maar toch zou ik deze wel even vervangen voor de zekerheid, scheelt een hoop gezeik als je later nog eens bijvoorbeeld je waterpomp moet vervangen-Henry- wrote: - distributiehandel is op beide blokken zo goed als nieuw
- waterpomp is op beide blokken net nieuw
Tijmen AX GTI '91
Moderator: webmasters
Klinkt logisch, ik had toch al een beetje besloten dat er op dat soort dingen niet bespaard gaat worden. Liever in één keer goed dan straks weer overnieuw.TTF wrote: maar toch zou ik deze wel even vervangen voor de zekerheid, scheelt een hoop gezeik als je later nog eens bijvoorbeeld je waterpomp moet vervangen
AX GTI '91
En het spaghettispruitstuk is binnen
Leuk joh zo'n doos opentrekken, net of je een cadeautje hebt gekregen
De beide blokjes zijn nu uit elkaar. Vanavond alle onderdelen verder schoonmaken. Kop, bak en de hele handel lijken gewoon te passen, vliegwiel is al overgezet.
Vanavond ook ff een lijstje maken van wat we verder precies moeten bestellen voor de opbouwfase.


De beide blokjes zijn nu uit elkaar. Vanavond alle onderdelen verder schoonmaken. Kop, bak en de hele handel lijken gewoon te passen, vliegwiel is al overgezet.
Vanavond ook ff een lijstje maken van wat we verder precies moeten bestellen voor de opbouwfase.
AX GTI '91
Zoals gezegd, doe het goed en volledig...
niet besparen op onderdelen, zoveel mogelijk nieuw...
Ben héél benieuwd naar het eindresultaat, maar met de flexibiliteit die je hopelijk hebt dankzij de afstelmogelijkheden van de carburateurs en de ontsteking moet je een heel eind kunnen komen.
Meten is weten!
Nigel wacht op je....bij het volgende stoplicht
.
niet besparen op onderdelen, zoveel mogelijk nieuw...
Ben héél benieuwd naar het eindresultaat, maar met de flexibiliteit die je hopelijk hebt dankzij de afstelmogelijkheden van de carburateurs en de ontsteking moet je een heel eind kunnen komen.
Meten is weten!
Nigel wacht op je....bij het volgende stoplicht

Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Dat besparen was ik niet van plan, het moet in één keer goed. En ook ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Gaat het goed werken? En gaat het dan echt zo hard als iedereen zegt?2Black wrote:Zoals gezegd, doe het goed en volledig...
niet besparen op onderdelen, zoveel mogelijk nieuw...
Ben héél benieuwd naar het eindresultaat, maar met de flexibiliteit die je hopelijk hebt dankzij de afstelmogelijkheden van de carburateurs en de ontsteking moet je een heel eind kunnen komen.
Meten is weten!
Nigel wacht op je....bij het volgende stoplicht.
Nigel en Sportje kunnen het straks vast goed met elkaar vinden

AX GTI '91
Als het theoretisch potentiëel er voor 80% uitkomt en het vooral ook onderin leuk koppel produceert (maar dat zit normaal gesproken wel goed met dubbele carbs en een redelijk wilde nokkenas) zit het met het hard gaan, vooral van 0-130, wel goed...-Henry- wrote:En gaat het dan echt zo hard als iedereen zegt?
Nigel en Sportje kunnen het straks vast goed met elkaar vinden
Weet alleen niet of zo'n 1.6 onderblok de 7500 tpm van Nigels' K2B blok kan evenaren... die 1000 toeren verschil met de meeste blokken maken uiteindelijk een héél groot verschil uit als je gaat sprinten.
Voor mijzelf sprekend zou het in het geval van Nigel nóg leuker zijn als er ook nog remmen op die auto zouden zitten... want dan kun je dus pas echt gaan smijten met je bommetje.
p.s. Kent-Cams heeft voor Sophié ook een mooie nokkenas-kit in het leveringsprogramma zitten.... sparen!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Originele AX GTI's kunnen met een cup-ECU probleemloos 8300 r/min draaien (dan gaan de klepjes zweven).Drake wrote:1.6 onderblokken kunnen makkelijk 7500 rpm draaien, en eventueel zelfs meer, de beperking zit vaak in de kop (met name de klepveren enz)
Hetzelfde geldt voor een 1.6 Rallye zonder begrenzer. Wil overigens niet zeggen dat er dan nog trekkracht in zit. De gemiddelde GTI stopt ergens tussen 7000 en 7500 r/min met sleuren... Een 1.6 met sportkop zal daar niet voor onder doen.
Zo, de instelling 'geen gepruts, doe maar nieuw' heeft z'n eerste uitwerking. In m'n portemonnee welteverstaan.
Ben weer een paar honderd eu lichter aan onderdelen voor de Sport, vandaag nog wat meer bestellen. Koppelingskabel en T-stuk voor een koelslang ga ik ff bij de dealert regelen, die waren bij de automaterialenzaak lastig (lees: duurder) te krijgen.
@ haazzpaazz: leuk he, andermans geld uitgeven
Ben weer een paar honderd eu lichter aan onderdelen voor de Sport, vandaag nog wat meer bestellen. Koppelingskabel en T-stuk voor een koelslang ga ik ff bij de dealert regelen, die waren bij de automaterialenzaak lastig (lees: duurder) te krijgen.
@ haazzpaazz: leuk he, andermans geld uitgeven

