Marc aka q01z, GTI '92, Twingo 1.5 '12, GSA 1.3, C5 2.0Break

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Hee goed bezig maar weer!
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

jb
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 724
Joined: ThuApr09, 2009 3:46:33 PM
Location: zuidschote (belgie)

Post by jb »

beetje laat maar leuke GT :-)


gr jb

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

owhja plaatjes

bougies in de kleur verkoolt
Image

verdelerkap/rotor had ik ook vervangen, maar die waren nog niet zo slecht
Image

filter verplaatst en fatsoenlijk vastgezet (moet nog wel gewisseld worden voor een standaard)
Image

morgen weer es kijken of hij het doet richting mnwerk
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Relaxt dat ie ´t weer goed lijkt te doen!
Bougietjes zijn idd niet best zo zwart!
Goed werk in ieder geval! (y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

stekkertje los.. da's goed nieuws en snel opgelost :)

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

lekker bezig marc!!!
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

hij rijdt weer braaf :)

alleen 170km op de eerste helft vd tank.... zal wel met die motorstoring te maken hebben :P

en mnluchtfilter maakt nu een lelijk geluid, met de lange aanzuigbuis klonk het nog wel lekker en sportief.. nu klinkt het gewoon sneu :roll:
Image

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

q01z wrote:hij rijdt weer braaf :)

alleen 170km op de eerste helft vd tank.... zal wel met die motorstoring te maken hebben :P

en mnluchtfilter maakt nu een lelijk geluid, met de lange aanzuigbuis klonk het nog wel lekker en sportief.. nu klinkt het gewoon sneu :roll:
injectiehuis even onder de remreiniger spuiten?

en een flesje injectiereiniger wil ook nog wel helpen... Bij mijn Citroën garage gooide ze er altijd ééntje in bij de jaarlijkse grote beurt.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Citroengarage wilde me vanmiddag wel graag helpen aan ene nieuwe motorsteun, die komt donderdag binnen
Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

q01z wrote:hij rijdt weer braaf :)

<snip>

en mnluchtfilter maakt nu een lelijk geluid, met de lange aanzuigbuis klonk het nog wel lekker en sportief.. nu klinkt het gewoon sneu :roll:
Vergelijkbaar met de uitlaat wordt de lengte van het inlaatkanaal berekend op de longitudinale golf waarmee de inlaatlucht beweegt bij de diverse toerentallen. Wijzig je de lengte en/of diameter van de inlaatpijp dan wijzig je daarmee de stromingskarakteristiek in het inlaatkanaal en daarmee de motorkarakteristiek, ten goede of ten kwade, afhankelijk van hoe je wat wijzigt.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

jk wrote:
q01z wrote:hij rijdt weer braaf :)

<snip>

en mnluchtfilter maakt nu een lelijk geluid, met de lange aanzuigbuis klonk het nog wel lekker en sportief.. nu klinkt het gewoon sneu :roll:
Vergelijkbaar met de uitlaat wordt de lengte van het inlaatkanaal berekend op de longitudinale golf waarmee de inlaatlucht beweegt bij de diverse toerentallen. Wijzig je de lengte en/of diameter van de inlaatpijp dan wijzig je daarmee de stromingskarakteristiek in het inlaatkanaal en daarmee de motorkarakteristiek, ten goede of ten kwade, afhankelijk van hoe je wat wijzigt.
ik geloof dat die jappen daar eens mee bezig zijn geweest... bij de skyline GT-r (als ik me niet vergis) werd het luchtinlaat traject automatisch verstelt, afhankelijk vna het toeren tal.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

beetje veel theortie voor de huis tuin en keuken tuning die wij aan onze projecten doen denk ik. Meer highperformance materiaal.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

denny wrote:beetje veel theortie voor de huis tuin en keuken tuning die wij aan onze projecten doen denk ik. Meer highperformance materiaal.
ach ja... je mag toch dromen... :P
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

denny wrote:beetje veel theortie voor de huis tuin en keuken tuning die wij aan onze projecten doen denk ik. Meer highperformance materiaal.
Toch niet.
Het boek van David Vizard 'How to Modify your Mini' dat al tientallen jaren op de markt is (het gaat over de oorspronkelijke Mini met de in essentie uit de jaren '30 stammende A-engine, een motor van een of twee generaties voor de motor van de AX dus) noemt de Ram Pipe ook.
De Ram Pipe dient om in een bepaald toerengebied een optimale gasstroming in en door de motor tot stand te brengen.

