Tijmen AX GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

-Henry- wrote: - distributiehandel is op beide blokken zo goed als nieuw
- waterpomp is op beide blokken net nieuw
maar toch zou ik deze wel even vervangen voor de zekerheid, scheelt een hoop gezeik als je later nog eens bijvoorbeeld je waterpomp moet vervangen
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

TTF wrote: maar toch zou ik deze wel even vervangen voor de zekerheid, scheelt een hoop gezeik als je later nog eens bijvoorbeeld je waterpomp moet vervangen
Klinkt logisch, ik had toch al een beetje besloten dat er op dat soort dingen niet bespaard gaat worden. Liever in één keer goed dan straks weer overnieuw.
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

En het spaghettispruitstuk is binnen :D Leuk joh zo'n doos opentrekken, net of je een cadeautje hebt gekregen :wink:

De beide blokjes zijn nu uit elkaar. Vanavond alle onderdelen verder schoonmaken. Kop, bak en de hele handel lijken gewoon te passen, vliegwiel is al overgezet.

Vanavond ook ff een lijstje maken van wat we verder precies moeten bestellen voor de opbouwfase.
AX GTI '91

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Zoals gezegd, doe het goed en volledig...
niet besparen op onderdelen, zoveel mogelijk nieuw...

Ben héél benieuwd naar het eindresultaat, maar met de flexibiliteit die je hopelijk hebt dankzij de afstelmogelijkheden van de carburateurs en de ontsteking moet je een heel eind kunnen komen.
Meten is weten!

Nigel wacht op je....bij het volgende stoplicht :wink: .
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

2Black wrote:Zoals gezegd, doe het goed en volledig...
niet besparen op onderdelen, zoveel mogelijk nieuw...

Ben héél benieuwd naar het eindresultaat, maar met de flexibiliteit die je hopelijk hebt dankzij de afstelmogelijkheden van de carburateurs en de ontsteking moet je een heel eind kunnen komen.
Meten is weten!

Nigel wacht op je....bij het volgende stoplicht :wink: .
Dat besparen was ik niet van plan, het moet in één keer goed. En ook ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Gaat het goed werken? En gaat het dan echt zo hard als iedereen zegt?

Nigel en Sportje kunnen het straks vast goed met elkaar vinden :)
AX GTI '91

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

-Henry- wrote:En gaat het dan echt zo hard als iedereen zegt?

Nigel en Sportje kunnen het straks vast goed met elkaar vinden :)
Als het theoretisch potentiëel er voor 80% uitkomt en het vooral ook onderin leuk koppel produceert (maar dat zit normaal gesproken wel goed met dubbele carbs en een redelijk wilde nokkenas) zit het met het hard gaan, vooral van 0-130, wel goed...
Weet alleen niet of zo'n 1.6 onderblok de 7500 tpm van Nigels' K2B blok kan evenaren... die 1000 toeren verschil met de meeste blokken maken uiteindelijk een héél groot verschil uit als je gaat sprinten.

Voor mijzelf sprekend zou het in het geval van Nigel nóg leuker zijn als er ook nog remmen op die auto zouden zitten... want dan kun je dus pas echt gaan smijten met je bommetje.

p.s. Kent-Cams heeft voor Sophié ook een mooie nokkenas-kit in het leveringsprogramma zitten.... sparen!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

1.6 onderblokken kunnen makkelijk 7500 rpm draaien, en eventueel zelfs meer, de beperking zit vaak in de kop (met name de klepveren enz ;) )

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Leuk project ook weer op te volgen :D Ik hoop dat je motor straks snort als hij weer loopt :D

Hij zal iig sneller zijn, dan de gemiddelde Ax ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Drake wrote:1.6 onderblokken kunnen makkelijk 7500 rpm draaien, en eventueel zelfs meer, de beperking zit vaak in de kop (met name de klepveren enz ;) )
Originele AX GTI's kunnen met een cup-ECU probleemloos 8300 r/min draaien (dan gaan de klepjes zweven).
Hetzelfde geldt voor een 1.6 Rallye zonder begrenzer. Wil overigens niet zeggen dat er dan nog trekkracht in zit. De gemiddelde GTI stopt ergens tussen 7000 en 7500 r/min met sleuren... Een 1.6 met sportkop zal daar niet voor onder doen.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Zo, de instelling 'geen gepruts, doe maar nieuw' heeft z'n eerste uitwerking. In m'n portemonnee welteverstaan.

