remolie DOT5.1 vraagje

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

remolie DOT5.1 vraagje

Post by Netheo »

jeuj heb weer probleme :lol: :x :lol: :x :lol: :x kom ik terug van vakantie, weekje turkije, erg leuk overigens. stap ik men ototje, jaja ik had dat ding gemist. Heb ik gewoon geen remmen meer :shock: idd ja, hoofdremcilinder naar de vaantjes. En nu wil het lukken dat ik voor ik op vakantie vertrok er nieuwe remolie DOT 5.1 heb ik gedaan, zou dit de oorzaak kunnen zijn???
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

als je daarvoor iets anders qua remolie erin had zitten en nu 5.1 ? .....ja dat zou vrijwel zeker de oorzaak kunnen zijn.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

gompy58
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: TueMar18, 2008 10:11:37 PM

Post by gompy58 »

DOT 5 en 5.1
De gebruikelijke remvloeistoffen die aan de eisen van de automobielmarkt voldoen zijn DOT 3, DOT 4 en DOT 5. Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140° C, >155° C en >180° C. DOT 3, 4 en 5.1 zijn synthetische, op glycol gebaseerde vloeistoffen, en zijn onderling mengbaar. DOT 5 is gebaseerd op siliconen en mag NOOIT gemengd worden met DOT 3, 4 of 5.1. Als het wel wordt gemengd, dan ontstaat er vlokvorming in de vloeistof en is het remsysteem onbruikbaar. DOT 5 mag alleen maar gebruikt worden als het remsysteem nog nooit gevuld is geweest of gereviseerd. DOT 3, 4 en 5.1 tasten de lak aan en zijn hygroscopisch, DOT 5 tast de lak niet aan en is niet hygroscopisch. DOT 5 en 5.1 hebben in principe niks met elkaar te maken, alleen dat ze hetzelfde kookpunt hebben. Het nadeel van het niet-hygroscopisch karakter van DOT 5 is, is dat binnentredend vocht in het remsysteem druppelvorming kan gaan vertonen en zo de remwerking verminderen. Er is altijd veel verwarring tussen DOT 5 en 5.1, de naam had dan ook misschien wel beter anders kunnen worden gekozen. In ieder geval is voor een goed (opgewaardeerd) remsysteem voor je Honda DOT 5.1 aan te bevelen boven DOT 4. DOT 5.1 heeft ook een hogere viscositeit dan DOT 3 en 4, wat betekent dat het vloeibaarder/dunner is. Dit zorgt er ook voor dat de kleine klepjes in de ABS-module sneller de vloeistof door kunnen laten, wat de werking ervan verbeterd

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

das een mond vol, dat heb je vast niet zelf getypt :shock: :D .

maar nu is er weer genoeg duidelijk :) .
Spreken is goud, Ductape is zilver.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

DuFF wrote:das een mond vol, dat heb je vast niet zelf getypt :shock: :D .

maar nu is er weer genoeg duidelijk :) .
en om die reden, gaattie nu opslot :D

bedankt voor de technische uitleg, die staat nu voldoende overal verspreid op het forum dat deze fout niet meer gemaakt hoeft te worden :)
Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Jammer alleen dat het niet helemaal correct is..:
gompy58 wrote:(...) heeft ook een hogere viscositeit dan DOT 3 en 4, wat betekent dat het vloeibaarder/dunner is.
't is namelijk net andersom :)

Overigens blijkt uit de rest van de technische tekst dat DOT 5.1 en DOT 4 onderling mengbaar zijn, en tenzij Netheo er dus voorheen DOT 5 in had zitten zou het niet uit moeten maken voor zijn remwerking, right?
Kijk uit, een Cactussssss

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Precies ik heb nergens last van!
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

pcrodent wrote: Overigens blijkt uit de rest van de technische tekst dat DOT 5.1 en DOT 4 onderling mengbaar zijn, en tenzij Netheo er dus voorheen DOT 5 in had zitten zou het niet uit moeten maken voor zijn remwerking, right?
Nee dat is het niet; zowel Denny als ik zijn door een hrc heen getrapt door het wisselend gebruik van DOT 5.1 en DOT 4.
Zie ook de link in de post hierboven van Denny over het waarom.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 92
Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
Location: Blesdijke

Post by Steenwiekermoat »

Het wisselen van remolie kan gevolgen hebben voor je hoofdremcilinder.
Het kan zelfs zijn dat wanneer je wel de juiste remolie er in doet maar van een ander merk dat je hoofdremcilinder rubbers het daarna begeven. ook je wielremcilinderrubbers trouwens.
Dit hebben wij in die jaren toch wel meerdere keren meegemaakt in de garage.
Het beste is om 1 merk aan te houden
Groeten van Henk uut Blesdieke

Post Reply