Vliegwielen 1.6 en 1.4 (nu foto's)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
arnie
AX super weirdo
AX super weirdo

Vliegwielen 1.6 en 1.4 (nu foto's)

Post by arnie »

Beste allemaal,

Gister is er eindelijk een begin gemaakt met mijn nieuwe motorblok. Ik heb het volledig gestript en al het overbodige eraf gehaald.

Kom je best tot intressante conclusies. Bijv. de timing van krukas en nokkenas is bij de 1.6 uit 1999 nog exact hetzelfde als de 1.4 uit 1987. Vliegwielen zijn 1 op 1 met elkaar uitwisselbaar alleen weegt het 1.4 vliegwiel een paar kilo minder. De 1.6 heeft alleen nog een vreemde extra tandenkrans om het vliegwiel. Iemand enig idee waar dit voor dient? Er zat een sensor bij.

Helaas heb ik nog geen Datakabeltje voor mijn nieuwe Nokia. Iemand toevallig 1 in de aanbieding? Anders ka nik wat intressante foto's posten. Blok staat al (als proef) opgebouwd met de dubbele solexen erop :P

Foto's Vliegwielen!!!:
Image
De rest vcan die avond.
Image
Image
Image
Proefopstelling, uiteraard wordt alles gereinigd/gestraalt en gespoten:
Image
Last edited by arnie on SunJun22, 2008 12:43:24 PM, edited 2 times in total.
Freude am Fahren.

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

http://www.datakabelshop.nl/
Heel goedkoop!

Let op waar je die dingen koopt, ik heb prijzen geoffereerd gekregen oplopend tot 65 euro en uiteindelijk eentje gekocht voor 10 euro..
(die CA53)
Toch weer een matsertje voor het bedrijf..
Zijn echt margemakers voor sommige winkels!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Re: Vliegwielen 1.6 en 1.4

Post by MNM(tm) »

arnie wrote:De 1.6 heeft alleen nog een vreemde extra tandenkrans om het vliegwiel. Iemand enig idee waar dit voor dient? Er zat een sensor bij.
Als het goed is, mist (/ missen) er een (of enkele) tandje(s) in die extra tandkrans.
Die extra sensor is namelijk de BDP-sensor en door die tandkrans kan de ECU zowel het toerental als het BDP-punt van cylinder 1 'zien'. (Voor de andere cylinders is het gewoon tandjes tellen ;))
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

En 't werkt ook nog; ik heb het vliegwiel van de Sport behouden. Scheelt idd paar kilotjes met die van de 1.6 8)

@ arnie Ik ben zeer benieuwd wat voor leuk speelgoed uit dit project gaat komen :D
AX GTI '91

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by PeterM »

koppeling op de 1.6 is toch ook groter van diameter?

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

PeterM wrote:koppeling op de 1.6 is toch ook groter van diameter?

als ik me niet vergis is het:
kleine motoren = 160mm
1.3/1.4 = 180mm
1.6 = 200mm

hier overigens geen problemen ondervonden met 1.6-motor en 180mm koppeling, wat jij peter?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

kevin.broke wrote:
PeterM wrote:koppeling op de 1.6 is toch ook groter van diameter?

als ik me niet vergis is het:
kleine motoren = 160mm
1.3/1.4 = 180mm
1.6 = 200mm

hier overigens geen problemen ondervonden met 1.6-motor en 180mm koppeling, wat jij peter?
Op onze rode 1.1E S6 zat inderdaad een 160mm drukgroep en koppelingsplaat maar deze is niet meer leverbaar en er zit nu zonder verdere aanpassingen een 180mm op, zoals op alle andere 1.3 en 1.4 TU'tjes door de jaren heen geleverd zijn.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by arnie »

Begin post geupdate met foto's.

Die BDP-sensor trouwens nog met geweld moeten verwijderen. Die Teringtorx draaide door, vervolgens met een centerpons en grote hamer verwijderd.

Spoelt hij met dat 1400 vliegwiel niet veel te snel op straks? Zijn er ook 180 mm sportkoppeling setjes? De originele koppeling kan tot welk vermogen normaal fungeren?
Freude am Fahren.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by PeterM »

Op een AX die je niet gebruikt om dikke aanhangers te trekken voldoet een 180 mm koppeling prima. Zeker een 180mm sportkoppeling met sinterblokjes gaat prima op een dikke 1.6 dat is echt geen probleem.

licht vliegwiel is heel lekker op een 1.6, met het zware wel wat smeuiiger lopen maar snel optoeren gaat het best zonder extra kilo's.

C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

PeterM wrote:Op een AX die je niet gebruikt om dikke aanhangers te trekken voldoet een 180 mm koppeling prima. Zeker een 180mm sportkoppeling met sinterblokjes gaat prima op een dikke 1.6 dat is echt geen probleem.

licht vliegwiel is heel lekker op een 1.6, met het zware wel wat smeuiiger lopen maar snel optoeren gaat het best zonder extra kilo's.

Weet niet precies wat voor mm's koppeling ik heb, maar de orginele kan wel. Een zwaardere koppeling is echter wel een verbeterpunt!

Wat betreft het vliegwiel; een (nog eens extra afgedraaid) vliegwiel van een Sport werkt prima. Lekker snel op toeren, maar relaxt en vloeiend rijden vereist iets meer kunde van de bestuurder. Filerijden is een afrader.
AX GTI '91

Bas_S
AX Master
AX Master

Post by Bas_S »

Afgedraait 1.6(200mm) vliegwiel + sportkoppeling rijd heerlijk.

Edit; ik bedoel natuurlijk niet de koppeling van een AX sport.
Altijd meer PK's dan jou!

Post Reply