Temperatuurmeter dood

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Temperatuurmeter dood

Post by Tijmen »

Zoals jullie misschien uit het APK-stuk van het forum hebben begrepen is het aansluiten van mijn nieuwe cockpit met toerenteller niet helemaal perfect gegaan.

Ik heb, met hulp van Gerard Maas, inmiddels uitgevogeld waaraan het ligt dat mijn motor blijft lopen zolang de verlichting aan is.

Hiervoor ga ik morgen mijn dashboard lostrekken, maar dan wil ik ook meteen bezig met mijn temperatuurmeter. Deze zat in mijn vorige cockpitje namelijk niet en bij deze gaat wel het lampje aan bij het starten, maar hij komt bij het rijden niet omhoog.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen??? Ben je hier een andere (of meer) sensor voor nodig?
AX GTI '91

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste

Post by CitroCin »

Hai, ik heb toevallig het probleem bij mij opgelost.
In mijn blok zat een temperatuursensor met 1 aansluiting (1 pootje aan het stekkertje) en in die met temp meter zit er een met 2 aansluitingen. Gelukkig hadden we deze nog liggen en was deze zo vervangen!
Ik had eerst standaard ook geen toerenteller en temp meter, dus ik denk dat dat bij jou hetzelfde is! Succes en ik hoor graag of dit de oplossing was!

Groeten Cindy
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Zit erover te denken om mijn oude Volcane dash in m'n Diesel Spot in te bouwen. Toerenteller ga ik me voorlopig nog ff niet druk om maken, maar wel hoe dat moet gaan gebeuren met de koelvloeistof temp.meter. In 't dash van de spot zit namelijk geen metertje maar alleen een lampie.
Ga ik dan 't zelfde probleem krijgen van "verkeerde" tempsensor?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

Verkeerd... verkeerd dat valt wel mee

Het metertje zelf zal gewoon niet werken omdat er geen signaal gegeven wordt... lampje moet t echter gewoon doen hoor!

Maar die sensors zijn gewoon uit TUblokjes te draaien hoor op de sloop... of nieuw kopen bij de dealer...

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

Ik weet inmiddels hoe de sensors eruit zien die ik moet hebben (dankzij uitleg op de meeting in nieuwegein), maar ik vraag me nog af of ik deze sensor er zonder problemen uit kan draaien? Dat wil zeggen: loopt er dan niets uit het blok qua koelvloeistof of iets dergelijks?
AX GTI '91

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

Neup...

ik kan me herinneren dat toen ik 't vorig jaar t sensortje wisselde, er geen stroom kvs uit kwam...

wel handvast draaien he, niet met 'n ringsleutel gaan werken..

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

Glenn@nl wrote:Neup...

-knip-

wel handvast draaien he, niet met 'n ringsleutel gaan werken..
Goed dat je het zegt, raad eens wat ik nou juist van plan was :roll: Ik ga het straks wel es proberen...
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

Vandaag ff de sloop op geweest en een andere sensor uit een zx gedraaid. Daarna handvast in de ax gedraaid ennuh........ DE TEMPERATUURMETER DOET HET! :D :D :D :D
AX GTI '91

DLS
AX Master
AX Master

Post by DLS »

Mja ik zit met een soortgelijk probleem

Ik heb fabrieksaf wel een temp. meter, maar deze is kort geleden gestopt. Eerst zakte hij niet verder terug dan 60 en liep op tot 140?? (hij gaf dus de normale temp maar begon veel te hoog) en nu hangt ie doelloos en dood onderin. het lampje werkt idd wel bij het op contact zetten.. iemand een idee????
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Typisch geval van sensor overleden. Dat is niet zoveel werk om er een nieuwe in te schroeven. In je motorblok. Ergens onder je thermostaat. Trek de stekker los en als je meter helemaal uitvalt heb je de goeie.

Nieuwe erin schroeven. Systeem ontluchten. Probleem zeer waarschijnlijk opgelost.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

MNM(tm) wrote:Zit erover te denken om mijn oude Volcane dash in m'n Diesel Spot in te bouwen. Toerenteller ga ik me voorlopig nog ff niet druk om maken,
De toerenteller van een ZX diesel (volgens mij! heb het dashboardje gevonden in een BX op de sloop) werkt i.c.m. BDP-sensor en vliegwiel van een Saxo diesel. Sommige spotjes hebben standaard dat vliegwiel al, de mijne bijv. wel.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

Mark wrote:Typisch geval van sensor overleden. Dat is niet zoveel werk om er een nieuwe in te schroeven. In je motorblok. Ergens onder je thermostaat. Trek de stekker los en als je meter helemaal uitvalt heb je de goeie.

Nieuwe erin schroeven. Systeem ontluchten. Probleem zeer waarschijnlijk opgelost.
Bij mij kwamen er geen vloeistoffen naar buiten bij het wisselen van de sensor, wat zou betekenen dat er ook niets ontlucht hoeft te worden?
AX GTI '91

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

klinkt meer als dat daar geen vloeistof zit...

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

Er zit gewoon koelvloeistof in, hij loopt nog steeds goed en de temp meter werkt. Daar concludeer ik uit dat er geen vloeistof direct achter de sensor zit. Bij een 1.1 benzine dan......

-edit-
Je hebt gelijk, volgens mij zit daar dus geen vloeistof.
AX GTI '91

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Lijkt me erg stug. Een koelvloeistof temperatuursensor waar geen koelvloeistof tegenaan komt... Is je systeem wel goed ontlucht.

Anders moet ie de zijn temperatuur pakken van de opwarming van het metaal... Beetje appart verhaal. Of er nou wel of geen vloeistof tegenaan komt. Reageren zal die sensor wel.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

zou het niet de meter zelf zijn die overleden is?

en dat er geen water uit stroomt bij t wisselen van die sensor klopt helemaal hoor... misschien omdat 'ie net achter de thermostaat zit? en de kvs een beetje terugstroomd (naar lagere delen?)?

Post Reply