De ombouw naar 4gaats is in een probleemfase beland.
Ik heb mijn AX uit 1994 (chassis 1.1i first imp) omgebouwd met 106 rallye poten uit 1994. Om een 4 gaats onderstel te creeren met Saxo VTS remmen. De remmen passen perfect en werken.
Maar nu het probleem. Ondanks vooraf uitzoeken of alles past... Passen de aandrijfassen niet. Er zit speling op mijn wiel. En alles lijkt erop te duiden dat de AX 1.1i assen niet goed in de 106 naaf vallen. Zoals "bossie" in mijn wie=wie heeft getekend. De AX as heeft een taps toelopend eind net voor de homokineet. De 106 as lijkt dit niet te hebben.
Dan de vragen:
1. Hoe is dit op te lossen. Die rand wegslijpen... Kan... Wellicht moeilijk. En worden je assen dan niet te ver uit de Vbak getrokken?
2. Nieuwe assen. Zijn de assen van de AX 1.1i 1.4i en 106 aan de vbak kant het zelfde? Dus welke as zonder taps toelopend stukje wat op de naaf klemt zal er bij mij passen. Dus een as die in de 106 naaf past. En op een 1.1i vbak.
Last edited by Mark on WedMar28, 2007 8:07:47 PM, edited 1 time in total.
Aandrijfassen van een GTi of 106 XSi moet je hebben, zelfs de aandijfassen van mijn GT passen niet ondanks dat het verschrikkelijk veel op elkaar lijkt .
Ik zelf heb het onderstel nog niet vervangen maar kweet wel dat het niet past inderdaad .
Volgens mij heeft edwin ss50 of hoe hij precies heet nog een setje aandrijfasen te koop, zie topic te koop aangeboden
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk
Beetje balen dat me dat niet eerder vertelt is dat het niet past. Had een hoop ellende gescheeld. Ik heb van kevin dat onderstel overgenomen. Daar zaten geen aandrijfassen bij.
En de rally die ik zelf heb wil ik heel laten. Motor loopt gewoon volgens mij mankeert daar niet veel aan.
Peugeot 106 1.4i Xsi assen dus... Dat moet ik wel eerst 100% zeker weten voordat ik die bestel. Die assen zijn wel iets langer dan mijn AX assen. 5mm. Maar die 5mm kom ik precies te kort om mijn moer er goed op te zetten. Maar de Vbak zijde is dus overal hetzeldfe.
Beetje frustratie... k*t FRANSEN. Het had bij ALLE ax'en 106en en saxo hetzelfde kunnen zijn. Maar nee hoor. Maak het vooral onuitwisselbaar.
en dan nog een half ABS verhaaltje
belangrijk is dus om te weten waar deze precies vanaf komen.
Bij de saxo hebben ze nog een onderscheid t/m 98 en vanaf 10-98
De poten komen van een 106 rally 1.3i af. Dus dan zou ik die aandrijfassen moeten hebben. Is de afstand tussen de vbak en naaf bij een Saxo, 106 en ax exact gelijk ofzo. Dat theoretisch al die assen moeten passen. Op het klemmen van het lager na dus blijkbaar.
Mark wrote:De poten komen van een 106 rally 1.3i af. Dus dan zou ik die aandrijfassen moeten hebben. Is de afstand tussen de vbak en naaf bij een Saxo, 106 en AX exact gelijk ofzo. Dat theoretisch al die assen moeten passen. Op het klemmen van het lager na dus blijkbaar.
als je op masterbase of hbase kijkt kan je ook de afmetingen zien.
je moet er even mee rekening houden er bestaan ook assen met een tussenlager om het makkelijk te houden
Ik ben ook een tijdje aan het rommelen geweest. Hier een stukje uit een mailwisseling die ik met Kevin hier over heb gehad:
Jan, de assen van de 106 Rallye passen bij voorbaat niet, heb nl. zitten zoeken en die auto's hebben een spoorbreedte die 1cm kleiner is dan die van de AX GT...
Dan zijn je assen dus te kort.
Volgens mij zijn die van de S2 106 XS (1.4) perfect (lengte L=650, R=840, 21 tanden voor naaf en 22 voor diff, 106 XS S2 heeft dezelfde naven als de S1 Rallye 1.3), maar ik ben nog even aan het overleggen met Peter over wat het beste is, just to be sure
Uiteindelijk heb ik de schuine rand weggeslepen op een slijpsteen. Dit viel behoorlijk mee.
