Marc aka q01z, GTI '92, Twingo 1.5 '12, GSA 1.3, C5 2.0Break
Moderator: webmasters
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
injectiehuis even onder de remreiniger spuiten?q01z wrote:hij rijdt weer braaf
alleen 170km op de eerste helft vd tank.... zal wel met die motorstoring te maken hebben
en mnluchtfilter maakt nu een lelijk geluid, met de lange aanzuigbuis klonk het nog wel lekker en sportief.. nu klinkt het gewoon sneu
en een flesje injectiereiniger wil ook nog wel helpen... Bij mijn Citroën garage gooide ze er altijd ééntje in bij de jaarlijkse grote beurt.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Vergelijkbaar met de uitlaat wordt de lengte van het inlaatkanaal berekend op de longitudinale golf waarmee de inlaatlucht beweegt bij de diverse toerentallen. Wijzig je de lengte en/of diameter van de inlaatpijp dan wijzig je daarmee de stromingskarakteristiek in het inlaatkanaal en daarmee de motorkarakteristiek, ten goede of ten kwade, afhankelijk van hoe je wat wijzigt.q01z wrote:hij rijdt weer braaf
<snip>
en mnluchtfilter maakt nu een lelijk geluid, met de lange aanzuigbuis klonk het nog wel lekker en sportief.. nu klinkt het gewoon sneu
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
ik geloof dat die jappen daar eens mee bezig zijn geweest... bij de skyline GT-r (als ik me niet vergis) werd het luchtinlaat traject automatisch verstelt, afhankelijk vna het toeren tal.jk wrote:Vergelijkbaar met de uitlaat wordt de lengte van het inlaatkanaal berekend op de longitudinale golf waarmee de inlaatlucht beweegt bij de diverse toerentallen. Wijzig je de lengte en/of diameter van de inlaatpijp dan wijzig je daarmee de stromingskarakteristiek in het inlaatkanaal en daarmee de motorkarakteristiek, ten goede of ten kwade, afhankelijk van hoe je wat wijzigt.q01z wrote:hij rijdt weer braaf
<snip>
en mnluchtfilter maakt nu een lelijk geluid, met de lange aanzuigbuis klonk het nog wel lekker en sportief.. nu klinkt het gewoon sneu
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
ach ja... je mag toch dromen...denny wrote:beetje veel theortie voor de huis tuin en keuken tuning die wij aan onze projecten doen denk ik. Meer highperformance materiaal.

Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Toch niet.denny wrote:beetje veel theortie voor de huis tuin en keuken tuning die wij aan onze projecten doen denk ik. Meer highperformance materiaal.
Het boek van David Vizard 'How to Modify your Mini' dat al tientallen jaren op de markt is (het gaat over de oorspronkelijke Mini met de in essentie uit de jaren '30 stammende A-engine, een motor van een of twee generaties voor de motor van de AX dus) noemt de Ram Pipe ook.
De Ram Pipe dient om in een bepaald toerengebied een optimale gasstroming in en door de motor tot stand te brengen.
Bij racemotoren met hun zeer kleine bruikbare toerengebied geldt dit inderdaad veel sterker dan bij een algemeen bruikbare huis-tuin- en keukenauto.
Toch moet je dit effect in het achterhoofd houden wanneer je allerlei modificaties aan het inlaatsysteem aanbrengt en misschien veranderingen opmerkt in motorgedrag, motorgeluid, etc.
Het kan bijvoorbeeld dat bij een bepaald toerengebied de motor juist opmerkelijk beter gaat lopen, en in een ander toerengebied juist minder.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Dat zou kunnen maar ligt wat minder voor de hand gezien de opmerking over het veranderde inlaatgeluid na het verwijderen van de pvc aanzuigbuis en dus het verhoudingsgewijs aanzienlijk verkorten van het inlaatkanaal.Drake wrote:Och zo kunnen we ook "viscous drag" erbij gaan halen en hoe dat ook een factor kan zijn, gezien lucht infeite een vloeistof is.
Op dit forum zie je nogal eens foto's van allerlei opmerkelijke veranderingen aan het inlaatkanaal van de motor, namelijk.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
JK,
het verkorten van mn inlaattraject was in deze een 'noodzaak' aangezien het PVC gebeuren niet bleef zitten.. dat deze emmer als filter mij ook niet ideaal lijkt voor het motorvermogen, omdat deze ongeveer 10x zo groot is als de ego van de auto, is hierbij geen discussie
waarbij de keuze van mijn luchtfilters wel een discussie was, was bij de GTI.. waar ik een compromis heb moeten maken tussen het rijden met een te plat luchtfilter.. of zonder filter omdat een fatsoenlijk filter/airbox niet past..
het verkorten van mn inlaattraject was in deze een 'noodzaak' aangezien het PVC gebeuren niet bleef zitten.. dat deze emmer als filter mij ook niet ideaal lijkt voor het motorvermogen, omdat deze ongeveer 10x zo groot is als de ego van de auto, is hierbij geen discussie

waarbij de keuze van mijn luchtfilters wel een discussie was, was bij de GTI.. waar ik een compromis heb moeten maken tussen het rijden met een te plat luchtfilter.. of zonder filter omdat een fatsoenlijk filter/airbox niet past..

-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
je kan toch ook een paar panty's over je webers trekken?q01z wrote:JK,
het verkorten van mn inlaattraject was in deze een 'noodzaak' aangezien het PVC gebeuren niet bleef zitten.. dat deze emmer als filter mij ook niet ideaal lijkt voor het motorvermogen, omdat deze ongeveer 10x zo groot is als de ego van de auto, is hierbij geen discussie
waarbij de keuze van mijn luchtfilters wel een discussie was, was bij de GTI.. waar ik een compromis heb moeten maken tussen het rijden met een te plat luchtfilter.. of zonder filter omdat een fatsoenlijk filter/airbox niet past..
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
en jarretels niet te vergeten !v.andriessen wrote:je kan toch ook een paar panty's over je webers trekken?q01z wrote:JK,
het verkorten van mn inlaattraject was in deze een 'noodzaak' aangezien het PVC gebeuren niet bleef zitten.. dat deze emmer als filter mij ook niet ideaal lijkt voor het motorvermogen, omdat deze ongeveer 10x zo groot is als de ego van de auto, is hierbij geen discussie
waarbij de keuze van mijn luchtfilters wel een discussie was, was bij de GTI.. waar ik een compromis heb moeten maken tussen het rijden met een te plat luchtfilter.. of zonder filter omdat een fatsoenlijk filter/airbox niet past..
