Aandrijfassen probleem ombouw 106rallye poten / Stuurkloenk

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Aandrijfassen probleem ombouw 106rallye poten / Stuurkloenk

Post by Mark »

De ombouw naar 4gaats is in een probleemfase beland. :|

Ik heb mijn AX uit 1994 (chassis 1.1i first imp) omgebouwd met 106 rallye poten uit 1994. Om een 4 gaats onderstel te creeren met Saxo VTS remmen. De remmen passen perfect en werken.

Maar nu het probleem. Ondanks vooraf uitzoeken of alles past... Passen de aandrijfassen niet. Er zit speling op mijn wiel. En alles lijkt erop te duiden dat de AX 1.1i assen niet goed in de 106 naaf vallen. Zoals "bossie" in mijn wie=wie heeft getekend. De AX as heeft een taps toelopend eind net voor de homokineet. De 106 as lijkt dit niet te hebben.

Dan de vragen:

1. Hoe is dit op te lossen. Die rand wegslijpen... Kan... Wellicht moeilijk. En worden je assen dan niet te ver uit de Vbak getrokken?
2. Nieuwe assen. Zijn de assen van de AX 1.1i 1.4i en 106 aan de vbak kant het zelfde? Dus welke as zonder taps toelopend stukje wat op de naaf klemt zal er bij mij passen. Dus een as die in de 106 naaf past. En op een 1.1i vbak.
Last edited by Mark on WedMar28, 2007 8:07:47 PM, edited 1 time in total.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Fast eddie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 453
Joined: ThuDec04, 2003 3:56:11 PM
Location: Hoogkerk (Groningen )

Post by Fast eddie »

Aandrijfassen van een GTi of 106 XSi moet je hebben, zelfs de aandijfassen van mijn GT passen niet ondanks dat het verschrikkelijk veel op elkaar lijkt :? :? :? :? .

Ik zelf heb het onderstel nog niet vervangen maar kweet wel dat het niet past inderdaad :( .

Volgens mij heeft edwin ss50 of hoe hij precies heet nog een setje aandrijfasen te koop, zie topic te koop aangeboden :idea: :wink:
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Image

Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

waarom schroef je de ralley assen er niet onder?

in ieder geval is de lengte goed.
de Vbakken zijn "hetzelfde" dus ........
in ieder geval masterbase/ hbase laten geen duidelijke foto's zien
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Beetje balen dat me dat niet eerder vertelt is dat het niet past. Had een hoop ellende gescheeld. Ik heb van kevin dat onderstel overgenomen. Daar zaten geen aandrijfassen bij.

En de rally die ik zelf heb wil ik heel laten. Motor loopt gewoon volgens mij mankeert daar niet veel aan.

Peugeot 106 1.4i Xsi assen dus... Dat moet ik wel eerst 100% zeker weten voordat ik die bestel. Die assen zijn wel iets langer dan mijn AX assen. 5mm. Maar die 5mm kom ik precies te kort om mijn moer er goed op te zetten. Maar de Vbak zijde is dus overal hetzeldfe.

Beetje frustratie... k*t FRANSEN. Het had bij ALLE ax'en 106en en saxo hetzelfde kunnen zijn. Maar nee hoor. Maak het vooral onuitwisselbaar.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ik heb net even lopen zoeken

je hebt AX 1.0 1.1 assen
AX 1.4 assen (saxo 1.0, 1.1)
Saxo assen t/m 1.4 (106 --> 1.0 1.1)
saxo 1.6 assen gelijk aan 106--> ralley 1.3 ,1.4 1.6)

en dan nog een half ABS verhaaltje
belangrijk is dus om te weten waar deze precies vanaf komen.
Bij de saxo hebben ze nog een onderscheid t/m 98 en vanaf 10-98
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