Ben weer een paar honderd eu lichter aan onderdelen voor de Sport, vandaag nog wat meer bestellen. Koppelingskabel en T-stuk voor een koelslang ga ik ff bij de dealert regelen, die waren bij de automaterialenzaak lastig (lees: duurder) te krijgen.

@ haazzpaazz: leuk he, andermans geld uitgeven :D
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Een Sport-bak achter een 1.6 knopen? Dat past dus NIET. Maar goed, wat niet past maken we passend.

Uitleg: de bevestigingspunten van de mantel van de bak vallen onderaan anders, de bovenste passen. Even nette steuntjes maken zou de oplossing moeten zijn. Het binnenwerk zit er wel goed recht voor en loopt ook goed bij ronddraaien. Startmotor past ook gewoon.

Verder ook weer lopen kwijlen bij mooie nieuwe onderdelen, de gloednieuwe koppeling enz zit er alweer tussen.
AX GTI '91

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

motor ronddraaien zonder de kop kan alleen maar omdat jij een gietijzeren 1.6 8V hebt... effe mee oppassen ;)

maar het lijkt erop dat er vlgd meeting een sportje bij staat! :D

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

kevin.broke wrote:motor ronddraaien zonder de kop kan alleen maar omdat jij een gietijzeren 1.6 8V hebt... effe mee oppassen ;)

maar het lijkt erop dat er vlgd meeting een sportje bij staat! :D
Dat duurt nog wel ff..... het gaat niet echt snel en dat hoeft ook niet. Na het blokje moet er ook nog flink aan de auto gekust worden; bijvoorbeeld de motorruimte netjes schoonmaken en roestvrij maken. Er zit weinig roest, maar toch. Je kunt er nu prima bij :D
AX GTI '91

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Zo, wat een werk man, allemaal. Respect hoor, heb zelf een weekje geleden met een vriend een blokje uit elkaar gehaald "voor educatieve doeleinden" en dat viel af en toe al niet mee - laat staan hoeveel werk het is als de motor ook weer in elkaar moet en weer in een auto moet komen.
Kijk uit, een Cactussssss

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

-Henry- wrote:
kevin.broke wrote:motor ronddraaien zonder de kop kan alleen maar omdat jij een gietijzeren 1.6 8V hebt... effe mee oppassen ;)

maar het lijkt erop dat er vlgd meeting een sportje bij staat! :D
Dat duurt nog wel ff..... het gaat niet echt snel en dat hoeft ook niet. Na het blokje moet er ook nog flink aan de auto gekust worden; bijvoorbeeld de motorruimte netjes schoonmaken en roestvrij maken. Er zit weinig roest, maar toch. Je kunt er nu prima bij :D
met of zonder lippenstift ? :D
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

DuFF wrote:
-Henry- wrote:
kevin.broke wrote:motor ronddraaien zonder de kop kan alleen maar omdat jij een gietijzeren 1.6 8V hebt... effe mee oppassen ;)

maar het lijkt erop dat er vlgd meeting een sportje bij staat! :D
Dat duurt nog wel ff..... het gaat niet echt snel en dat hoeft ook niet. Na het blokje moet er ook nog flink aan de auto gekust worden; bijvoorbeeld de motorruimte netjes schoonmaken en roestvrij maken. Er zit weinig roest, maar toch. Je kunt er nu prima bij :D
met of zonder lippenstift ? :D
Ik las idd het zelfde ja;)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Houden jullie niet van je AX dan? :wink:
AX GTI '91

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

-Henry- wrote:Houden jullie niet van je AX dan? :wink:
I love Nigel...

Ennuh Henry, doe het vooral lekker rustig aan...
Beter langer doen over iets dat heel blijft dan snel iets bouwen dat net zo snel kapot kan.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

JOEPIE! De Sportkop gaat vanmiddag eindelijk naar een revisiebedrijf, er komt weer schot in de zaak :D

(Dat moest ik gewoon ff kwijt :dance )

-edit-
Als het goed is, is de kop dinsdag helemaal klaar :D
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Vanmiddag de Sportkop bij het revisiebedrijf opgehaald, die ziet er weer netjes uit. Kleppen zijn weer netjes ingeslepen, kop is vlak en schoon. We zijn vanavond oook maar eens begonnen met opbouwen dus. We konden alleen de momentsleutel niet vinden waardoor we niet verder konden.
Foto's:

Image
Image
Image
Image
Image
AX GTI '91

Post Reply