Marco, MNM(tm): '94&'95 Volcane,'96 1.5D,'91 4x4
Moderator: webmasters
Dit dieseltje hoeft alleen maar een andere downpipe, verder is 'ie technisch helemaal oké, (dooie tellerbak lampjes niet meegerekend. ), dus daar heb ik op zich niet zo veel werk aan.
Verder kosten ze iets van €46,- per maand aan wegenbelasting, dus dat valt ook nog wel mee (tenzij je gaat vergelijken met de €12,- per maand voor de Volcane('s)).
En de 4x4 wacht nog steeds op aandacht.
Verder kosten ze iets van €46,- per maand aan wegenbelasting, dus dat valt ook nog wel mee (tenzij je gaat vergelijken met de €12,- per maand voor de Volcane('s)).
En de 4x4 wacht nog steeds op aandacht.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Denk eerder dat jij aan je tax zitMNM(tm) wrote:Hee, bestuur...! Het aantal tekens in de topic-titel is een beetje te weinig!
Ik kan maar met heel veel moeite en proppen er al m'n AX-en in opsommen.
Jij kan het ook niet laten he
Je mag ook best een AX verkopen als je deze weer in orde hebt gemaakt.
Veel succes en plezier er mee.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Dus daaaar is de diesel heen!
kev zei al dat ie hem weggebracht had, en ik dacht al huuhh toch niet naar de sloop?
Want die diesel is in prima staat.
Je hebt wel wat veel AXjes nu marco haha
kev zei al dat ie hem weggebracht had, en ik dacht al huuhh toch niet naar de sloop?
Want die diesel is in prima staat.
Je hebt wel wat veel AXjes nu marco haha
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Naja, wat verschilt dat kwa kosten dan nog met een patserige 'middenklasser' waar ik me niet eens happy in voel?
M'goe, reden van deze update: 'k ben weer eens ff lekker druk aan 't dieseltje bezig geweest. Was wel nodig ook, want ruim een half jaar geleden liet 1 van de wiellagers al een beetje van zich horen. Eigenlijk al die tijd niet genoeg aan ge-ergerd en ook door niet zeker weten dat 't wel eens een wiellager zou kunnen zijn wat dat vage geluid produceerde, nix aan gedaan, totdat Kevin een tijdje terug de PB-HT-28 kwam brengen en een stukje met mijn dieseltje mee reed. Die kon me met enige zekerheid zeggen dat 't inderdaad een wiellager was.
Afijn, op een in deze tijd schaarse zaterdag waarvan de temperatuur wèl in het 'redelijke gebied' lag (en er ook geen neerslag uit de lucht pleurde ) toch maar eens besloten wat aan groot onderhoud te gaan doen. Inhoudende: beide voorpoten er onderuit gehaald!
En het was nodig! Het linker lager was idd naar de knoppen (klonk alsof er zand in zat ). Het rechter lager was nog wel goed, maar aangezien die toch hetzelfde aantal kilometers had als de linker, heb ik ervoor gekozen ze beide te (laten) vervangen.
Bij de AGO dus twee nieuwe lagers gehaald en het hele spul bij Leo's Autoservice (op industrieterrein 'de Watertoren' hier in Dirksland) gedropt. Want voor €66,- ga ik niet zelf lopen tobben die kl*te-lagers eruit te krijgen (of, nog lastiger: de nieuwe lagers erin te persen).
M'goe, een paar dagen later kon ik de voorpoten weer ophalen. En toen... Bleef het 1½ week k#t-weer.
Tot gister. Eindelijk weer eens een vrije dag waarvan de temperatuur ook nog in het redelijke lag. Eerst de linker poot terug geplaatst. Nog geen 20 minuten werk.
De rechter kant had wat meer voeten in aarde, omdat na verwijderen van de voorpoot bleek dat de as-hoes van de rechter homokineet rondom was afgescheurd.
Er zat nog redelijk wat vet in en de homokineet had er nauwelijks onder geleden, dus die heb ik er vandaag maar ff onder vandaan gehaald en er een tijdelijke as (die ik nog heel fijn in de schuur op voorraad had liggen ) in terug gestoken. Na terugplaatsen van de voorpoot ook maar meteen de bak-olie vervangen. Ach, de laatste maand had ik al het gevoel dat 'ie wat moeilijker in z'n 2 te schakelen was, dus nieuwe olie stond toch al op 't programma. En het bleek nodig: de oude olie was behoorlijk dik geworden. Geen flauw idee hoe lang die meuk er al in zat, maar vast veel langer dan de voorgeschreven 60.000km.
Morgen maar eens een ritje maken. Ben benieuwd naar de resultaten.
Tweede reden trouwens dat ik de wiellagers wilde (laten) vervangen was dat 't brandstofverbruik enigszins merkbaar was toegenomen. Niet veel, maar voor mij wel merkbaar. Zo'n brak lager heeft dus duidelijk wel degelijk negatieve invloed op het verbruik!