De poten komen van een 106 rally 1.3i af. Dus dan zou ik die aandrijfassen moeten hebben. Is de afstand tussen de vbak en naaf bij een Saxo, 106 en ax exact gelijk ofzo. Dat theoretisch al die assen moeten passen. Op het klemmen van het lager na dus blijkbaar.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Mark wrote:De poten komen van een 106 rally 1.3i af. Dus dan zou ik die aandrijfassen moeten hebben. Is de afstand tussen de vbak en naaf bij een Saxo, 106 en AX exact gelijk ofzo. Dat theoretisch al die assen moeten passen. Op het klemmen van het lager na dus blijkbaar.

als je op masterbase of hbase kijkt kan je ook de afmetingen zien.
je moet er even mee rekening houden er bestaan ook assen met een tussenlager om het makkelijk te houden
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Ik ben ook een tijdje aan het rommelen geweest. Hier een stukje uit een mailwisseling die ik met Kevin hier over heb gehad:
Jan, de assen van de 106 Rallye passen bij voorbaat niet, heb nl. zitten zoeken en die auto's hebben een spoorbreedte die 1cm kleiner is dan die van de AX GT...

Dan zijn je assen dus te kort.

Volgens mij zijn die van de S2 106 XS (1.4) perfect (lengte L=650, R=840, 21 tanden voor naaf en 22 voor diff, 106 XS S2 heeft dezelfde naven als de S1 Rallye 1.3), maar ik ben nog even aan het overleggen met Peter over wat het beste is, just to be sure
Uiteindelijk heb ik de schuine rand weggeslepen op een slijpsteen. Dit viel behoorlijk mee.

Image

1 persoon slijpen en een andere om de as vast te houden en te draaien.

Ik ben momenteel wel aan nieuwe assen toe, ben dus erg benieuwd welke er zonder aanpassingen onder passen.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Hmm. Had wel mooi geweest als kevin dat van te voren gezegd had. We hadden er toen nog naar gekeken.

Mijn assen van de AX zijn 645 bij 835. En kom eigenlijk aan beide kanten idd 5mm tekort. Waardoor er nu een smallere moer op zit.

Ik hoop dat ik de lagers niet gesloopt heb door even met de speling te rijden. Hoewel het niet als denderend veel speling voelde. Je hoorde alleen bij langzame bochtjes af en toe een kloenk.

Maar het lijkt erop dat die 106 1.4 assen dan wel moeten passen. Als tenminste die 5mm lengte die die langer is de schroefdraad is waar de moer op moet. Want 5 mm speling heb ik absoluut niet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Volgens mij is een belangrijk verschil ook van de 1.4 assen tov 1.0/1.1 dat deze een andere naafmoer hebben!

Zie ook deze pdf van Citroën met de verschillende aandrijfassen die geleverd zijn/worden (alle Citroenmodellen beschreven):

http://www.Citroën-auch.com/documentati ... ISSION.PDF

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Naafmoer boeit niet, kan je gewoon een universele voor kopen die goed klemt, zo'n ovale, die zijn beter dan die pokke-dingen van Citroën waarbij je die klemdingetjes kan ombuigen.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik vraag me gewoon af waar die 5mm lengte verschil tussen die 106 en AX as in zit. Even op de gok 106 assen kopen is niet echt handig. Misschien wel handig om even de AX as naast de 106 as te leggen bij een automaterialen zaak.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Mark wrote: Mijn assen van de AX zijn 645 bij 835. En kom eigenlijk aan beide kanten idd 5mm tekort. Waardoor er nu een smallere moer op zit.

Als ik het goed begrijp past het dus wel, maar past die diepe Citroën naafmoer er niet op?

Ik ben overgestapt naar diesel/furio voorpoten omdat ik betere remmen wilde, toen paste ook die originele naafmoeren niet meer lekker.
Ik heb nu ook smallere naafmoeren maar hier rijd ik al 2 jaar mee en kom ik al 2 keer mee door de apk.

Wiellagers zijn in die 2 jaar ook niet extreem gaan slijten ofzo.

Oftewel: volgens mij kan je gewoon doorrijden als het wel past maar je alleen je diepe naafmoer hebt moeten vervangen door smalle.
Last edited by Browny on WedMar21, 2007 4:43:24 PM, edited 1 time in total.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Als ik jou was Mark, zou ik dat randje van je huidige aandrijfassen afslijpen. Dat is nog geen uur werk. Het (de)monteren is meer werk.