Bij racemotoren met hun zeer kleine bruikbare toerengebied geldt dit inderdaad veel sterker dan bij een algemeen bruikbare huis-tuin- en keukenauto.

Toch moet je dit effect in het achterhoofd houden wanneer je allerlei modificaties aan het inlaatsysteem aanbrengt en misschien veranderingen opmerkt in motorgedrag, motorgeluid, etc.
Het kan bijvoorbeeld dat bij een bepaald toerengebied de motor juist opmerkelijk beter gaat lopen, en in een ander toerengebied juist minder.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Och zo kunnen we ook "viscous drag" erbij gaan halen en hoe dat ook een factor kan zijn, gezien lucht infeite een vloeistof is.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Drake wrote:Och zo kunnen we ook "viscous drag" erbij gaan halen en hoe dat ook een factor kan zijn, gezien lucht infeite een vloeistof is.
Dat zou kunnen maar ligt wat minder voor de hand gezien de opmerking over het veranderde inlaatgeluid na het verwijderen van de pvc aanzuigbuis en dus het verhoudingsgewijs aanzienlijk verkorten van het inlaatkanaal.

Op dit forum zie je nogal eens foto's van allerlei opmerkelijke veranderingen aan het inlaatkanaal van de motor, namelijk.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Drake wrote:Och zo kunnen we ook "viscous drag" erbij gaan halen en hoe dat ook een factor kan zijn, gezien lucht infeite een vloeistof is.
vandaar dat ik blijf doordrinken ookal is mijn bierglas leeg. :withstupid:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

JK,

het verkorten van mn inlaattraject was in deze een 'noodzaak' aangezien het PVC gebeuren niet bleef zitten.. dat deze emmer als filter mij ook niet ideaal lijkt voor het motorvermogen, omdat deze ongeveer 10x zo groot is als de ego van de auto, is hierbij geen discussie :)

waarbij de keuze van mijn luchtfilters wel een discussie was, was bij de GTI.. waar ik een compromis heb moeten maken tussen het rijden met een te plat luchtfilter.. of zonder filter omdat een fatsoenlijk filter/airbox niet past..
Image

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

q01z wrote:JK,

het verkorten van mn inlaattraject was in deze een 'noodzaak' aangezien het PVC gebeuren niet bleef zitten.. dat deze emmer als filter mij ook niet ideaal lijkt voor het motorvermogen, omdat deze ongeveer 10x zo groot is als de ego van de auto, is hierbij geen discussie :)

waarbij de keuze van mijn luchtfilters wel een discussie was, was bij de GTI.. waar ik een compromis heb moeten maken tussen het rijden met een te plat luchtfilter.. of zonder filter omdat een fatsoenlijk filter/airbox niet past..
je kan toch ook een paar panty's over je webers trekken?
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

v.andriessen wrote:
q01z wrote:JK,

het verkorten van mn inlaattraject was in deze een 'noodzaak' aangezien het PVC gebeuren niet bleef zitten.. dat deze emmer als filter mij ook niet ideaal lijkt voor het motorvermogen, omdat deze ongeveer 10x zo groot is als de ego van de auto, is hierbij geen discussie :)

waarbij de keuze van mijn luchtfilters wel een discussie was, was bij de GTI.. waar ik een compromis heb moeten maken tussen het rijden met een te plat luchtfilter.. of zonder filter omdat een fatsoenlijk filter/airbox niet past..
je kan toch ook een paar panty's over je webers trekken?
en jarretels niet te vergeten ! :P

Post Reply