Viel me vandaag wel heel extreem op.
Vanmiddag terug op de A12 tussen gouda en bodegraven ff lekker de ruimte. Gas flink open. Zonder inhouden naar de 180 toe. En gewoon gas over.
Dat koude vochtige weer geeft een extreme boost aan je motor.
Het was nu half zeven 's avonds. En dan lijkt het effect ongeveer op zijn best. Als ik het zo mag gokken lijkt het er gerust op dat mijn ax 10 tot 15 km/h harder loopt met dit weer.
Meer mensen dit wel eens opgevallen?
Heel veel meer vermogen met koud weer
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Heel veel meer vermogen met koud weer
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
TTF wrote:koude lucht verbrand beter idd... bij turbo's (intercoolers) heb je serieus meer vermogen als het koud is
Dit was ook serieus. Normaal begint ie af te lopen bij 180km/h. En trekt ie niet nog verder op. Heb er wel een openluchtfilter opzitten. Dus die lucht komt heel direct de motor in. Durf te wedden dat als je hem op de rolbank zou zetten en temperatuur en luchtvochtigheid hetzelfde maakt dat je duidelijk verschil meet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Re: Heel veel meer vermogen met koud weer
Mark wrote:Viel me vandaag wel heel extreem op.
Vanmiddag terug op de A12 tussen gouda en bodegraven ff lekker de ruimte. Gas flink open. Zonder inhouden naar de 180 toe. En gewoon gas over.
Was jij die wegpiraat die ik tegenkwam op de A12
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Re: Heel veel meer vermogen met koud weer
ZX1.4i wrote:Mark wrote:Viel me vandaag wel heel extreem op.
Vanmiddag terug op de A12 tussen gouda en bodegraven ff lekker de ruimte. Gas flink open. Zonder inhouden naar de 180 toe. En gewoon gas over.
Was jij die wegpiraat die ik tegenkwam op de A12
Zou zomaar kunnen dan he! Maar het piraat gedrag zal wel meevallen. ff lekker doorgassen op een 3 baans weg wil ik nog wel eens doen. Maar wil mijn wagen wel heel houden. En mijn rijbewijsje ben ik toch ook wel zuinig op.
En volgens mij begin ik nu ook de nut in te zien van een aanzuigbuis onder je bumper naar je openlucht filter. En om bijvoorbeeld je filter af te schermen van motorwarmte. Als je dat goed voor elkaar krijgt scheelt het mischien nog wel meer.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Re: Heel veel meer vermogen met koud weer
Mark wrote:ZX1.4i wrote:En volgens mij begin ik nu ook de nut in te zien van een aanzuigbuis onder je bumper naar je openlucht filter. En om bijvoorbeeld je filter af te schermen van motorwarmte. Als je dat goed voor elkaar krijgt scheelt het mischien nog wel meer.
Zoiets heb ik zondag gezien bij de AX-GTI van Rob-GT, is inderdaad simpel maar werkt doeltreffend.
PS: Ik ben af en toe ook een wegpiraat op de A12 en door Bodegraven met de 2.8HDI Jumper van de zaak
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Re: Heel veel meer vermogen met koud weer
Mark wrote:Viel me vandaag wel heel extreem op.
...
Dat koude vochtige weer geeft een extreme boost aan je motor.
...
Meer mensen dit wel eens opgevallen?
Yep...laatst toen het 's ochtends (rond half steeds mistig was, wou mn AXje flink wat sneller optrekken en hij haalde zn top ook makkelijker.
Ook gistermiddag rond een uur of 5 was het redelijk koud en een beetje vochtig en toen wou mn AX ook behoorlijk hard...
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)