1.4 injectie op een 1.1
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 204
- Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
- Location: Bellingwolde (Groningen)
- Contact:
1.4 injectie op een 1.1
Na het lezen van de how to heb ik nog een vraag over het overzetten van een 1.4 injectiesysteem op een 1.1 axblok.
Er zit een magneti marelli computer op. kunnen we dan alleen maar de weerstand en het spruitstuk overzetten? of is er iets wat ook nog vernaderd kan worden om een 1.1 iets meer power te geven.
Ik hoor het graag
Er zit een magneti marelli computer op. kunnen we dan alleen maar de weerstand en het spruitstuk overzetten? of is er iets wat ook nog vernaderd kan worden om een 1.1 iets meer power te geven.
Ik hoor het graag
je kan aan het magnetti 1.1 systeem helaas vrij weinig vervangen, wat jammer is gezien het technisch gezien het beste injectiesysteem voor de ax is.
De enige mogenleikheid is een compleet bosch 2.2 systeem over te zetten:
-kabelboom
-ecu
-injectiehuis+ inlaatspruitstuk
maar dat is lastig te vinden en dan kan je net zo goed een compleet 1.4 blok erin lepelen.
De enige mogenleikheid is een compleet bosch 2.2 systeem over te zetten:
-kabelboom
-ecu
-injectiehuis+ inlaatspruitstuk
maar dat is lastig te vinden en dan kan je net zo goed een compleet 1.4 blok erin lepelen.
Bosch 3.0 is technisch ongeveer gelijk aan Magnetti Marrelli. Dus ook voorzien van een computergestuurde ontsteking
Bosch 3.0 is te vinden op de latere typen 2 en 3 in 1.0 en 1.4 uitvoerigen. En ik denk dat dat best vervangbaar is hou er wel rekening mee dat je in dit geval de complete kabelboom om de motor moet vervangen. (maar het past wel op de algemene kabelboom van de motorruimte)
Ik ben van MA3 (1.0i) naar Magnetti (1.1i) gegaan; ook zonder problemen!
Bosch 3.0 is te vinden op de latere typen 2 en 3 in 1.0 en 1.4 uitvoerigen. En ik denk dat dat best vervangbaar is hou er wel rekening mee dat je in dit geval de complete kabelboom om de motor moet vervangen. (maar het past wel op de algemene kabelboom van de motorruimte)
Ik ben van MA3 (1.0i) naar Magnetti (1.1i) gegaan; ook zonder problemen!
Hmm nou volgens mij...
Magnetti Marrelli & Bosch MA 3.0 hebben een injectie en ontstekingscomputer. De Bosch 2.2 is echter alleen een injectiecomputer; de ontsteking wordt geregeld via een losse verdeler (aangesloten op de nokkenas geloof ik).
Een 1.1i met Magnetti Marrelli kun je -denk ik- beter gaan ombouwen naar Bosch MA 3.0.
Beiden zijn namelijk uitgerust van de verdelerloze DIS ontsteking. Wat je in dit geval zal moeten vervangen is;
-ECU + injectieweerstand (zit aan de onderkant van dat ECU-rekje)
-motorkabelboom (is uitwisselbaar)
-injectiehuis + spruitstuk
Ik dacht dat de sensoren verder hetzelfde waren.. De MAP sensor van magnettimarrelli (die bovenaan het schutbord gemonteerd zit) wordt zelfs overbodig.
Ga je naar 2.2 zal je moeten vervangen:
-ECU + weerstand
-motorkabelboom (wel zorgen voor 'n Type 2 variant!)
-injectiehuis + spruitstuk
-verdeler + bobine
-er moet 'n raar kastje aan de kop komen waaraan je die verdeler+bobine monteert... of de hele kop is anders, dat kan ook
mvg
Glenn
Magnetti Marrelli & Bosch MA 3.0 hebben een injectie en ontstekingscomputer. De Bosch 2.2 is echter alleen een injectiecomputer; de ontsteking wordt geregeld via een losse verdeler (aangesloten op de nokkenas geloof ik).
Een 1.1i met Magnetti Marrelli kun je -denk ik- beter gaan ombouwen naar Bosch MA 3.0.
Beiden zijn namelijk uitgerust van de verdelerloze DIS ontsteking. Wat je in dit geval zal moeten vervangen is;
-ECU + injectieweerstand (zit aan de onderkant van dat ECU-rekje)
-motorkabelboom (is uitwisselbaar)
-injectiehuis + spruitstuk
Ik dacht dat de sensoren verder hetzelfde waren.. De MAP sensor van magnettimarrelli (die bovenaan het schutbord gemonteerd zit) wordt zelfs overbodig.
Ga je naar 2.2 zal je moeten vervangen:
-ECU + weerstand
-motorkabelboom (wel zorgen voor 'n Type 2 variant!)
-injectiehuis + spruitstuk
-verdeler + bobine
-er moet 'n raar kastje aan de kop komen waaraan je die verdeler+bobine monteert... of de hele kop is anders, dat kan ook
mvg
Glenn
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Hmmm, Cross
zou voor een 294-297 nokkenas gaan. Beetje de Rally maat dus. boven de 300 is leuk voor circuit maar kom je in de 1.3 onderin wel heel veel koppel tekort.
En inderdaad Magische setup, de basis staat al naast het huis in de vorm van een 106 Rally 1.3 nu de rest nog. Natuurlijk met een fatsoenlijke uitlaat erbij.
P.
zou voor een 294-297 nokkenas gaan. Beetje de Rally maat dus. boven de 300 is leuk voor circuit maar kom je in de 1.3 onderin wel heel veel koppel tekort.
En inderdaad Magische setup, de basis staat al naast het huis in de vorm van een 106 Rally 1.3 nu de rest nog. Natuurlijk met een fatsoenlijke uitlaat erbij.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX liefhebber
- Posts: 204
- Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
- Location: Bellingwolde (Groningen)
- Contact:
De fantasie is groot, maar inderdaad moet het wel een beetje betaalbaar blijven.
Vorig jaar met een ax 1.1 (standaard) in de finale gekomen, dus dit jaar willen we proberen om in de finale ook nog een beetje te kunnen presteren. Dus daarom iets meer power nodig.
Een goedkoop 1300 blok is natuurlijk altijd welkom.
Sander
Vorig jaar met een ax 1.1 (standaard) in de finale gekomen, dus dit jaar willen we proberen om in de finale ook nog een beetje te kunnen presteren. Dus daarom iets meer power nodig.
Een goedkoop 1300 blok is natuurlijk altijd welkom.
Sander
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM