Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Op de sloop rondlopen is heerlijk he? :) Heel herkenbaar! :)



't Slangetje dat je hebt meegenomen, he, dat was ook mijn eerste vraag hier: carterontluchting.

Als olie heet wordt en wil verdampen moet het ergens heen, bij het TU blok hebben ze ervoor gekozen dat het wel het luchttraject in mag. Je kunt zonder, gaat misschien wat ruiken en ze gaan het vast niet APK-keuren vanwege milieu-eisen ofzo...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Oke, dan heb ik gewoon even een vraag puur uit interesse, in de hoop mijn zeer (!!) beperkte motorkennis iets op te vijzelen. Namelijk, wat gebeurt er dan met die verdampte olie? Gaat via de carterontluchting naar 't luchtfilterhuis en dan?....
Sowieso weet ik vrijwel niets van de werking van een automotor (:oops:), dus daar heb ik eerst eens een poos op gegoogled.
En nu heb ik ongeveer 't volgende bedacht, maar dit kan natuurlijk ook volledig fout zijn.

Helemaal onderaan de motor hangt een bak met olie, en dat noemen we het carter.

In het carter draait de krukas rond. De krukas is het ding dat de zuigers in het blok op en neer beweegt. Bovenop de zuigers zitten natuurlijk kleppen die open en dicht moeten (, en daar is vervolgens een nokkenas voor.

De krukas en nokkenas staan in verbinding door middel van de distributieriem. Dat betekent dus ook 'het op tijd zetten' van de distributieriem (ik snapte nooit wat dat inhield). Dat betekent dat de krukas en nokkenas met elkaar gesynchroniseerd zijn, want als ze dat níet zijn, dan kan de nokkenas een klep open zetten, terwijl de krukas de zuiger er dan vervolgens door heen ramt.

De motor gaat draaien, doordat er een precies samenspel plaatsvind tussen de zuigers en de kleppen en de bougies.
Simpel gezegd:
1) De zuiger gaat van boven naar beneden in de cilinder. Een mix van brandstof en lucht stroomt door de geopende inlaatkleppen de cilinder in. Als de zuiger beneden is sluiten de kleppen zich.
2) De zuiger gaat terug naar boven. Hierbij wordt de lucht en brandstof samengeperst.
3) Op het moment dat de zuiger het bovenste dode punt heeft bereikt vonkt de bougie, het samengeperste mengel ontploft en door de kracht hiervan wordt de zuiger naar beneden geforceerd
4) Beneden aangekomen gaat de zuiger natuurlijk weer naar boven. Hierbij opent de uitlaatklep zich, en het overblijfsel van het verbrande mengsel wordt door de opgaande beweging van de zuiger de cylinder uitgegooid.
En dan gaan we weer terug naar stapje 1.

En nu we toch over cilinders en zuigers kletsen. De koppakking zit tussen het motorblok en de cilinderkop (cilinderkop huist de kleppen en de bougies?), en de koppakking heeft als doel dat allemaal hermetisch af te sluiten.
Het ding is bij mij behoorlijk lekt, en dat resulteert er dus in dat er in mijn geval olie langs de hoek van 't motorblok loopt als de motor draait.

Door al dat gedraai wordt de motor natuurlijk flink heet, en dan kan de olie iets gaan verdampen. En om te voorkomen dat de druk in het carter dan te hoog wordt (althans, ik vermoed dat het daarom is?...) is er dus een carterontluchting.
Dan vraag ik me wél af: Waar gaat die verdampte olie enzo dan heen? Via de carterontluchting het luchtfilterhuis naar binenn, en vanaf daar?....

En misschien vraag ik wel te veel hoor, maar ik ben nu toch nieuwsgierig geworden.
Je hebt het injectiehuis en gasklephuis. Aangezien daar ook de brandstofleidingen zitten neem ik aan dat dat gebied van de motor het allereerste 'begin' is van het verbrandingsproces?
Maar hoe gaat het dan verder? De benzine komt binnen bij het injectiehuis, want daar zit de brandstoftoevoer. En dan spuit die injector dat richting gasklephuis ofzo? En hoe komt het dan vanaf het gasklephuis bij de cilinders?

Ik ga 't allemaal steeds interessanter vinden :roll:. Misschien klopt van bovenstaande ook wel niks, want ook met Google bleven er nogal wat zwarte gaten over en die heb ik zelf geprobeerd met logisch nadenken op te vullen. :P

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Je verhaal klopt wel hoor.


De ontluchting van de carter word gewoon weer het lucht traject ingegooid.
Dus dat neemt hij weer mee in zn verbranding.
Voor de motor is dat niet zo best (met oog op vervuiling) Maar 'naar buiten gooien' is weer niet zo goed voor het milieu. Daarom zo, auto's moeten voldoen aan milieu eisen.

Een filter aan je carterslang kan ook maar die moet je dan regelmatig schoonmaken, anders stikt je blok alsnog en dan gooit ie het er wel uit bij je pijlstok, en dat geeft zooi.


