Welke olie?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
ZX1.4i wrote:Buks wrote:welke olie zouden jullie kiezen: de Hema 10w40 of de Halfords 10w40 ? Het prijsverschil is niet zo groot namelijk?
Geen van beiden, tenzij je een oude loop/sloop auto heb.
Voor ?20 koop je een 4,5L can 10W40 van Castrol, en dat spul is gewoon veel beter dan Hema, Kruidvat of Halfordsolie.
Daar zitten geen dure toevoegingen (dopes) in die juist goed zijn voor je motor.
Met deze stelling ben ik het dus niet eens. Dopes zijn idd goed voor je motor, "wanneer" het motorblok zijn gehele levensduur al op (half)synthetische olie heeft gedraaid. Houdt je motorblok schoon van binnen.
Is dit niet het geval, en is de motor telkens gevuld geweest met een olie op minerale basis > is het blokje van binnen lekker aangekoekt met vuiligheid en "sludge". Gooi je er dan ineens een dure olie in, met veel dopes > dan gaan deze hun werk doen en alles weekt los uit het blokje.
Binnen de kortste keren raakt het filter verstopt of loopt die vervuilde olie door je lagers en oliekanalen. Hiermee breng je dus onnodige beschadigen aan je motor aan! Pas dus op met dopes toevoegingen.
Ik wil slapend sterven, net als mijn Opa......
niet schreeuwend en huilend zoals zijn bijrijder!
Blaat het niet , dan schaapt 't niet
niet schreeuwend en huilend zoals zijn bijrijder!
Blaat het niet , dan schaapt 't niet
gewoon een olie op minerale basis gebruiken. Zeker als je om de 15000 km ofzo je olie wilt gaan verwisselen. Wat heeft het dan voor nut om olie te gebruiken die voor een levensduur van 60000 km (of meer) is ontwikkeld.
Juist, dat is alleen maar zonde van de centjes. En dat willen we natuurlijk als AX rijders niet.
Juist, dat is alleen maar zonde van de centjes. En dat willen we natuurlijk als AX rijders niet.
Ik wil slapend sterven, net als mijn Opa......
niet schreeuwend en huilend zoals zijn bijrijder!
Blaat het niet , dan schaapt 't niet
niet schreeuwend en huilend zoals zijn bijrijder!
Blaat het niet , dan schaapt 't niet
Ik rij rond met 15w 40 van het merk ProForte. Gekocht bij Lasaulec. Geen idee wat t kostte, maar die mannen daar beweerden mij dat het gewoon Valvoline is met een ander plaatje op de kan geplakt. Wat hiervan waar is weet ik niet, maar in ieder geval rijdt mn ax dr alweer bijna 8000 km probleemloos mee rond. Heb in die tijd al wel ongeveer 1,5 liter erbij moeten gieten, maar daarmee kan ik prima leven.
Wat het me gekost heeft weet ik ook niet meer, maar t zat geloof ik ergens tegen de 2 tientjes aan voor 5 liter.
Wat het me gekost heeft weet ik ook niet meer, maar t zat geloof ik ergens tegen de 2 tientjes aan voor 5 liter.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"
Buks wrote:was net bij de halfords, op zoek naar castrol halfsynthetisch 10W40, maar naast het feit dat ie uitverkocht was, was dat ook 37 euro per 4,5 liter!! das dus nogal wat! Wie weet er momenteel een goedkoper alternatief, A-Merk halfsysnthetisch 10W40?
?37

Afgezien van het feit dat de Castrol olie een top-merk is, heb je je vergist of de Halfords is gek om dit soort prijzen te vragen.
Ik koop altijd bij de Makro een 4,5L can 10W40 semi-synth. diesel, voor c.a. ?35.
Voor een bezine auto kost een 4,5L can 10W40 semi-synth, c.a. ?22.
De 10W40 van Castrol is een echte aanrader, mijn ZX1.4i startte veel beter in de winter met deze olie, de 1.4i en 1.1i motoren zijn redelijk identiek.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Re: Welke olie?
Joost wrote:henriwillems wrote:Hallo,
Wie kan mij vertellen welke olie ik moet kopen voor mijn AX 1.1 Benzine Injection?
Alvast bedankt!
10W40 en het liefste van total
Maar waarom van Total als veelal gezegd wordt dat Castrol het beste is?
Waarom is Castrol eigenlijk het beste dan?

Ik zag van de zomer in een hypermarkt in Portugal een flesje van Castrol staan wat speciaal voor auto's was met meer dan 100.000 km. Hoe kan zo'n olie beter zijn voor auto's met zoveel km's? Wat is daar anders aan?
Kon helaas niet de etiket lezen, want die stond niet in het Engels noch Portugees. Alleen Hottetots

Maar als die soort hier ook in Nederland te krijgen is, zou dat dan niet het beste voor je auto zijn, aangezien de meeste AX-en meer dan 100.000 km hebben gelopen...
Re: Welke olie?
Mekkio wrote:Maar waarom van Total als veelal gezegd wordt dat Castrol het beste is?
Waarom is Castrol eigenlijk het beste dan?
Ik zag van de zomer in een hypermarkt in Portugal een flesje van Castrol staan wat speciaal voor auto's was met meer dan 100.000 km. Hoe kan zo'n olie beter zijn voor auto's met zoveel km's? Wat is daar anders aan?
Kon helaas niet de etiket lezen, want die stond niet in het Engels noch Portugees. Alleen Hottetots
Maar als die soort hier ook in Nederland te krijgen is, zou dat dan niet het beste voor je auto zijn, aangezien de meeste AX-en meer dan 100.000 km hebben gelopen...
Die olie is ook hier te verkrijgen, Castro High Milage 15W40.
De details kun je lezen op de site van Castrol of klik op de link hierboven.
Ik gebruik zelf Castrol GTD Magnatec 10W-40 in mijn Xantia Diesel, in mijn ZX1.4i gebruikte ik Castrol GTX Magnatec 10W-40.
De koude start is merkbaar beter, de motor start gewoon sneller.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Re: Welke olie?
Mekkio wrote:Joost wrote:henriwillems wrote:Hallo,
Wie kan mij vertellen welke olie ik moet kopen voor mijn AX 1.1 Benzine Injection?
Alvast bedankt!
10W40 en het liefste van total
Maar waarom van Total als veelal gezegd wordt dat Castrol het beste is?
Waarom is Castrol eigenlijk het beste dan?
omdat total tanken en total olie gebruiken goed voor mijn aandelen zijn

Ik gebruik overigens olie en vloeistoffen van Comma, en dat bevalt goed!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Ok, ik heb wat informatie van Castrol
Heb ze gemaild over de "Castrol GTX Magnatec 10W-40" en "Castrol GTX High Mileage 15W-40". De laatste is speciaal ontworpen voor motoren met meer dan 100.000 km. Daardoor kan het zijn dat je denkt dat die beter voor je motor is als de andere.
Echter, Castrol zelf zegt dat de "Castrol GTX High Mileage 15W-40" meer is voor motoren met meer dan 100.000 km en ruim van voor 1990 zijn. Voor alle anderen (dus ook de AX-jes) is de "Castrol GTX Magnatec 10W-40" beter.

