Motor wissel?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

MNM(tm) wrote:Als in Chris z'n First nu een 1.1i motor met Bosch ECU ligt, dan is dat 100% zeker een MA2.2. En ja, die dingen zijn ERG basic.

Anders is het een 1.1i motor met Magneti Marelli G6.11 ECU. (En die zijn wèl fijn!)
In Chris zijn ax ligt wel een GTI MPI blok :P

Mijn GTI loopt (wel dankzij jouw chippie :P) eigenlijk ERG soepel en goed om een ax te zijn.
AX-kopen is verslavend.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Mark wrote:Ik merk bij mij niks van een brak bosch systeem. Ma5.2 nergens last van.
Of hebben we het hier over de oudere varianten?
Ik spreek over de oudere bosch systemen die op de AX GTI/106 xsi 1.4 geleverd zijn ;)

Degene die jij hebt is er een die op een ander princiepe werkt en stukken beter functioneerd.
MNM(tm) wrote:Als in Chris z'n First nu een 1.1i motor met Bosch ECU ligt, dan is dat 100% zeker een MA2.2. En ja, die dingen zijn ERG basic.

Anders is het een 1.1i motor met Magneti Marelli G6.11 ECU. (En die zijn wèl fijn!)
Je gaat mij nu toch echt niet vertellen dat je na al de update's die ik post niet weet dat er een 106 XSI blok inligt? :lol:

Sterker nog je hebt zelf het toen gezien op de frikandellen meeting :wink:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

:oops:


Mjah, 'k heb inmiddels aan zo veel verschillende AX-en gesleuteld, dat ik nu niet meer precies weet wat nu waar in hangt. :lol:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Goedenmorgen,

Ik zit erover te denken om als reserve een 1.6 onderblok te kopen die klaar te maken icm 106 1.3 rallyebak.

nu weet ik dat bas en vincent met het bosch systeem rijden en stelt dat zichzelf zo bij en is er echt sprake van prestatie winst, en evt verplaatsing van de powerband(aangezien de 1.3 rallyebak zeer kort is)

zie het er niet van komen om een giga ombouw te doen, dus kabelboom wissels enzo zie ik er dit jaar nog niet van komen.

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

ik heb alles eens aandachtig doorgelezen en als ik het goed begrijp, kan er dus een GTI kop + kabelboom + ecu op een GT injectie onderblok.

als je alles aansluit is het dan lopen? of moet er bijvoorbeeld ook nog een andere benzine pomp in komen?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Yup. Een gewone brandstofpomp van een 1.4i (GT inj.) geeft te weinig druk.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

nog meer dingen die vervangen moeten worden?

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Waarom zetten jullie al deze nuttige informatie niet in een tabel?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

jk wrote:Waarom zet ik al deze nuttige informatie niet in een tabel?
Goed idee jk, gewoon doen! Wel ff posten als je klaar bent hè?! :lol:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Mastenhose wrote:
jk wrote:Waarom zet ik al deze nuttige informatie niet in een tabel?
Goed idee jk, gewoon doen! Wel ff posten als je klaar bent hè?! :lol:
Lijkt mij geen goed plan.
Ik denk eerder aan een spreadsheet dat iedereen kan aanvullen met zijn specifieke kennis en ervaring.
Waarom zou je voortdurend opnieuw het wiel uitvinden?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

Oke dan wil ik wel een beginnetje maken.

ombouw GTi (monopoint) --> GTI (multipoint)

Benodigdheden:
- kabelboom
- kop + spruitstuk + injectiehuis
- ecu
- GTI benzinepomp, deze geeft meer benzinedruk

kop past op het onderblok van de GTi monopoint



uitlaatspruitstuk ook van een GTI? of is dat het zelfde van een GT injection

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Als je een GTI kop op het monopoint onderblok zet moet je er wel een flinke bus compressiepoeder bij bestellen.

Ik zou de GTI zuigers en drijfstangen er ook bij doen :wink:

PS: Injectiesysteem van een multi bestaat uit;
Inlaatspruitstuk, benzinerail met drukregelaar (3bar), injectoren, gasklep. Het is niet zoals bij een mono een kompleet injectiehuis.
Altijd meer PK's dan jou!

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

hehe kijk zo kom je nog is aan nuttige informatie

daar zit dus ook weer verschil in.

beter dus gewoon een gti blok overhangen dus, anders moet je alsnog je hele blok uit elkaar halen

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Misschien dat je de kop zover kan vlakken dat je alsnog uitkomt met de compressie. De extra compressie komt bij multipoint door de zuigers die bol zijn aan de bovenkant.
Altijd meer PK's dan jou!

Post Reply