M'goe, reden van deze update: 'k ben weer eens ff lekker druk aan 't dieseltje bezig geweest. Was wel nodig ook, want ruim een half jaar geleden liet 1 van de wiellagers al een beetje van zich horen. Eigenlijk al die tijd niet genoeg aan ge-ergerd en ook door niet zeker weten dat 't wel eens een wiellager zou kunnen zijn wat dat vage geluid produceerde, nix aan gedaan, totdat Kevin een tijdje terug de PB-HT-28 kwam brengen en een stukje met mijn dieseltje mee reed. Die kon me met enige zekerheid zeggen dat 't inderdaad een wiellager was.
Afijn, op een in deze tijd schaarse zaterdag waarvan de temperatuur wèl in het 'redelijke gebied' lag (en er ook geen neerslag uit de lucht pleurde ) toch maar eens besloten wat aan groot onderhoud te gaan doen. Inhoudende: beide voorpoten er onderuit gehaald!
En het was nodig! Het linker lager was idd naar de knoppen (klonk alsof er zand in zat ). Het rechter lager was nog wel goed, maar aangezien die toch hetzelfde aantal kilometers had als de linker, heb ik ervoor gekozen ze beide te (laten) vervangen.
Bij de AGO dus twee nieuwe lagers gehaald en het hele spul bij Leo's Autoservice (op industrieterrein 'de Watertoren' hier in Dirksland) gedropt. Want voor €66,- ga ik niet zelf lopen tobben die kl*te-lagers eruit te krijgen (of, nog lastiger: de nieuwe lagers erin te persen).
M'goe, een paar dagen later kon ik de voorpoten weer ophalen. En toen... Bleef het 1½ week k#t-weer.
Tot gister. Eindelijk weer eens een vrije dag waarvan de temperatuur ook nog in het redelijke lag. Eerst de linker poot terug geplaatst. Nog geen 20 minuten werk.
De rechter kant had wat meer voeten in aarde, omdat na verwijderen van de voorpoot bleek dat de as-hoes van de rechter homokineet rondom was afgescheurd.
Er zat nog redelijk wat vet in en de homokineet had er nauwelijks onder geleden, dus die heb ik er vandaag maar ff onder vandaan gehaald en er een tijdelijke as (die ik nog heel fijn in de schuur op voorraad had liggen ) in terug gestoken. Na terugplaatsen van de voorpoot ook maar meteen de bak-olie vervangen. Ach, de laatste maand had ik al het gevoel dat 'ie wat moeilijker in z'n 2 te schakelen was, dus nieuwe olie stond toch al op 't programma. En het bleek nodig: de oude olie was behoorlijk dik geworden. Geen flauw idee hoe lang die meuk er al in zat, maar vast veel langer dan de voorgeschreven 60.000km.
Morgen maar eens een ritje maken. Ben benieuwd naar de resultaten.
Tweede reden trouwens dat ik de wiellagers wilde (laten) vervangen was dat 't brandstofverbruik enigszins merkbaar was toegenomen. Niet veel, maar voor mij wel merkbaar. Zo'n brak lager heeft dus duidelijk wel degelijk negatieve invloed op het verbruik!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Prima inderdaad! Hoop dat ik morgen minstens zo productief kan zijn! Kijken hoever we komen, als ik maar een motorsteun kan vervangen . Geniet maar weer van die diesels, als je toch zoveel kilometers maakt zullen de kosten binnen no-time eruit zijn waarschijnlijk! En je lijkt me wel een van de grootste ax-fan die er is !
Vanmiddag dan voor 't eerst weer met 't dieseltje wezen rijden na het groot onderhoud. GE-WEL-DIG! Geen kabaal meer van de wiellagers en schakelen doet 'ie nu weer als nieuw!
Opnieuw weer helemaal blij met m'n dieseltje!
Opnieuw weer helemaal blij met m'n dieseltje!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Testritje was trouwens 'slechts' naar 't nabijgelegen dorp.
Morgen de serieuze test: 49km naar m'n werk.
Ow, en meteen een tip voor de andere zelf klussende diesel rijders: mocht het ooit een keer nodig zijn dat de rechter aandrijfas uit het differentiëel moet (en de bak-olie er dus uit kan lopen), laat de bak dan éérst leeg lopen via de aftap-plug!!! Anders loopt de olie over de bocht in de downpipe en dat wil je echt niet! (Flinke rook-ontwikkeling als je op korte termijn weer met de auto gaat rijden en mogelijk zelfs kans op brandgevaar!)
Morgen de serieuze test: 49km naar m'n werk.
Ow, en meteen een tip voor de andere zelf klussende diesel rijders: mocht het ooit een keer nodig zijn dat de rechter aandrijfas uit het differentiëel moet (en de bak-olie er dus uit kan lopen), laat de bak dan éérst leeg lopen via de aftap-plug!!! Anders loopt de olie over de bocht in de downpipe en dat wil je echt niet! (Flinke rook-ontwikkeling als je op korte termijn weer met de auto gaat rijden en mogelijk zelfs kans op brandgevaar!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Nou, de downpipe van 'n 1.5 diesel maakt onderaan een nogal rare kronkel en loopt daardoor nogal dicht langs het differentiëelhuis.
Maar ook bij een benzine-motor is het verstandig om de bak eerst via de aftap-plug leeg te laten lopen hoor.
Maar ook bij een benzine-motor is het verstandig om de bak eerst via de aftap-plug leeg te laten lopen hoor.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!