, het zou gewoon moeten passen zodra je alles vastzet

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hmmm, met kop gewoon vast draaien met zowel nokkenas als krukas in een willekeurige stand vind ik geen goed plan: kans is dan redelijk aanwezig dat je dan een klep krom draait.
Kunt volgens mij beter éérst de krukas en de nokkenas in de juiste stand blokkeren en dán pas de boel op mekaar schroeven.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

MNM(tm) wrote:Hmmm, met kop gewoon vast draaien met zowel nokkenas als krukas in een willekeurige stand vind ik geen goed plan: kans is dan redelijk aanwezig dat je dan een klep krom draait.
Kunt volgens mij beter éérst de krukas en de nokkenas in de juiste stand blokkeren en dán pas de boel op mekaar schroeven.
bij een gietijzer blok wel.. bij een aluminium niet!
een aluminium heeft losse cilinderbussen en als je dan je krukas draait heb je kans dat je de bussen omhoog tilt waardoor de ringen eronder stuk gaan!

bij een gietijzer blok als deze, idd eerst ff blokeren...
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Hoe zien jullie zo snel dat dit gietijzer is? Ik dacht dat het alluminium was.

Volgens mij is mijn huidige 1.4i blok wel van alluminium. Die heeft ook losse cylinderbussen erin staan. Ziet er heel anders uit dan deze.

Image

Weet nog wel dat toen ik mijn 1.1i blokje verkocht het makkelijk compleet met dynamo en alles erop met zijn 2en oppakte en in de kofferbak gooide.

Dit blok is zonder cylinderkop al onwijs zwaar. Met zijn 2en net te tillen.

Dan kan het zeker geen alluminium zijn? Hoeveel KG zwaarder zal dit blok dan worden? Want das weer een tegenvaller dan. Van 75pk naar 90pk standaard wordt weer anders als het blok zoveel zwaarder is.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

tis gietijzer Mark ;)
oa. omdat het geen losse cilinderbussen zijn ;)
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

meten is weten :wink: ben eigenlijks wel eens benieuwd wat het verschil kwa gewicht is
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nou geloof me. Dat verschil is heel groot. Hoop dat het niet voor problemen gaat zorgen bij de ophang punten.

Enige voordeel van meer gewicht voorin is dat ik misschien minder aanlopers achter heb.

Mogelijkheden om het blok te wegen heb ik niet. Weegschaal gaat niet ver genoeg haha. :)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Eerdaags zal ik een 1.4 MPI blok wegen dan hebben we die alvast.
ik heb alleen geen los alu blok liggen en die ga ik voor een meting ook niet uit de first halen :lol:

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Mark wrote:Nou geloof me. Dat verschil is heel groot. Hoop dat het niet voor problemen gaat zorgen bij de ophang punten.

Enige voordeel van meer gewicht voorin is dat ik misschien minder aanlopers achter heb.

Mogelijkheden om het blok te wegen heb ik niet. Weegschaal gaat niet ver genoeg haha. :)
ja en dat hij voor dus ook verder in de veren gaat zakken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Een heel klein stukje inveren kan nog wel... Stugge Bilstein schokbrekers en het lijkt wel of die min of meer vastslaan als je een harde klapper maakt. Niet zo goed voor je chassis maar aanlopen zal ie denk niet zo gauw doen.

Vanaaf de kop ff antraciet gespoten zie ik opeens een rare hap uit de nokkenas? Foto's bekeken maar zo issie echt uit de motor gekomen. En het is er nog nooit af geweest.

Image

Image

Image

Zal dit horen? Ziet er echt maf uit. Of het uithaald is een 2de. Misschien ligt de as minder in balans maar die kan toch geen kant op...
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

...en daarbij draait de nokkenas ook maar de helft van 't toerental van de krukas. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

nah jij hebt die nok iig niet nodig.. (is voor een mechanische benzinepomp, een knikarmpompje zeg maar..)
de balans zal wel iets verstoort zijn, maar dat ga je denk pas merken vanaf 7krpm ofzo ;)
als je een ander asje hebt erin steken, anders lekker laten doen!
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Heb geen andere as liggen. En voor de rest zien de nokken er goed uit.
Als de balans iets verstoord zou zijn kan er denk weinig gebeuren. Zit vast aan je distributieriem...

Blijft vaag hoor. As is er volgens mij nooit uitgeweest. En nergens liggen metaal stukken dat het afgebroken zou zijn. Het kan ook nergens tegenaan draaien. :?

Soms zijn auto's net zo vaag als computers haha.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Ik heb nog een 106 1.6 Rallye asje liggen.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Verschil in gewicht is 12 kg bij een 1.4 (gietijzer KDX/alu KDZ).
Wat tillen betreft: meer fitnessen gozer, ik heb die gietijzeren 1.5D mét bak, startmotor en dynamo eraan ook zelf in de auto getild ;)

Bij gietijzer indd gewoon alles op tijd zetten, blokkeren en dan pas monteren.

Voordelen stalen pakking: veel minder snel lekkages, sowieso kan het veel meer hebben

Nadeel stalen pakking: veel meer warmtedistributie, loopt het een keer mis is de kans groter dat je kop krom is.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

kevin.broke wrote:Verschil in gewicht is 12 kg bij een 1.4 (gietijzer KDX/alu KDZ).
Wat tillen betreft: meer fitnessen gozer, ik heb die gietijzeren 1.5D mét bak, startmotor en dynamo eraan ook zelf in de auto getild ;)
Ghehe... mag ik je er dan nog ff aan herinneren dat je destijds toch best wel wat moeite had om dat KDX-blok achterin de Mazdah te kijlen?
(Kan misschien ook aan mij gelegen hebben: ben niet zo'n krachtpatser en daarmee ook niet echt een goeie hulp met tillen. :oops:)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ik zeg : -----> KLIKKK

en meer als dat zeg ik niet, over dat tillen dan.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

DuFF wrote:ik zeg : -----> KLIKKK

en meer als dat zeg ik niet, over dat tillen dan.
Mjah, op zich geen slecht plan, maarrrrrrrr...
1. moet je ook maar plek voor hebben
2. moet je ook maar geld voor hebben
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Van de nokkenas nagevraagd. Dit hoort zo. Is de persvorm.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply