Oke, dan heb ik gewoon even een vraag puur uit interesse, in de hoop mijn zeer (!!) beperkte motorkennis iets op te vijzelen. Namelijk, wat gebeurt er dan met die verdampte olie? Gaat via de carterontluchting naar 't luchtfilterhuis en dan?....
Sowieso weet ik vrijwel niets van de werking van een automotor (:oops:), dus daar heb ik eerst eens een poos op gegoogled.
En nu heb ik ongeveer 't volgende bedacht, maar dit kan natuurlijk ook
volledig fout zijn.
Helemaal onderaan de motor hangt een bak met olie, en dat noemen we het carter.
In het carter draait de krukas rond. De krukas is het ding dat de zuigers in het blok op en neer beweegt. Bovenop de zuigers zitten natuurlijk kleppen die open en dicht moeten (, en daar is vervolgens een nokkenas voor.
De krukas en nokkenas staan in verbinding door middel van de distributieriem. Dat betekent dus ook 'het op tijd zetten' van de distributieriem (ik snapte nooit wat dat inhield). Dat betekent dat de krukas en nokkenas met elkaar gesynchroniseerd zijn, want als ze dat níet zijn, dan kan de nokkenas een klep open zetten, terwijl de krukas de zuiger er dan vervolgens door heen ramt.
De motor gaat draaien, doordat er een precies samenspel plaatsvind tussen de zuigers en de kleppen en de bougies.
Simpel gezegd:
1) De zuiger gaat van boven naar beneden in de cilinder. Een mix van brandstof en lucht stroomt door de geopende inlaatkleppen de cilinder in. Als de zuiger beneden is sluiten de kleppen zich.
2) De zuiger gaat terug naar boven. Hierbij wordt de lucht en brandstof samengeperst.
3) Op het moment dat de zuiger het bovenste dode punt heeft bereikt vonkt de bougie, het samengeperste mengel ontploft en door de kracht hiervan wordt de zuiger naar beneden geforceerd
4) Beneden aangekomen gaat de zuiger natuurlijk weer naar boven. Hierbij opent de uitlaatklep zich, en het overblijfsel van het verbrande mengsel wordt door de opgaande beweging van de zuiger de cylinder uitgegooid.
En dan gaan we weer terug naar stapje 1.
En nu we toch over cilinders en zuigers kletsen. De
koppakking zit tussen het motorblok en de cilinderkop (cilinderkop huist de kleppen en de bougies?), en de koppakking heeft als doel dat allemaal hermetisch af te sluiten.
Het ding is bij mij behoorlijk lekt, en dat resulteert er dus in dat er in mijn geval olie langs de hoek van 't motorblok loopt als de motor draait.
Door al dat gedraai wordt de motor natuurlijk flink heet, en dan kan de olie iets gaan verdampen. En om te voorkomen dat de druk in het carter dan te hoog wordt (althans, ik vermoed dat het daarom is?...) is er dus een carterontluchting.
Dan vraag ik me wél af: Waar gaat die verdampte olie enzo dan heen? Via de carterontluchting het luchtfilterhuis naar binenn, en vanaf daar?....
En misschien vraag ik wel te veel hoor, maar ik ben nu toch nieuwsgierig geworden.
Je hebt het injectiehuis en gasklephuis. Aangezien daar ook de brandstofleidingen zitten neem ik aan dat dat gebied van de motor het allereerste 'begin' is van het verbrandingsproces?
Maar hoe gaat het dan verder? De benzine komt binnen bij het injectiehuis, want daar zit de brandstoftoevoer. En dan spuit die injector dat richting gasklephuis ofzo? En hoe komt het dan vanaf het gasklephuis bij de cilinders?
Ik ga 't allemaal steeds interessanter vinden

. Misschien klopt van bovenstaande ook wel niks, want ook met Google bleven er nogal wat zwarte gaten over en die heb ik zelf geprobeerd met logisch nadenken op te vullen.
