welk blok voor een ax 1.6

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
fdillisse
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: WedJul06, 2005 10:43:12 PM
Location: standdaarbuiten

welk blok voor een ax 1.6

Post by fdillisse »

Ik heb een ax 1.1 uit '90 en wil hem wat extremer maken. Nu heb ik gelezen van ax-en met een 1.6 motor. Welk blok wordt hiervoor gebruikt, in combinatie met welke versnellingsbak? Moet er dan nog veel aangepast worden?
Hoe zit het met de APK?

:?:

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Als je een 1.1 ombouwt tot 1.6 krijg je:
a) een 1.6 (TU) blok, lagen volgens mij in bepaalde Saxo's en ook wel 106's
b) problemen met de rest van je auto, want de remmerij etc van een 1.1 is helemaal niet gemaakt op de ~100 pk die zo'n blokje levert.
c) problemen met de RDW want je motorinhoud neemt teveel toe (bijna 50%!). op de APK zal dat niet zo opvallen maar wanneer je een ongeluk krijgt en ze trekken je na ben je de sjaak...

d) problemen met de moderator van FAQ want dit hoort in Technisch ;) ;)

Ik zou als je per se wilt ombouwen een 1.4 GT blok zoeken. Die zijn veel goedkoper en maken je autootje nog steeds vies snel :) Verder hebben al meer mensen 1.1>1.4 omgebouwd dan 1.*>1.6, dus meer mensen kunnen je hier raad geven mocht je die nodig hebben.
Kijk uit, een Cactussssss

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Beetje jammer van de hoeveelheid werk die je erin zou gaan steken als je dit doet.

Koop dan een nette GT of GTI.

Dan heb je tenminste ook de rest van de luxe.
En denk dat je nog goedkoper uitbent ook.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

als percee een 1600 8klepper wil is het het makkelijkst om een gti te nemen, betere remmen, multipoint, de 1600 loopt ook wel redelijk op het 1400 injectie systeem ( mits gechipt)

een 1600 16klepper is nog veel meer werk....

maar ja van het winter ga ik de uitdaging toch aan om een GT naar 1.4 gti om te bouwen.. :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

TTF wrote:maar ja van het winter ga ik de uitdaging toch aan om een GT naar 1.4 gti om te bouwen.. :)


das niet zo heel moeilijk, mits je een ronde bakstekker hebt ;).

en laat die chic nu net een type1 zijn zonder bakstekker, en ik waarschuw je maar vast, die kabelboom is compleet anders ingedeeld.

makkelijkste is een complete kabelboom van een type2 over te zetten dat mag van een 1.1, 1.4 maakt niet uit ze zijn allemaal hetzelfde zolang het maar een type2 is.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

in welke zin anders ingedeeld.. ?

hij hoeft ook niet volledig te werken,

maar het is wel werkend te krijgen, kmvrtr rijd ook met mk1 dash..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

TTF wrote:in welke zin anders ingedeeld.. ?

hij hoeft ook niet volledig te werken,

maar het is wel werkend te krijgen, kmvrtr rijd ook met mk1 dash..


Kabels kloppen niet en de kabelboom loopt door een andere plek, verder is de kabelboom niet 100% in 2 stukken zoals bij een type2 waar de kabelboom in de moteruimte gescheiden is van de rest.

en alles kan maar of het makkelijk is, dat is een 2e ;)

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

pcrodent wrote:Als je een 1.1 ombouwt tot 1.6 krijg je:
a) een 1.6 (TU) blok, lagen volgens mij in bepaalde Saxo's en ook wel 106's

1.6i in een Xsara is ook TU motor.

Je kan ook een ZX/306/205 nemen en er een TCT in lepelen, dan heb je pas echt powerrrr :twisted:
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Er zijn een aantal 1.6jes in de omloop goeie 8 klepper is die van een 1.6 xsi of 1.6 rallye die leveren standaard 105 pk. Van een saxo verschilt tussen 95 pk (zwart kleppendeksel) en 98 pk (grijs kleppendeksel). Het is te doen in een 1.1 maar denk aan je wegligging en remmen die hebben ook zeker een upgrade nodig want je hebt in een keer zowat 2 keer zoveel vermogen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply