Ventilator via schakelaar?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Ventilator via schakelaar?
Mijn ventilator slaat nog altijd veels te laat aan, dus heb ik de aansluiting van de ventilator doorverbonden mbv een paperclip. Nu kan ik wel dat ding vervangen wat ervoor moet zorgen dat de fan op tijd gaan draaien, maar iemand bracht me op het idee om handmatig de fan te laten draaien dmv een schakelaar in de auto.
Klinkt op zich vrij simpel, maar is dit het ook? Werkt dit hetzelfde als een lamp met een 'aan en uit' knop? Tips van harte welkom!
Klinkt op zich vrij simpel, maar is dit het ook? Werkt dit hetzelfde als een lamp met een 'aan en uit' knop? Tips van harte welkom!
inprincipe is het heel simpel.
mijn schema is niet veel meer dan
de MIN gaat van de fan naar de accu of massa
verder loopt er een PLUS van me accu naar me schakelpaneel
op die schakelaar zit een schakeldraad terug naar de fan
werkt erg simpel en mijn schakelaartjes hebben ledjes zodat ik m niet vergeet aan/uit te zetten.
mooier is echter natuurlijk wanneer dit ook via het thermocontact gaat.. zodat hij standaard automatisch aangaat, maar jij m bij kan schakelen wanneer nodig.. dat heeft Denny.. dat schema zou ik ook wel willen
mijn schema is niet veel meer dan
de MIN gaat van de fan naar de accu of massa
verder loopt er een PLUS van me accu naar me schakelpaneel
op die schakelaar zit een schakeldraad terug naar de fan
werkt erg simpel en mijn schakelaartjes hebben ledjes zodat ik m niet vergeet aan/uit te zetten.
mooier is echter natuurlijk wanneer dit ook via het thermocontact gaat.. zodat hij standaard automatisch aangaat, maar jij m bij kan schakelen wanneer nodig.. dat heeft Denny.. dat schema zou ik ook wel willen

-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 8
- Joined: FriSep16, 2005 8:51:31 PM
- Location: oosterhout nb
simpel, op je thermoswitch zit een draad die altijd massa is. De andere draad is alleen massa als de motor de temperatuur bereik heeft waarvan citroen het id heeft in te moeten schakelen. Op deze draad zet je een nieuwe draad erbij die naar binnen loopt naar je schakelaar. Op je schakelaar komt dan ook een massa draad.
Het originele systeem blijft intact alleen kun jij nu kiezen om zelf vroeger al in te schakelen.
Het is niet mijn id van een geweldige oplossing maar werkt wel. Ik zou zelf even een thermoswitch kopen die voeger schakeld. Zo'n ding kost niet veel en is heel simpel te plaatsen. Een mooiere oplossing naar mijn id.
Het originele systeem blijft intact alleen kun jij nu kiezen om zelf vroeger al in te schakelen.
Het is niet mijn id van een geweldige oplossing maar werkt wel. Ik zou zelf even een thermoswitch kopen die voeger schakeld. Zo'n ding kost niet veel en is heel simpel te plaatsen. Een mooiere oplossing naar mijn id.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Popmart wrote:Waar vind ik die thermoswitch eigenlijk onder de kap?
Aan de zijkant van de radiator. Bij een diesel rechts als je voor de auto staat. Bij benzine ook dacht ik. Is een vrij grote moer waar sleutel 28 of 30 op moet passen. Zitten 2 stekkertjes op. (of 1 stekkertje met 2 aansluitingen).
/edit/

Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Heb er ook een andere thermocontact ingedaan.
Bij 100 graden op de meter gaat ie aan. En koelt ie af tot 90 graden op de meter.
Oftewel hij slaat nu veel te VAAK aan. Heel irritant. Zeker omdat er een Vette BX fan achter staat. Die keihard draait.
Ga er ooit een Saxo radiateur inzetten. Dan ben je van het gedonder af. Veel meer koeling zonder fan.
Bij 100 graden op de meter gaat ie aan. En koelt ie af tot 90 graden op de meter.
Oftewel hij slaat nu veel te VAAK aan. Heel irritant. Zeker omdat er een Vette BX fan achter staat. Die keihard draait.
Ga er ooit een Saxo radiateur inzetten. Dan ben je van het gedonder af. Veel meer koeling zonder fan.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Even inhaken op bovenstaande verhaal
het idee is eenvoudig nl alleen het thermocontact hoeft te worden kort gesloten.
MAAR houden jullie ook rekening met de hoeveelheid stroom die over dit draadje loopt. en dat dit dus beter via een relaisschakeling te laten werken.
in principe het zelfde als een mistlicht
het idee is eenvoudig nl alleen het thermocontact hoeft te worden kort gesloten.
MAAR houden jullie ook rekening met de hoeveelheid stroom die over dit draadje loopt. en dat dit dus beter via een relaisschakeling te laten werken.
in principe het zelfde als een mistlicht
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
een koeler van een diesel, koelt ook beter, want die zuigt echt alle lucht voor bij de radiateur weg, en is ook nog eens een cm of 3 plater.. ( handig als je er een 1600 in hebt liggen met warmtewisselaar )
en ik ga morgen ook beginnen aan een schakkelaartje die de fan constant laat draaien, gewoon een schakkelaartje tussen de thermoswitch zetten ( zo dat ie wel of niet contact maakt ) en de fan dus gaat draaien..
en ik ga morgen ook beginnen aan een schakkelaartje die de fan constant laat draaien, gewoon een schakkelaartje tussen de thermoswitch zetten ( zo dat ie wel of niet contact maakt ) en de fan dus gaat draaien..
Nig even een vraag over de plaats van het thermocontact. In mijn boekje van Olving staat een vage tekening waar de plaats van dit contact bij het thermostaathuis zit. Ik zie echter onder de plek waar de bovenste slang de radiateur ingaat iets zitten wat me veel meer op een thermocontact lijkt... Er zit een blauwe stekker met twee polen in die naar een dradenbundel loopt die o.a. naar de ventilator gaat. Is dit h?t thermocontact voor de ventilator?
om nog eens terug te komen op die diesel fan.. deze behuizing is dus van kunstof.. en smelt dus gewoon als je een spagetti uitlaat hebt..TTF wrote:een koeler van een diesel, koelt ook beter, want die zuigt echt alle lucht voor bij de radiateur weg, en is ook nog eens een cm of 3 plater.. ( handig als je er een 1600 in hebt liggen met warmtewisselaar )
en ik ga morgen ook beginnen aan een schakkelaartje die de fan constant laat draaien, gewoon een schakkelaartje tussen de thermoswitch zetten ( zo dat ie wel of niet contact maakt ) en de fan dus gaat draaien..

daarom kan een spagetti ingepakt worden (het feit dat die behuizing smelt is wel een bewijs dat het gewoon TE WARM word zonder de spagetti in te pakken)TTF wrote:om nog eens terug te komen op die diesel fan.. deze behuizing is dus van kunstof.. en smelt dus gewoon als je een spagetti uitlaat hebt..TTF wrote:een koeler van een diesel, koelt ook beter, want die zuigt echt alle lucht voor bij de radiateur weg, en is ook nog eens een cm of 3 plater.. ( handig als je er een 1600 in hebt liggen met warmtewisselaar )
en ik ga morgen ook beginnen aan een schakkelaartje die de fan constant laat draaien, gewoon een schakkelaartje tussen de thermoswitch zetten ( zo dat ie wel of niet contact maakt ) en de fan dus gaat draaien..
