Past dit? Spaghetti
Moderators: denny, vtspower, webmasters
ontbreken van de fan is zeker een plus. Het koste mij heel wat bloed zweet en tranen. Overigens zit ie niet vast met bouten maar met tapeinden. Dit om te garanderen dat hij het volledige draad in de alu kop gebruikt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Sander wrote:ontbreken van de fan is zeker een plus. Het koste mij heel wat bloed zweet en tranen. Overigens zit ie niet vast met bouten maar met tapeinden. Dit om te garanderen dat hij het volledige draad in de alu kop gebruikt.
Nou het heeft mij ook VEEEEL moeite gekost.
Ik ging er om 12.00 aan beginnen. En om 18.00 zat ie pas aardig.
Eerst het oude spruitstuk eraf halen. Dat ging nog vrij eenvoudig. Binnen een uur lag het oude spruitstuk eraf. Pakkingen vervangen. Spaghetti voorzichtig ertussendoor omhoog geschoven.
Leek allemaal goed te gaan. Spaghetti paste niet strak tegen het blok aan.
Vaaag. Zoeken zoeken zoeken... Wat bleek... 1 van die tapenden van de motor kwam tegen een buis van de spaghetti aan. Hmm. Ijzerzaagje gepakt en die tapend wat korter gemaakt.
Spagehetti paste toen perfect. Dus ik denk klaar. Tussenpijp eraan en weg. En toen kwam het. Die kniek in de tussenpijp was verder naar achteren gekomen. Omdat die spaghetti wat langer was mijn oude spruitstuk. Dus tussenpijp gaan zitten slijpen en lassen...
Toen bleek ook nog dat het koppelstuk van de spaghetti te ver naar beneden wees. Ik kwam niet goed uit met de stabistang. Dus daar ook in geslepen. Goeie hoek van gemaakt en vastgelast. Koste allemaal heel veel tijd met passen en meten. Was allang blij dat me oom toen langskwam. Want lassen kan ik zelf niet.
Zat alles eindelijk vast... En gasdicht... Dus ik stap in... Wil hem in zijn achteruit zetten. Doet de helf van mijn versnellingen het niet... 1x raden. De schakelstangen kwamen tegen het koppelstuk van spaghetti naar tussenpijp aan. Omdat we dat koppelstuk er opnieuw aangelast hadden. En hem blijkbaar niet exact hetzelfde terug gelast hebben.
Moest toch echt naar huis toe want was al 18.00. Dus beide uitlaatklemmen wat losser en de buis zo gedraait dat ik kan schakelen en de buis nog zover mogelijk van de straat afhangt.
Tussenpijp hangt nu dus eigenlijk wat te laag. Maar kan voorlopig rijden. Mijn APK pijp met KAT moet ook nog pas worden gemaakt. En dan maken we deze wel helemaal goed.
Maar het scheelt duidelijk vermogen. Ik merkte duidelijk dat ie harder trok. Gas is is nu direct wegspuiten. En niet meer dat ie ff op toeren moet komen.
Morgen foto's. Nu te laat. Viel allemaal dus VET tegen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.
peter wrote:Ik moet zeggen dat ik dat totaal niet verwacht had...bij mij zat ie binnen een uur er wel op, en goed passend ook.....jammer dat t zo tegenzit Toch nog verschil dus tussen type 1 en 2? Ik hoefde niet te lassen of te slijpen...
Verschil bij mij zat hem vooral in de zelfgemaakte tussenpijp. Als ik een standaardpijp met kat ertussen zou hangen had ie waarschijnlijk al beter gepast.
Maar het uiteinde van de spaghetti wees bij mij te ver naar beneden. Zodat ie niet over de stabilisatorstang heen zou vallen.
Het uiteinde van die spaghetti kon los. Die hebben we dus half doorgeslepen omhoog gebogen en vastgelast. Heb de foto's erop gezet voor de verduidelijking.
Voordat we gingen beginnen... Hitte schild verwijderd. Ging al moeilijk want daar was een bout van afgebroken en vastgelast.
Oude spruitstuk verwijderd.
Zoek de verschillen:
Nieuwe pakkingen. Deze zijn van alluminium. De oude schijnen niet meer verkocht te mogen worden omdat er asbest in zou zitten. Die dingen zijn trouwens vlijmscherp.
Ging tot nu toe nog allemaal perfect. Nog geen uur bezig...
Hier kwam de eerste kleine tegenslag. Die omcirkelde tapend kwam tegen 1 van de pijpen van de spaghetti aan. Waardoor die niet strak tegen de motor aankwam.
Tapend dus maar afgezaagd. Was toch lang zat.
Nu dacht ik dus bijna klaar te zijn. Zij het zo dat het uiteinde van de spaghetti dus te ver naar beneden wees.
Toen kwam me oom dus gelukkig langs om de zooi ff pas te slijpen en te lassen. Op deze foto dachten we dus dat alles goed zat. Alleen kon ik achteraf niet meer schakelen. De schakelstangen botsten tegen het koppelstuk aan. Nu heb ik die pijp dus verder naar de weg laten zakken zodat ik weer kan schakelen. Alleen hoge drempels worden nu ff een probleem. Moet dus nog aangepast worden.
Maar uiteindelijk zit de spaghetti dus goed op zijn plek. De ringetjes achter de bouten die op de tapenden gaan pasten niet meer. Dus heb ik die maar weggelaten. De lasnaden zaten in de weg voor die ringen.
Alleen de tussenpijp moet dus nog aangepast worden. Maar het resultaat is duidelijk merkbaar. Die 7% zit er zeker wel in.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
Wie ben ik.... Klik.