Wat kost een compressietest, en waar laat je zoiets doen?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Wat kost een compressietest, en waar laat je zoiets doen?
Ik ben best benieuwd naar de algemene staat van mn blokje, heb net vanalles eraan vernieuwd enzo koppakking en een uitlaatklep o.a. dus ben nu eigenlijk best nieuwsgierig of de compressie op alle 4 gelijk is en of ie klopt. De topsnelheid van mn bakkie (1.1i uit 92 met 110.000) is ongeveer 160 kmh, dus dat is niet extreem hoog ofzo, dus in dat licht is het ook wel iets om een keer te checken. Vraag ik me af: wat kost zoiets en waar kun je zoiets het beste doen (in omgeving Delft). Want het is voor mij meer leuk om te weten dan dat ik dr echt een nieuw blok in ga leggen mocht de compressie tegenvallen. Dus wat dat betreft moeten de kosten niet te hoog zijn, anders laat ik het lekker zitten...
Dus wie heeft het al gedaan, waar was dat en wat kost dat?
Dus wie heeft het al gedaan, waar was dat en wat kost dat?
Ik zou het laten doen bij mijn stagebedrijf (Century Auto Groep) maar die hebben mijn monstertje even bekeken.. Ze mopperden wat over het open-luchtfilter.. maar compressie vonden ze niet nodig..
Kost wel wat en als het niet nodig is zou ik het ook niet doen, ook niet voor fun en info..Mijn blokkie liep keurig.. dus daarom niet gedaan..
Maar ieder zijn keus (helaas, moet je de prijs onthouden.. dat weet ik niet meer, maar zal in ieder geval voor mij gereduceerd zijn geweest!)
Kost wel wat en als het niet nodig is zou ik het ook niet doen, ook niet voor fun en info..Mijn blokkie liep keurig.. dus daarom niet gedaan..
Maar ieder zijn keus (helaas, moet je de prijs onthouden.. dat weet ik niet meer, maar zal in ieder geval voor mij gereduceerd zijn geweest!)
Brutus wrote:Kost wel wat en als het niet nodig is zou ik het ook niet doen, ook niet voor fun en info..Mijn blokkie liep keurig.. dus daarom niet gedaan..
De test of een compressietestkit, beiden zijn niet goedkoop hier in NL.
In Frankrijk koop je voor ?35 een compressie testkit bij Norauto of de Carrefour, wat dat betreft lopen we hier achter
Met een kitje kun je het heel makkelijk zelf testen door:
- Alle bougiekabels eraftrekken.
- Bougie eruit, nippel met slang en drukmeter in het gat draaien.
- Motor op de startmotor laten draaien en een assistent noteert de druk.
- Bougie er weer in en op naar de volgende cylinder.
Als ze alle 4 ongeveer gelijk zijn, is er niets aan de hand.
Heeft ??n of meer cylinders een veel lagere druk, dan heb je daar een probleem.
Heb je al getankt en naar het verbruik gekeken??
Als dat in orde is, zou ik me niet meer druk maken
Xantia 1.9D Sensation (Import)
pcrodent wrote:En Sander, hoe gebruik je die dan?
Moet je ? la autoweek-reportage het hele blok open slopen of ? la ZX1.4i alleen maar de bougies eruit?
Blok open slopen . Bij een blok dat open ligt, valt er weinig te comprimeren
Autoweek doet het net zoals ik het beschrijf, al hebben ze dan wel een elektronisch ding om er mooie grafiekjes van te maken.
De methode zoals ik beschrijf staat ook in de Haynes.
@Sander, wat zit er allemaal bij die tester van de Brezan???
De kit die ik had gezien zat in een handig koffertje met allerlei hulpmiddelen/verloopstukken.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Alleen een compressie tester. Dus een drukmeter op een stangetje. Je haalt de bougies eruit en in die gaten meet je de compressie door de motor te starten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.