1.4 injectie op een 1.1

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

1.4 injectie op een 1.1

Post by srwdj »

Na het lezen van de how to heb ik nog een vraag over het overzetten van een 1.4 injectiesysteem op een 1.1 axblok.

Er zit een magneti marelli computer op. kunnen we dan alleen maar de weerstand en het spruitstuk overzetten? of is er iets wat ook nog vernaderd kan worden om een 1.1 iets meer power te geven.

Ik hoor het graag

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

je kan aan het magnetti 1.1 systeem helaas vrij weinig vervangen, wat jammer is gezien het technisch gezien het beste injectiesysteem voor de ax is.

De enige mogenleikheid is een compleet bosch 2.2 systeem over te zetten:
-kabelboom
-ecu
-injectiehuis+ inlaatspruitstuk

maar dat is lastig te vinden en dan kan je net zo goed een compleet 1.4 blok erin lepelen.

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Dat is erg jammer, het gaat er juist om dat het 1.1 blok erin blijft. Het is voor een auto die meedoet aan de cross. Daar doen we mee in de < 1300 klasse. Vorig jaar goede prestatie gedaan, dit jaar het liefst nog iets beter. Vandaar de vraag.

Ik hoop dat er nog meer idee?n zijn

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Bosch 3.0 is technisch ongeveer gelijk aan Magnetti Marrelli. Dus ook voorzien van een computergestuurde ontsteking

Bosch 3.0 is te vinden op de latere typen 2 en 3 in 1.0 en 1.4 uitvoerigen. En ik denk dat dat best vervangbaar is :) hou er wel rekening mee dat je in dit geval de complete kabelboom om de motor moet vervangen. (maar het past wel op de algemene kabelboom van de motorruimte)

Ik ben van MA3 (1.0i) naar Magnetti (1.1i) gegaan; ook zonder problemen!

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Ok, dus als ik het goed begrijp kun je zowel een Bosch 2.2 als een 3.0 in zijn geheel over zetten.
Nou is mijn vraag, passen die kabelbomen wel.

MVG,

Erik. (kameraad van srwdj en eigenaar van de cross-ax)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Hmm nou volgens mij...

Magnetti Marrelli & Bosch MA 3.0 hebben een injectie en ontstekingscomputer. De Bosch 2.2 is echter alleen een injectiecomputer; de ontsteking wordt geregeld via een losse verdeler (aangesloten op de nokkenas geloof ik).

Een 1.1i met Magnetti Marrelli kun je -denk ik- beter gaan ombouwen naar Bosch MA 3.0.

Beiden zijn namelijk uitgerust van de verdelerloze DIS ontsteking. Wat je in dit geval zal moeten vervangen is;

-ECU + injectieweerstand (zit aan de onderkant van dat ECU-rekje)
-motorkabelboom (is uitwisselbaar)
-injectiehuis + spruitstuk

Ik dacht dat de sensoren verder hetzelfde waren.. De MAP sensor van magnettimarrelli (die bovenaan het schutbord gemonteerd zit) wordt zelfs overbodig.

Ga je naar 2.2 zal je moeten vervangen:
-ECU + weerstand
-motorkabelboom (wel zorgen voor 'n Type 2 variant!)
-injectiehuis + spruitstuk
-verdeler + bobine
-er moet 'n raar kastje aan de kop komen waaraan je die verdeler+bobine monteert... of de hele kop is anders, dat kan ook :roll:

mvg
Glenn

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Yep nog een idee, zet er een 1294 of 1298 Sport dan wel 106 rally blok in. dat zit dichter bij de 1300 cc dan de 1124 die je nu hebt.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

magische setup:

>> 106 Rallye blok
>> snelle nokkenas van kent cams (welk profiel weet ik helaas niet)
>> 40mm throttlebodies
>> in dat geval een DTA ECU

resultaat met nog wat andere wijzigingen: 128 pk...

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Hmmm, Cross

zou voor een 294-297 nokkenas gaan. Beetje de Rally maat dus. boven de 300 is leuk voor circuit maar kom je in de 1.3 onderin wel heel veel koppel tekort.


En inderdaad Magische setup, de basis staat al naast het huis in de vorm van een 106 Rally 1.3 nu de rest nog. Natuurlijk met een fatsoenlijke uitlaat erbij.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

als jij betaalt schroeven we het er samen op en dan rijd ik wel.
ideale rolverdeling, niet? ;) :lol:

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

De fantasie is groot, maar inderdaad moet het wel een beetje betaalbaar blijven.

Vorig jaar met een ax 1.1 (standaard) in de finale gekomen, dus dit jaar willen we proberen om in de finale ook nog een beetje te kunnen presteren. Dus daarom iets meer power nodig.

Een goedkoop 1300 blok is natuurlijk altijd welkom.

Sander

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Nog nooit geprobeerd het zelf op te bouwen, maarrem...

1.1: 72x69 mm
1.4: 75x77 mm
1.5: 77x82 mm
1.6: 78,5x82 mm

misschien kan je zelf iets prutsen als je het juiste gereedschap in de buurt hebt?

>> 75x69 mm = exact 1219cc.
>> 77x69 mm = exact 1285cc (waarschijnlijk niet mogelijk)

Post Reply