Jan-Steven aka Tank_driver (GT '88 carb) update pag 25

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

peter wrote:Succes! gaat lukken (Y)

Is al gelukt, ben toch even na mijn werk van Gouda naar Oirschot gescheurd, ik bedoel zweven (Xantia :wink: ).

JS, ik ben eerder thuis, jij rijd waarschijnlijk nu over een boerenlandweggetje in Zeeland :wink:

JS geholpen met de laatste dingetjes, afgevuld met vloeistoffen en hij startte meteen, kwam een hele diepe en zware brom uit. JS was vergeten de uitlaat vast te maken aan het spruitstuk :?

JS sloot het verkeerde draadje aan op de koelwatertemp.sensor , die van het ontstekingshuis naar de ontstorings-condensator. De auto stond nog te stationair te draaien met de motorkap open, toen opeens de condensator vol was en zich in ??n keer ontlaadde met een knal en een mooie blauwe flits. Het binnenste van de sensor vloog de lucht in, dat ding zit nu waarschijnlijk in een baan om de dampkring :lol: . Maar goed een nieuwe sensor kost maar een paar euro en is makkelijk te vervangen.

Proefrit ging verder goed, de auto rijd volgens JS een stuk beter en sneller, ja wat wil je de hele kop en zuiger zijn ontkoold.
De rest horen jullie van hem, nog meer foto's volgen nog zodra ik ze naar JS gemaild heb, maar dat komt later, nu eerst effe een happie eten.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

haha ja dat was inderdaat een mooi stukje vuurwerk :lol:

en ja hij trekt een klein beetje harder :twisted:
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

oke nu dan de fotos weer

eerst ff eten
Image

toen sohail (ZX1.4i) zijn broodje naar binnen had gewerkt begonnen zijn handjes te jeuken en begon hij aan het werk 8)
Image

toen was het moment daar en konden het kopje er weer opzetten :P
Image

er kwam ook nog ff een colega helpen met het vast draaien van de trekbouten
Image

zo nu kon de kleppendeksel er ook weer op
Image

zo dat was het weer vandaag maak ik nog ff een foto van de temp sensor die er niet meer is en van het geheel in werkende staat :wink:

en inderdaad zx1.4i is de autogod :wink:
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Zijn jullie nou in uniform aan het sleutelen? :lol: of is de ax zo gevaarlijk 8)

ziet er weer netjes uit, kopje is ook meteen mooi schoon weer zo te zien :) goed werk!

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Goed bezig geweest! Ik ben ook aan een nieuwe koppaking toe. Viel het mee of viel het tegen? Ik heb een pa die in de garage heeft gewerkt, maar vindt dat ik het allemaal zelf wel moet kunnen....

Dus; Was te doen en waar moet je vooral op letten? Of kom je helpen :wink:
Freude am Fahren.

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

wanneer weet je dat je koppaking aan vernieuwing toe is (buiten de blauwe rook uit de uitlaat om??)
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

FoxHunter wrote:wanneer weet je dat je koppaking aan vernieuwing toe is (buiten de blauwe rook uit de uitlaat om??)


-olieverbruik
-mayo
-olie in koelsysteem
-lekkend linkerhoekje
-witte rook
-compressieverlies

en ga zo maar eff door :lol:
.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Drake wrote:
FoxHunter wrote:wanneer weet je dat je koppaking aan vernieuwing toe is (buiten de blauwe rook uit de uitlaat om??)


-olieverbruik
-mayo
-olie in koelsysteem
-lekkend linkerhoekje
-witte rook
-compressieverlies

en ga zo maar eff door :lol:
.


Hou op schei uit! Ik heb het allemaal behalve de mayo.
Freude am Fahren.

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

ik had lekkend linkerhoekje en aan de oude pakking te zien waren de rubbertjes echt opgevreten.
Jammer dat ik daar nou juist geen fotos van heb :?

@drake: nee we hadden een karnavals feestje in de garage :wink:
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

master-arnie wrote:Dus; Was te doen en waar moet je vooral op letten?


het is eigenlijk gewoon een prosedure die als je het goed doe er bijna niks fout kan gaan. daarbij moet je wel het goede gereedschap hebben bijv een uitwendige torks dop (maat?) en een speciaal stukje gereedschap om de spanrol aan te spannen. en ook niet in 1 keer de kop losdraaien maar in fasen. als het goed is weet je vader dat wel
Nou heb ik niet het volle verstand en de kennis en tijd om zo iets dergelijks zo weer te kunnen doen maar als ik kan helpen dan is dat hooftzakelijk alleen in de avond of int weekeind.

ps ik kreeg ook hulp van iemand die daar veeeeel meeeer verstand van had is er iemand die arnie samen met mij zou kunnen helpen? :)
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Je distributieriem hoef je niet per se met een special stuk gereedschap te spannen. Geloof dat het 1.3 kg was die erop moest komen te staan? Zo'n "tool" kan je ook maken met een colafles en een touwtje.. Iig, zo heb ik het gedaan.

Mensen die echt veel ervaring hebben doen het zelfs op gevoel, heb het laatst gezien, en het rijdt nu nog steeds :lol:

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

zo deden wij het ook maar dan met 2 kg
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 356
Joined: TueAug23, 2005 2:27:07 PM
Location: Maarssen

Post by GTE »

kakanox wrote:Je distributieriem hoef je niet per se met een special stuk gereedschap te spannen. Geloof dat het 1.3 kg was die erop moest komen te staan? Zo'n "tool" kan je ook maken met een colafles en een touwtje.. Iig, zo heb ik het gedaan.

