Naja, wat verschilt dat kwa kosten dan nog met een patserige 'middenklasser' waar ik me niet eens happy in voel?
M'goe, reden van deze update: 'k ben weer eens ff lekker druk aan 't dieseltje bezig geweest. Was wel nodig ook, want ruim een half jaar geleden liet 1 van de wiellagers al een beetje van zich horen. Eigenlijk al die tijd niet genoeg aan ge-ergerd en ook door niet zeker weten dat 't wel eens een wiellager zou kunnen zijn wat dat vage geluid produceerde, nix aan gedaan, totdat Kevin een tijdje terug de PB-HT-28 kwam brengen en een stukje met mijn dieseltje mee reed. Die kon me met enige zekerheid zeggen dat 't inderdaad een wiellager was.
Afijn, op een in deze tijd schaarse zaterdag waarvan de temperatuur wèl in het 'redelijke gebied' lag (en er ook geen neerslag uit de lucht pleurde

) toch maar eens besloten wat aan groot onderhoud te gaan doen. Inhoudende: beide voorpoten er onderuit gehaald!

En het was nodig! Het linker lager was idd naar de knoppen (klonk alsof er zand in zat

). Het rechter lager was nog wel goed, maar aangezien die toch hetzelfde aantal kilometers had als de linker, heb ik ervoor gekozen ze beide te (laten) vervangen.
Bij de AGO dus twee nieuwe lagers gehaald en het hele spul bij Leo's Autoservice (op industrieterrein 'de Watertoren' hier in Dirksland) gedropt. Want voor €66,- ga ik niet zelf lopen tobben die kl*te-lagers eruit te krijgen (of, nog lastiger: de nieuwe lagers erin te persen).
M'goe, een paar dagen later kon ik de voorpoten weer ophalen. En toen... Bleef het 1½ week k#t-weer.

Tot gister. Eindelijk weer eens een vrije dag waarvan de temperatuur ook nog in het redelijke lag. Eerst de linker poot terug geplaatst. Nog geen 20 minuten werk.

De rechter kant had wat meer voeten in aarde, omdat na verwijderen van de voorpoot bleek dat de as-hoes van de rechter homokineet rondom was afgescheurd.
Er zat nog redelijk wat vet in en de homokineet had er nauwelijks onder geleden, dus die heb ik er vandaag maar ff onder vandaan gehaald en er een tijdelijke as (die ik nog heel fijn in de schuur op voorraad had liggen

) in terug gestoken. Na terugplaatsen van de voorpoot ook maar meteen de bak-olie vervangen. Ach, de laatste maand had ik al het gevoel dat 'ie wat moeilijker in z'n 2 te schakelen was, dus nieuwe olie stond toch al op 't programma. En het bleek nodig: de oude olie was behoorlijk dik geworden. Geen flauw idee hoe lang die meuk er al in zat, maar vast veel langer dan de voorgeschreven 60.000km.

Morgen maar eens een ritje maken. Ben benieuwd naar de resultaten.
Tweede reden trouwens dat ik de wiellagers wilde (laten) vervangen was dat 't brandstofverbruik enigszins merkbaar was toegenomen. Niet veel, maar voor mij wel merkbaar. Zo'n brak lager heeft dus duidelijk wel degelijk negatieve invloed op het verbruik!