Dan gaat de as verder door je naaf en kun je hem goed aandraaien. Je zult dan ook geen speling meer hebben en gewoon door de APK komen.

Daarna ga je op je gemak op zoek naar goede assen (ik weet niet hoe goed je huidige zijn)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Browny wrote:
Mark wrote: Mijn assen van de AX zijn 645 bij 835. En kom eigenlijk aan beide kanten idd 5mm tekort. Waardoor er nu een smallere moer op zit.

Als ik het goed begrijp past het dus wel, maar past die diepe Citroën naafmoer er niet op?

Ik ben overgestapt naar diesel/furio voorpoten omdat ik betere remmen wilde, toen paste ook die originele naafmoeren niet meer lekker.
Ik heb nu ook smallere naafmoeren maar hier rijd ik al 2 jaar mee en kom ik al 2 keer mee door de apk.

Wiellagers zijn in die 2 jaar ook niet extreem gaan slijten ofzo.

Oftewel: volgens mij kan je gewoon doorrijden als het wel past maar je alleen je diepe naafmoer hebt moeten vervangen door smalle.
Dat is het probleem niet. Er zitten al smallere naafmoeren op. De moer is wel maximaal aangedraaid. Maar de aandrijfas valt gewoon niet goed in de naaf door dat opstaande randje.

@Bossie. Mijn assen zullen opzich nog wel goed zijn. Maar ze hebben nu bijna 110000km gedraaid. Vind het denk niet zo'n ramp om ze te vervangen voor de goeie. Maar moet dan wel zeker weten wat de goeie zijn.

Zit me dan te bedenken hoe het er nu inhangt. Dat oplopende randje is best nog groot. Dat zou betekenen dat die as er nog een max 5mm dieper in zou moeten??? Hoe kan het dan dat mijn fusee er nu wel gewoon op zit. En als je die rand wegslijpt...Dan trek je de as toch verder uit de bak?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Ik heb zitten kijk maar mijn saxo poten die van een vts af komen hebben gewoon de ronding erin, voor de assen, ik heb ook geen probs gehad met de furio toen,

dus eigenlijk heb je nu verkeerde lagers :wink: en ik zou gewoon de oplossing van bossie nemen of andere lagers erin doen.

zal anders zo eff een foto maken

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Ik heb destijd de 106 omgebouwd met veerpoten van een 106 GTI (was ook een 1,1 ooit... ;) ).

Toen pasten de assen ook niet meer. En hebben er toen 106 XSI assen onder gezet en probleem was opgelost !
Image

My Cars <98>.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Henri106 wrote:Ik heb destijd de 106 omgebouwd met veerpoten van een 106 GTI (was ook een 1,1 ooit... ;) ).

Toen pasten de assen ook niet meer. En hebben er toen 106 XSI assen onder gezet en probleem was opgelost !
Volgens Hbase heeft een 106 type 1 1.1i dezelfde assen als een ax 1.1i type 2.

Slijpen kan dan wel. Maar als de xsi assen gewoon passen staat die oplossing me beter aan. Nieuwe aandrijfassen is op zich ook niet gek.

Maar dan moet de 106 GTI naaf wel exact hetzelfde zijn als de 106 Rallye naaf.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Even wat foto's om de zaak te verduidelijken.

Heb helaas geen goeie foto van de 106 rallye naaf. Alleen een foto waar die toevallig bij lag. Geen close up dus. En nu zit ie eronder. Dus maak je ook niet ff een foto.

Om te beginnen: AX NAAF:

Image

106 naaf:

Image

Huidige aandrijfas:

Image
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

naaf van de 106 gti is hetzelfde maar ik snap 1 ding niet, waarom heeft de furio geen probs gehad :P, en verder lijken de naven van mij iets anders maar echt anders dan op jouw foto ook weer niet :|

Post Reply