Mensen die echt veel ervaring hebben doen het zelfs op gevoel, heb het laatst gezien, en het rijdt nu nog steeds :lol:


is bij mij ook op gevoel gedaan, en hij loopt mooi 8)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

tank_driver wrote:zo deden wij het ook maar dan met 2 kg


kan kloppen, ik had iig een bijna volle colafles. kan ook een 2-liter uitvoering zijn geweest :)

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Drake wrote:Zijn jullie nou in uniform aan het sleutelen? :lol: of is de AX zo gevaarlijk 8)

ziet er weer netjes uit, kopje is ook meteen mooi schoon weer zo te zien :) goed werk!

Ik was ook in "Uniform" aan het sleutelen :lol:
Eind volgende week is dat "uniform" een poetsdoek, dan ga ik ergens anders werken :P

JS is de Bling-Bling foto's vergeten :?
Bij deze:


Image

Onderblok ziet er mooi bling-bling uit zo 8)
De natte cylinderbussen zijn goed te zien, als de kop erop zit, zijn ze omgeven door koelvloeistof. Aan de onderkant van de bussen zit een afdichtingsring, de bussen mogen absoluut niet hardhandig schoongemaakt of anderzins schoongemaakt worden. Draaien van de motor in deze toestand is al helemaal verboden, moet er toch gedraaid worden, breng dan bouten met ringen aan om de bussen op hun plaatst te houden. Word de ring toch verstoord doordat de bus omhoog komt, dan kan het hele blok uit elkaar, om deze reden moet je de kop ook eerst voorzichtig achterover kantelen om de verbinding met de koppakking te breken.


Image
Nieuwe koppakking erop, rubberen afdichting van het oliekanaaltje links onder is goed te zien, duidelijk een zwakke constructie.


Image

JS in actie om de zware kop op zijn plek te plaatsen
Xantia 1.9D Sensation (Import)

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

tank_driver wrote:
master-arnie wrote:Dus; Was te doen en waar moet je vooral op letten?


het is eigenlijk gewoon een prosedure die als je het goed doe er bijna niks fout kan gaan. daarbij moet je wel het goede gereedschap hebben bijv een uitwendige torks dop (maat?) en een speciaal stukje gereedschap om de spanrol aan te spannen. en ook niet in 1 keer de kop losdraaien maar in fasen. als het goed is weet je vader dat wel
Nou heb ik niet het volle verstand en de kennis en tijd om zo iets dergelijks zo weer te kunnen doen maar als ik kan helpen dan is dat hooftzakelijk alleen in de avond of int weekeind.

ps ik kreeg ook hulp van iemand die daar veeeeel meeeer verstand van had is er iemand die arnie samen met mij zou kunnen helpen? :)

Als je het zelf wil doen, moet de procedure van begin tot eind in je hoofd zitten, dus de Haynes goed doorlezen en begrijpen. Begrijp je de proceduren niet, dan zijn er te veel valkuilen waarmee je de motor in de soep kan helpen. Verkeerd losdraaien van de kop, verkeerd lichten, de cylinderbussen, d-riem, verkeerde opstartprocedure, etc etc.

@master-arnie, hulp kun je wel krijgen van mij, als je een droge en beschutte plek heb waar gesleuteld kan worden, is wel zo fijn nu het kouder en natter word. O ja, koffie en broodjes zijn ook een noodzakelijke voorwaarde :wink:
Xantia 1.9D Sensation (Import)

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

jaja erg mooie fotos sohail!!! ziet er bling bling uit bedankt voor de toevoeging :P :P :P
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Huh, slaap jij nog niet :?:

Ik ben net 2 uurtjes thuis vanuit Groningen, sleutelmeeting en bbq daar was super, heb de hele dag gebruik kunnen maken van een 2-koloms brug.
Schijfremmen+blokken achter gedaan, LHM ververst+filters schoongemaakt en verse motorolie :P
Het lijkt wel of ze alle wegen opnieuw geasfalteerd hebben, zo lekker rijd de Xantia nu :P
Xantia 1.9D Sensation (Import)

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

ZX1.4i wrote:Huh, slaap jij nog niet :?:

Ik ben net 2 uurtjes thuis vanuit Groningen, sleutelmeeting en bbq daar was super, heb de hele dag gebruik kunnen maken van een 2-koloms brug.
Schijfremmen+blokken achter gedaan, LHM ververst+filters schoongemaakt en verse motorolie :P
Het lijkt wel of ze alle wegen opnieuw geasfalteerd hebben, zo lekker rijd de Xantia nu :P


lol hehe neen nog niet maar dadelijk lekker in me bedje de REM slaap in.

zozo goedbezig hoor durf je dat wel van die technische dingen aan je auto??? :wink: en nog mooie fotos gemaakt natuurlijk!!! :P
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

tank_driver wrote:zozo goedbezig hoor durf je dat wel van die technische dingen aan je auto??? :wink: en nog mooie fotos gemaakt natuurlijk!!! :P

Ach sleutelen aan een Xantia is ook leuk :P

Ik ga ook zo slapen, ben een beetje high van alle LHM dampen die ik vandaag heb opgesnoven :wink:
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Post Reply