1 persoon slijpen en een andere om de as vast te houden en te draaien.
Ik ben momenteel wel aan nieuwe assen toe, ben dus erg benieuwd welke er zonder aanpassingen onder passen.
Hmm. Had wel mooi geweest als kevin dat van te voren gezegd had. We hadden er toen nog naar gekeken.
Mijn assen van de AX zijn 645 bij 835. En kom eigenlijk aan beide kanten idd 5mm tekort. Waardoor er nu een smallere moer op zit.
Ik hoop dat ik de lagers niet gesloopt heb door even met de speling te rijden. Hoewel het niet als denderend veel speling voelde. Je hoorde alleen bij langzame bochtjes af en toe een kloenk.
Maar het lijkt erop dat die 106 1.4 assen dan wel moeten passen. Als tenminste die 5mm lengte die die langer is de schroefdraad is waar de moer op moet. Want 5 mm speling heb ik absoluut niet.
Naafmoer boeit niet, kan je gewoon een universele voor kopen die goed klemt, zo'n ovale, die zijn beter dan die pokke-dingen van Citroën waarbij je die klemdingetjes kan ombuigen.
Ik vraag me gewoon af waar die 5mm lengte verschil tussen die 106 en AX as in zit. Even op de gok 106 assen kopen is niet echt handig. Misschien wel handig om even de AX as naast de 106 as te leggen bij een automaterialen zaak.
Mark wrote:
Mijn assen van de AX zijn 645 bij 835. En kom eigenlijk aan beide kanten idd 5mm tekort. Waardoor er nu een smallere moer op zit.
Als ik het goed begrijp past het dus wel, maar past die diepe Citroën naafmoer er niet op?
Ik ben overgestapt naar diesel/furio voorpoten omdat ik betere remmen wilde, toen paste ook die originele naafmoeren niet meer lekker.
Ik heb nu ook smallere naafmoeren maar hier rijd ik al 2 jaar mee en kom ik al 2 keer mee door de apk.
Wiellagers zijn in die 2 jaar ook niet extreem gaan slijten ofzo.
Oftewel: volgens mij kan je gewoon doorrijden als het wel past maar je alleen je diepe naafmoer hebt moeten vervangen door smalle.
Last edited by Browny on WedMar21, 2007 4:43:24 PM, edited 1 time in total.
Mark wrote:
Als ik het goed begrijp past het dus wel, maar past die diepe Citroën naafmoer er niet op?
Ik ben overgestapt naar diesel/furio voorpoten omdat ik betere remmen wilde, toen paste ook die originele naafmoeren niet meer lekker.
Ik heb nu ook smallere naafmoeren maar hier rijd ik al 2 jaar mee en kom ik al 2 keer mee door de apk.
Wiellagers zijn in die 2 jaar ook niet extreem gaan slijten ofzo.
Oftewel: volgens mij kan je gewoon doorrijden als het wel past maar je alleen je diepe naafmoer hebt moeten vervangen door smalle.
Dat is het probleem niet. Er zitten al smallere naafmoeren op. De moer is wel maximaal aangedraaid. Maar de aandrijfas valt gewoon niet goed in de naaf door dat opstaande randje.
@Bossie. Mijn assen zullen opzich nog wel goed zijn. Maar ze hebben nu bijna 110000km gedraaid. Vind het denk niet zo'n ramp om ze te vervangen voor de goeie. Maar moet dan wel zeker weten wat de goeie zijn.
Zit me dan te bedenken hoe het er nu inhangt. Dat oplopende randje is best nog groot. Dat zou betekenen dat die as er nog een max 5mm dieper in zou moeten??? Hoe kan het dan dat mijn fusee er nu wel gewoon op zit. En als je die rand wegslijpt...Dan trek je de as toch verder uit de bak?
Ik heb zitten kijk maar mijn saxo poten die van een vts af komen hebben gewoon de ronding erin, voor de assen, ik heb ook geen probs gehad met de furio toen,
dus eigenlijk heb je nu verkeerde lagers en ik zou gewoon de oplossing van bossie nemen of andere lagers erin doen.
Heb helaas geen goeie foto van de 106 rallye naaf. Alleen een foto waar die toevallig bij lag. Geen close up dus. En nu zit ie eronder. Dus maak je ook niet ff een foto.
naaf van de 106 gti is hetzelfde maar ik snap 1 ding niet, waarom heeft de furio geen probs gehad , en verder lijken de naven van mij iets anders maar echt anders dan op jouw foto ook weer niet