Wat betreft de benzine, bij het monopoint injectie systeem (wat jij hebt) heb je in je injectiehuis 1 injector zitten.

Die spuit benzine je inlaatspruitstuk in (gedoseerd met je gasklep die ook lucht toevoerregelt), waar de benzine vervolgens 'wacht' tot de kleppen in de verbrandingskamer open gaan.

Heb je meteen het nadeel van monopoint, 1 injector voor 4 verbrandingskamers en de benzine moet zich zelf maar evenredig verdelen over de 4 kamers. (daar is het ontwerp van de inlaat dan ook naar, uiteraard)


Afijn bij een multipoint zit er in elke verbrandingskamer een injector. Die injecteren dus direct benzine de verbranding in. Veeeel effecienter en daarom zijn die auto's ook veel sneller.


Monopoint is eigenlijk een computer gestuurde carburateur. Waarbij je bij een carb via een vaccuum pompje benzine injecteerd als je gasgeeft doet een monopoint dat met zn electrische injector.
De enige reden waarom wij monopoints rijden is vanwege de emmissie eisen hier in Nederland. Een carb moet je goed afstellen en dat doet vrijwel niemand, een injectie stelt zichzelf af.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

De stappen die de motor onderneemt kloppen wel. Worden ook wel: inlaatslag compressieslag arbeidsslag uitlaatslag genoemd.

Ik heb miss nog wel een gave map voor je liggen met wat basis boekjes die van mij middelbare school kwamen. ik zal kijken of ik ze kan vinden. Als je intresse hebt. ;)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

En je cilinderkop huist inderdaad de kleppen, bougies en nokkenas. Het 'bovenblok' zegmaar.

Het onderblok huist de zuigers en krukas, even heel kort door de bocht.

En die driem is er dus inderdaad voor dat boven en onderblok gelijk draaien.

En in peter zijn wie=wie staat alles over een wankel motor, die doet het weer heel anders. Die heeft een 3hoekig hart welke draait in een ovaal achtige buitenwand. Aan de ene kant worden benzine en lucht erin gelaten, en omdat de driehoekdraait in een niet-ronde vorm word deze samengeperst en op die plek zitten 2 bougies. Die ontsteken en zo krijgt de 3 hoek weer een setje om verder te draaien. Geen zuigers of kleppen dus. en theoretisch gezien een 3 cilinder (driehoek heeft 3 zijdes). Deze motororen kunnen veel meer toeren maken


Je hebt ook nog boxer motoren, die hebben de zuigers niet naast elkaar maar tegen over elkaar liggen.
En die hebben dan of 2 nokkenassen en driemen/kettingen, of de kleppen worden geopend via klepstoters (zoals de keef).
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Wow, thanks!

@Losroyos
Als je een scanner hebt?...:roll: :wink:

En Grietje, bedankt voor je uitgebreide uitleg, maar ik vrees dat je het nu echt véél te ingewikkeld maakt voor mij. :P Kleine stapjes....Dus dat verhaal over de wankelmotor en de boxer motor ga ik voor nu even vergeten... :roll:

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Boxer motor: de cilinders liggen niet altijd op rij, soms scheef ten opzichte van elkaar. Let maar op motoren (jeweet wel, die 2 wielige dingen) vaak kun je de vorm van de motor dan goed zien.



Je verhaal klopt harstikke mooi hoor :)


Even een kleine toevoeging die ook van toepassing is op je AX: je bougie vuurt niet precies op het bovenste dode punt, maar een paar graden (cirkelgraden) ervoor. Dat is het ontstekingsmoment. Dit is omdat de benzine + gas niet direct ontploffen (heeft tijd nodig) en als je iets vroeger begint is de ontploffing net ietsje efficienter.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Ik denk dat dit ook een mooi beginpunt is over de werking van motoren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verbrandingsmotor
Image Image Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Leuk filmpje over de wankelmotor:
KLIK
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Dank voor alle antwoorden, iedereen! :D

Vandaag even de ECU weer gereset en de motor 10 minuten laten inlopen.
Tsja, dat vond de parkeerplaats niet zo leuk, denk ik. :oops:
Image
Ik heb overigens tot nu toe ook nog geen storing of gestoek meer gehad, dus da's wel fijn. :)
Morgen even kijken of 'ie nu wel normaal stationair loopt bij koude motor.

Verder even onder de auto gekropen en de schakelstangen ingespoten met WD40. Man, wat schakelt 'ie nu soepel! Hij glijdt echt automatisch in z'n versnellingen nu.
Alleen, dat WD40 helpt natuurlijk alleen maar tot de eerstvolgende regenbui, niet? Is er niet wat permanenters te verzinnen om de schakelstangen soepel te houden?

En wat me sinds de laatste dagen opvalt. Ik hoor soms, vooral bij hogere snelheden (maar vandaag ook bij 50 KM/h)bij het loslaten van 't gas een geluid rechtsvoor wegkomen, best hard, wat het beste te beschrijven valt als een zingend 'ooeeee' geluid. Het geluid wat je krijgt als je over de hals van een leeg bierflesje blaast. Daar lijkt het heel veel op. Ik hoorde het voor het eerst nadat ik 170KM/h heb gereden, maar ik hoor het nu steeds vaker...:( :|
Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn? Punaxio had het al over de aandrijfassen, maar kunnen die echt zo'n zingend 'oooeeeeee' geluid maken?
Maak me er wel wat zorgen om. Klinkt lang niet goed... :?

