Vliegwielen 1.6 en 1.4 (nu foto's)
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX super weirdo
Vliegwielen 1.6 en 1.4 (nu foto's)
Beste allemaal,
Gister is er eindelijk een begin gemaakt met mijn nieuwe motorblok. Ik heb het volledig gestript en al het overbodige eraf gehaald.
Kom je best tot intressante conclusies. Bijv. de timing van krukas en nokkenas is bij de 1.6 uit 1999 nog exact hetzelfde als de 1.4 uit 1987. Vliegwielen zijn 1 op 1 met elkaar uitwisselbaar alleen weegt het 1.4 vliegwiel een paar kilo minder. De 1.6 heeft alleen nog een vreemde extra tandenkrans om het vliegwiel. Iemand enig idee waar dit voor dient? Er zat een sensor bij.
Helaas heb ik nog geen Datakabeltje voor mijn nieuwe Nokia. Iemand toevallig 1 in de aanbieding? Anders ka nik wat intressante foto's posten. Blok staat al (als proef) opgebouwd met de dubbele solexen erop
Foto's Vliegwielen!!!:
De rest vcan die avond.
Proefopstelling, uiteraard wordt alles gereinigd/gestraalt en gespoten:
Gister is er eindelijk een begin gemaakt met mijn nieuwe motorblok. Ik heb het volledig gestript en al het overbodige eraf gehaald.
Kom je best tot intressante conclusies. Bijv. de timing van krukas en nokkenas is bij de 1.6 uit 1999 nog exact hetzelfde als de 1.4 uit 1987. Vliegwielen zijn 1 op 1 met elkaar uitwisselbaar alleen weegt het 1.4 vliegwiel een paar kilo minder. De 1.6 heeft alleen nog een vreemde extra tandenkrans om het vliegwiel. Iemand enig idee waar dit voor dient? Er zat een sensor bij.
Helaas heb ik nog geen Datakabeltje voor mijn nieuwe Nokia. Iemand toevallig 1 in de aanbieding? Anders ka nik wat intressante foto's posten. Blok staat al (als proef) opgebouwd met de dubbele solexen erop
Foto's Vliegwielen!!!:
De rest vcan die avond.
Proefopstelling, uiteraard wordt alles gereinigd/gestraalt en gespoten:
Last edited by arnie on SunJun22, 2008 12:43:24 PM, edited 2 times in total.
Freude am Fahren.
http://www.datakabelshop.nl/
Heel goedkoop!
Let op waar je die dingen koopt, ik heb prijzen geoffereerd gekregen oplopend tot 65 euro en uiteindelijk eentje gekocht voor 10 euro..
(die CA53)
Toch weer een matsertje voor het bedrijf..
Zijn echt margemakers voor sommige winkels!
Heel goedkoop!
Let op waar je die dingen koopt, ik heb prijzen geoffereerd gekregen oplopend tot 65 euro en uiteindelijk eentje gekocht voor 10 euro..
(die CA53)
Toch weer een matsertje voor het bedrijf..
Zijn echt margemakers voor sommige winkels!
Re: Vliegwielen 1.6 en 1.4
Als het goed is, mist (/ missen) er een (of enkele) tandje(s) in die extra tandkrans.arnie wrote:De 1.6 heeft alleen nog een vreemde extra tandenkrans om het vliegwiel. Iemand enig idee waar dit voor dient? Er zat een sensor bij.
Die extra sensor is namelijk de BDP-sensor en door die tandkrans kan de ECU zowel het toerental als het BDP-punt van cylinder 1 'zien'. (Voor de andere cylinders is het gewoon tandjes tellen )
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX Spaster Mammer
-
- Drempelkiller
Op onze rode 1.1E S6 zat inderdaad een 160mm drukgroep en koppelingsplaat maar deze is niet meer leverbaar en er zit nu zonder verdere aanpassingen een 180mm op, zoals op alle andere 1.3 en 1.4 TU'tjes door de jaren heen geleverd zijn.kevin.broke wrote:als ik me niet vergis is het:PeterM wrote:koppeling op de 1.6 is toch ook groter van diameter?
P.
kleine motoren = 160mm
1.3/1.4 = 180mm
1.6 = 200mm
hier overigens geen problemen ondervonden met 1.6-motor en 180mm koppeling, wat jij peter?
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX super weirdo
Begin post geupdate met foto's.
Die BDP-sensor trouwens nog met geweld moeten verwijderen. Die Teringtorx draaide door, vervolgens met een centerpons en grote hamer verwijderd.
Spoelt hij met dat 1400 vliegwiel niet veel te snel op straks? Zijn er ook 180 mm sportkoppeling setjes? De originele koppeling kan tot welk vermogen normaal fungeren?
Die BDP-sensor trouwens nog met geweld moeten verwijderen. Die Teringtorx draaide door, vervolgens met een centerpons en grote hamer verwijderd.
Spoelt hij met dat 1400 vliegwiel niet veel te snel op straks? Zijn er ook 180 mm sportkoppeling setjes? De originele koppeling kan tot welk vermogen normaal fungeren?
Freude am Fahren.
Op een AX die je niet gebruikt om dikke aanhangers te trekken voldoet een 180 mm koppeling prima. Zeker een 180mm sportkoppeling met sinterblokjes gaat prima op een dikke 1.6 dat is echt geen probleem.
licht vliegwiel is heel lekker op een 1.6, met het zware wel wat smeuiiger lopen maar snel optoeren gaat het best zonder extra kilo's.
P.
licht vliegwiel is heel lekker op een 1.6, met het zware wel wat smeuiiger lopen maar snel optoeren gaat het best zonder extra kilo's.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Weet niet precies wat voor mm's koppeling ik heb, maar de orginele kan wel. Een zwaardere koppeling is echter wel een verbeterpunt!PeterM wrote:Op een AX die je niet gebruikt om dikke aanhangers te trekken voldoet een 180 mm koppeling prima. Zeker een 180mm sportkoppeling met sinterblokjes gaat prima op een dikke 1.6 dat is echt geen probleem.
P.
Wat betreft het vliegwiel; een (nog eens extra afgedraaid) vliegwiel van een Sport werkt prima. Lekker snel op toeren, maar relaxt en vloeiend rijden vereist iets meer kunde van de bestuurder. Filerijden is een afrader.
AX GTI '91