remolie DOT5.1 vraagje
Moderators: denny, vtspower, webmasters
remolie DOT5.1 vraagje
jeuj heb weer probleme kom ik terug van vakantie, weekje turkije, erg leuk overigens. stap ik men ototje, jaja ik had dat ding gemist. Heb ik gewoon geen remmen meer idd ja, hoofdremcilinder naar de vaantjes. En nu wil het lukken dat ik voor ik op vakantie vertrok er nieuwe remolie DOT 5.1 heb ik gedaan, zou dit de oorzaak kunnen zijn???
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
DOT 5 en 5.1
De gebruikelijke remvloeistoffen die aan de eisen van de automobielmarkt voldoen zijn DOT 3, DOT 4 en DOT 5. Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140° C, >155° C en >180° C. DOT 3, 4 en 5.1 zijn synthetische, op glycol gebaseerde vloeistoffen, en zijn onderling mengbaar. DOT 5 is gebaseerd op siliconen en mag NOOIT gemengd worden met DOT 3, 4 of 5.1. Als het wel wordt gemengd, dan ontstaat er vlokvorming in de vloeistof en is het remsysteem onbruikbaar. DOT 5 mag alleen maar gebruikt worden als het remsysteem nog nooit gevuld is geweest of gereviseerd. DOT 3, 4 en 5.1 tasten de lak aan en zijn hygroscopisch, DOT 5 tast de lak niet aan en is niet hygroscopisch. DOT 5 en 5.1 hebben in principe niks met elkaar te maken, alleen dat ze hetzelfde kookpunt hebben. Het nadeel van het niet-hygroscopisch karakter van DOT 5 is, is dat binnentredend vocht in het remsysteem druppelvorming kan gaan vertonen en zo de remwerking verminderen. Er is altijd veel verwarring tussen DOT 5 en 5.1, de naam had dan ook misschien wel beter anders kunnen worden gekozen. In ieder geval is voor een goed (opgewaardeerd) remsysteem voor je Honda DOT 5.1 aan te bevelen boven DOT 4. DOT 5.1 heeft ook een hogere viscositeit dan DOT 3 en 4, wat betekent dat het vloeibaarder/dunner is. Dit zorgt er ook voor dat de kleine klepjes in de ABS-module sneller de vloeistof door kunnen laten, wat de werking ervan verbeterd
De gebruikelijke remvloeistoffen die aan de eisen van de automobielmarkt voldoen zijn DOT 3, DOT 4 en DOT 5. Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140° C, >155° C en >180° C. DOT 3, 4 en 5.1 zijn synthetische, op glycol gebaseerde vloeistoffen, en zijn onderling mengbaar. DOT 5 is gebaseerd op siliconen en mag NOOIT gemengd worden met DOT 3, 4 of 5.1. Als het wel wordt gemengd, dan ontstaat er vlokvorming in de vloeistof en is het remsysteem onbruikbaar. DOT 5 mag alleen maar gebruikt worden als het remsysteem nog nooit gevuld is geweest of gereviseerd. DOT 3, 4 en 5.1 tasten de lak aan en zijn hygroscopisch, DOT 5 tast de lak niet aan en is niet hygroscopisch. DOT 5 en 5.1 hebben in principe niks met elkaar te maken, alleen dat ze hetzelfde kookpunt hebben. Het nadeel van het niet-hygroscopisch karakter van DOT 5 is, is dat binnentredend vocht in het remsysteem druppelvorming kan gaan vertonen en zo de remwerking verminderen. Er is altijd veel verwarring tussen DOT 5 en 5.1, de naam had dan ook misschien wel beter anders kunnen worden gekozen. In ieder geval is voor een goed (opgewaardeerd) remsysteem voor je Honda DOT 5.1 aan te bevelen boven DOT 4. DOT 5.1 heeft ook een hogere viscositeit dan DOT 3 en 4, wat betekent dat het vloeibaarder/dunner is. Dit zorgt er ook voor dat de kleine klepjes in de ABS-module sneller de vloeistof door kunnen laten, wat de werking ervan verbeterd
Jammer alleen dat het niet helemaal correct is..:
Overigens blijkt uit de rest van de technische tekst dat DOT 5.1 en DOT 4 onderling mengbaar zijn, en tenzij Netheo er dus voorheen DOT 5 in had zitten zou het niet uit moeten maken voor zijn remwerking, right?
't is namelijk net andersomgompy58 wrote:(...) heeft ook een hogere viscositeit dan DOT 3 en 4, wat betekent dat het vloeibaarder/dunner is.
Overigens blijkt uit de rest van de technische tekst dat DOT 5.1 en DOT 4 onderling mengbaar zijn, en tenzij Netheo er dus voorheen DOT 5 in had zitten zou het niet uit moeten maken voor zijn remwerking, right?
Kijk uit, een Cactussssss
Nee dat is het niet; zowel Denny als ik zijn door een hrc heen getrapt door het wisselend gebruik van DOT 5.1 en DOT 4.pcrodent wrote: Overigens blijkt uit de rest van de technische tekst dat DOT 5.1 en DOT 4 onderling mengbaar zijn, en tenzij Netheo er dus voorheen DOT 5 in had zitten zou het niet uit moeten maken voor zijn remwerking, right?
Zie ook de link in de post hierboven van Denny over het waarom.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 92
- Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
- Location: Blesdijke
Het wisselen van remolie kan gevolgen hebben voor je hoofdremcilinder.
Het kan zelfs zijn dat wanneer je wel de juiste remolie er in doet maar van een ander merk dat je hoofdremcilinder rubbers het daarna begeven. ook je wielremcilinderrubbers trouwens.
Dit hebben wij in die jaren toch wel meerdere keren meegemaakt in de garage.
Het beste is om 1 merk aan te houden
Het kan zelfs zijn dat wanneer je wel de juiste remolie er in doet maar van een ander merk dat je hoofdremcilinder rubbers het daarna begeven. ook je wielremcilinderrubbers trouwens.
Dit hebben wij in die jaren toch wel meerdere keren meegemaakt in de garage.
Het beste is om 1 merk aan te houden
Groeten van Henk uut Blesdieke