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

WD40 bevat Teflon en het effect is heel lang merkbaar.
Teflon in combinatie met water heeft de laagst bekende wrijvingscoëfficient geloof ik.
Olie en vet worden hard en/of houden zand vast.
Kunststof zet bovendien uit door smeerolie en bepaalde vetten.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Wat het geluid betreft; heb er even een filmpje van gemaakt.

Beeld is niet interessant, en geluidskwaliteit is bagger, maar goed genoeg om duidelijk te horen wat ik bedoel:

http://www.youtube.com/watch?v=-aySLQtQL5s

Aandrijfas? Wiellager? Wat kan er zo'n gaar geluid maken? En het is ook gewoon hard. Ik bedoel, als ik honderd rij en ik laat m'n gas los dan komt het geluid overal bovenuit. Boven het motor- en bandenlawaai.

Tweede punt:
Mijn koppeling heeft een slag van 10cm. Dit zou toch 13 moeten zijn? Dus ik wil de koppeling even stellen, maar voordat ik aan boutjes draai wil ik graag weten of ik het wel goed doe... :oops:

Op de foto, dat is toch de koppeling?
Image

En dan draai ik het borgmoertje los (sleuteltje 10, rode pijl), vervolgens kan ik de grote moer losser draaien (sleutel 13, groene pijl) en als het koppelingspedaal weer goed zit draai ik het borgmoertje weer tegen de grote moer aan.
Klopt dat?
Zoja, ga ik dat vanavond nog even doen.

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

dat is inderdaad wat ik je aanwees.
Gewoon doen zoals ik het je liet zien alleen zorg dat je een sleutel hebt die de boel NIET doldraait :lol:

En dat wat je hoort in de bochten is toch ook meer een tikkend geluid, dat wat ik hoorde althans.. Dat zijn aandrijfassen die aan het begin van het eind zijn maar kan je nog prima mee doorrijden.
Mijn aandrijfassen zijn stukje verder heen...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Geen tikkend geluid, maar een jankend geluid.

Heeft wat weg van het geluid wat je krijgt als je over de hals van een leeg bierflesje blaast, alleen is het in dit geval een wat hoger geluid. Op 't filmpje duidelijk te horen. Dat is geen tikken, dit is janken.
En tikkend geluid in de bochten, dat klopt. Daar heeft ie ook een beetje last van.
Maar dit is niet in de bochten, dit gebeurd wanneer ik m'n gas loslaat.

En dat van de koppeling klopt? Prima, ga ik zo effe kijken of ik 'm kan stellen. Heb setje steeksleutels die hopelijk inderdaad niet eroverheen draaien.... :P

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Van de koppeling klopt en het geluid... ik kan het niet plaatsen. Klinkt idd bijna als windgeruis :P

Wellicht een lager in de bak, opzich jankte t oude blok van mn GT ook altijd in de 5, beetje zelfde geluid. Lag bij mij alleen wel duidelijk aan de 5de versnelling....

Gaat het weg als je ontkoppeld?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Versnelling maakt niet uit. Het gebeurt gewoon wanneer de snelheid niet meer constant is. Dus op 't moment dat ik gas loslaat, ontkoppel of afrem.
In welke versnelling ie staat (ook al laat ik hem in zijn vrij uitrollen), dan krijg ik dat geluid.
Beneden de 70 is 't meestal weg, maar niet altijd. Hoor het soms ook gieren als ik 50 rijd en m'n gas loslaat...

Lijkt wel of het bij het wiel vandaan komt ofzo.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

maar alleen met afremmen dus

in theorie duikte de auto wat naar voren bij afremmen dus misschien is het aanlopen?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

kan 't niet gewoon een wiellager zijn ofzo??

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Het geluid wat je hoort is een lager, en ik verdenk het druklagertje eigenlijk (koppeling).
Kan niet zo heel veel kwaad, zolang hij het niet continue doet.

Even terug naar de rotatie- of Wankelmotor:
de schijf/ zuiger is trichoïde (afgeronde driehoek) en de cylinder niet ovaal maar meer als een platliggende 8.
Hij kent per rotatie maar één verbranding, en heeft dus ook maar één verbrandingskamer met één of twee bougies.

Filmpjuh!

Best geinige techniek, maar wat dacht je van de Sterlingmotor?
ook niet voor de poes!..
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Zo, er is qua motoren nogal wat bedacht, zeg. Tjongejonge... :D

Even terug naar het geluid: Het maakt niet uit of ik de koppeling intrap of niet. Kan het dan nog het druklager zijn?

Ik zat, als grote autoleek maar wél met Google, ook een beetje te denken aan een wiellager. Kan je dat ook 'testen'?

Post Reply