Heb ze gemaild over de "Castrol GTX Magnatec 10W-40" en "Castrol GTX High Mileage 15W-40". De laatste is speciaal ontworpen voor motoren met meer dan 100.000 km. Daardoor kan het zijn dat je denkt dat die beter voor je motor is als de andere.
Echter, Castrol zelf zegt dat de "Castrol GTX High Mileage 15W-40" meer is voor motoren met meer dan 100.000 km en ruim van voor 1990 zijn. Voor alle anderen (dus ook de AX-jes) is de "Castrol GTX Magnatec 10W-40" beter.
Castrol wrote:Het beste type olie voor de Citroen AX is ook de GTX Magnatec 10W40, dit type is ook geschikt voor motoren die meer dan 100.000 km hebben gelopen. Die andere olie is bedoeld voor auto's met hoge kilometerstand van ruim voor het jaar 1990.
Mvrgr
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
kan er niks aan doen, maar blijf dure olie gelul vinden voor een TU van 15 of bijna 20 jaar oud. Zoveel jaren geleden was Total ongeveer net zo ver als de Hema, Kruidvat en Lidl nu.
Mijne krijgt gewoon Lidl-olie en heb er nooit gedonder mee. Sterker nog: De 205 DTurbo is alles behalve fris, maar heeft geen motorische schade als gevolg van slechte smering en dat ding krijgt al sinds jaar en dag goedkope olie.
Als je met een moderne multiklepper aan komt vind ik 't nog wat anders.
Mijne krijgt gewoon Lidl-olie en heb er nooit gedonder mee. Sterker nog: De 205 DTurbo is alles behalve fris, maar heeft geen motorische schade als gevolg van slechte smering en dat ding krijgt al sinds jaar en dag goedkope olie.
Als je met een moderne multiklepper aan komt vind ik 't nog wat anders.
Ook ik ben van mening dat je op olie niet moet bezuinigen.
Al was het maar omdat je het hebt over een liter of 5 per 15.000 kilometer ofzo, dat gaat financi?el dus eigenlijk helemaal nergens over.
En op 15.000km is het prijverschil tussen goedkope en duurdere olie dus ook niet zo groot.
Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat je er pers? een of andere super-hight-tec-turbo-giga olie van een duur merk met een eigen kledinglijn in moet gooien hoor.
Maar de huidige produkten zijn natuurlijk wel gemaakt voor moderne motoren van auto's met extreem lange onderhoudsintervallen van 25- tot 40.000 kilometer.
Mijn auto's krijgen gewoon regelmatig een grote of kleine beurt (Witje elke 8 ? 9000km, Nigel zo'n 12.000) en dat komt neer op zo'n 100 ? 150 eurotjes per keer bij Renard.
En reken er maar op dat een auto die altijd goede olie en regelmatige beurten heeft gehad er bij 250.000km en meer een stukje frisser bij loopt dan een auto die alleen wat is afgetopt zo af en toe.
Al was het maar omdat je het hebt over een liter of 5 per 15.000 kilometer ofzo, dat gaat financi?el dus eigenlijk helemaal nergens over.
En op 15.000km is het prijverschil tussen goedkope en duurdere olie dus ook niet zo groot.
Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat je er pers? een of andere super-hight-tec-turbo-giga olie van een duur merk met een eigen kledinglijn in moet gooien hoor.
Maar de huidige produkten zijn natuurlijk wel gemaakt voor moderne motoren van auto's met extreem lange onderhoudsintervallen van 25- tot 40.000 kilometer.
Mijn auto's krijgen gewoon regelmatig een grote of kleine beurt (Witje elke 8 ? 9000km, Nigel zo'n 12.000) en dat komt neer op zo'n 100 ? 150 eurotjes per keer bij Renard.
En reken er maar op dat een auto die altijd goede olie en regelmatige beurten heeft gehad er bij 250.000km en meer een stukje frisser bij loopt dan een auto die alleen wat is afgetopt zo af en toe.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
oh ik vervang het wel netjes op tijd hoor. heb bij de eerste keer met de AX D Castrol gebruikt en die was net zo snel zichtbaar vervuild als de Lidl-olie die er nu in zit. Olieverbruik is nu zelfs iets gedaald, maar dat kan natuurlijk overal aan liggen.
En wat betreft de 205: Die verbruikte bijna 2 liter op 1000 km, is niet de moeite om dan dure olie te gebruiken
AX zit op 1:6000-7000 ongeveer.
En wat betreft de 205: Die verbruikte bijna 2 liter op 1000 km, is niet de moeite om dan dure olie te gebruiken

AX zit op 1:6000-7000 ongeveer.
Whaha, dat er hierover nog steeds gediscusseerd wordt is mijns inziens echt ongelovelijk. Mensen die menen in een autootje van 20 jaar een long-life olie moet omdat dat merkbaar beter is, zou ik toch maar eens achter de oren laten krabben. Olie is kwalitatief natuurlijk wel beter, maar voor het punt komt dat je die verschillen tussen goedkope olie en long-life / extra dopes olie werkelijk kunt merken > dan heb je je olie al dik 3 keer verwisseld (uitgaande van een onderhoudsinterval van 15.000 kilometers).
Die TU-motoren zijn toendertijd voor puur minerale olie ontwikkeld en lopen er echt wel op hoor. Ben maar niet bang.
Die TU-motoren zijn toendertijd voor puur minerale olie ontwikkeld en lopen er echt wel op hoor. Ben maar niet bang.
Ik wil slapend sterven, net als mijn Opa......
niet schreeuwend en huilend zoals zijn bijrijder!
Blaat het niet , dan schaapt 't niet
niet schreeuwend en huilend zoals zijn bijrijder!
Blaat het niet , dan schaapt 't niet