AX GTI '91
Een Sport-bak achter een 1.6 knopen? Dat past dus NIET. Maar goed, wat niet past maken we passend.
Uitleg: de bevestigingspunten van de mantel van de bak vallen onderaan anders, de bovenste passen. Even nette steuntjes maken zou de oplossing moeten zijn. Het binnenwerk zit er wel goed recht voor en loopt ook goed bij ronddraaien. Startmotor past ook gewoon.
Verder ook weer lopen kwijlen bij mooie nieuwe onderdelen, de gloednieuwe koppeling enz zit er alweer tussen.
Uitleg: de bevestigingspunten van de mantel van de bak vallen onderaan anders, de bovenste passen. Even nette steuntjes maken zou de oplossing moeten zijn. Het binnenwerk zit er wel goed recht voor en loopt ook goed bij ronddraaien. Startmotor past ook gewoon.
Verder ook weer lopen kwijlen bij mooie nieuwe onderdelen, de gloednieuwe koppeling enz zit er alweer tussen.
AX GTI '91
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Dat duurt nog wel ff..... het gaat niet echt snel en dat hoeft ook niet. Na het blokje moet er ook nog flink aan de auto gekust worden; bijvoorbeeld de motorruimte netjes schoonmaken en roestvrij maken. Er zit weinig roest, maar toch. Je kunt er nu prima bijkevin.broke wrote:motor ronddraaien zonder de kop kan alleen maar omdat jij een gietijzeren 1.6 8V hebt... effe mee oppassen
maar het lijkt erop dat er vlgd meeting een sportje bij staat!

AX GTI '91
Zo, wat een werk man, allemaal. Respect hoor, heb zelf een weekje geleden met een vriend een blokje uit elkaar gehaald "voor educatieve doeleinden" en dat viel af en toe al niet mee - laat staan hoeveel werk het is als de motor ook weer in elkaar moet en weer in een auto moet komen.
Kijk uit, een Cactussssss
met of zonder lippenstift ?-Henry- wrote:Dat duurt nog wel ff..... het gaat niet echt snel en dat hoeft ook niet. Na het blokje moet er ook nog flink aan de auto gekust worden; bijvoorbeeld de motorruimte netjes schoonmaken en roestvrij maken. Er zit weinig roest, maar toch. Je kunt er nu prima bijkevin.broke wrote:motor ronddraaien zonder de kop kan alleen maar omdat jij een gietijzeren 1.6 8V hebt... effe mee oppassen
maar het lijkt erop dat er vlgd meeting een sportje bij staat!

Spreken is goud, Ductape is zilver.
Ik las idd het zelfde ja;)DuFF wrote:met of zonder lippenstift ?-Henry- wrote:Dat duurt nog wel ff..... het gaat niet echt snel en dat hoeft ook niet. Na het blokje moet er ook nog flink aan de auto gekust worden; bijvoorbeeld de motorruimte netjes schoonmaken en roestvrij maken. Er zit weinig roest, maar toch. Je kunt er nu prima bijkevin.broke wrote:motor ronddraaien zonder de kop kan alleen maar omdat jij een gietijzeren 1.6 8V hebt... effe mee oppassen
maar het lijkt erop dat er vlgd meeting een sportje bij staat!
I love Nigel...-Henry- wrote:Houden jullie niet van je AX dan?
Ennuh Henry, doe het vooral lekker rustig aan...
Beter langer doen over iets dat heel blijft dan snel iets bouwen dat net zo snel kapot kan.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Vanmiddag de Sportkop bij het revisiebedrijf opgehaald, die ziet er weer netjes uit. Kleppen zijn weer netjes ingeslepen, kop is vlak en schoon. We zijn vanavond oook maar eens begonnen met opbouwen dus. We konden alleen de momentsleutel niet vinden waardoor we niet verder konden.
Foto's:





Foto's:
AX GTI '91