Motorschade!! cilinderkop/klep kapot?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Motorschade!! cilinderkop/klep kapot?
Door het oververhitten en kapot gaan van een bougie bij 165 kmh is een stukje vd bougie waarschijnlijk op de uitlaatklep van mn nummer 2 cilinder gekomen en is nu de afdichting daar weg!! Hij loopt nog maar op 3 cilinders omdat de 2 geen compressie meer heeft!!! Nu kan ik een aantal dingen doen, maar vast staat dat ik em snel gerepareerd wil hebben:
Last edited by Buks on WedOct10, 2012 2:59:29 PM, edited 2 times in total.
ok jongens de telefoontjes van de onderdelenlijn stromen binnen, komt erop neer dat het gewoon 100 euro kost bij hen, heb je er wel een met een lage km stand. Volgens mij moet dit via het forum beter kunnen, wie helpt me uit de brand?? Als iedereen die opties voor me heeft vandaag evt een pb zou kunnen sturen of bellen, dan ga ik morgenochtend als ik dan nog niets heb hem bij de onderdelenlijn bestellen.
tnx alvast voor de hulp in barre dagen zonder ax!!
tnx alvast voor de hulp in barre dagen zonder ax!!
Last edited by Buks on ThuMar07, 2013 2:17:40 PM, edited 1 time in total.
prijs voor die kop is idd niet overdreven!
nieuwe klep erin laten zetten zal goedkoper zijn.. maar dan krijg je nog vlakken/persen erbij dus dan zit je weer op hetzeflde
overigens weet je niet of je die sloopkop eerst nog moet vlakken? bij zo'n kop vd sloop is het meestal wel verstandig om de klepseals even te vervangen omdat ze wellicht al een tijdje droog liggen
nieuwe klep erin laten zetten zal goedkoper zijn.. maar dan krijg je nog vlakken/persen erbij dus dan zit je weer op hetzeflde
overigens weet je niet of je die sloopkop eerst nog moet vlakken? bij zo'n kop vd sloop is het meestal wel verstandig om de klepseals even te vervangen omdat ze wellicht al een tijdje droog liggen
vlakken is meestal voor de zekerheid
persen lijkt me bij jou relevant omdat je schade hebt aan de kop, dus kapotte klep o.i.d.
met persen zetten ze dr dus heel veel druk op en dan kijken ze of er ergens scheurtjes zitten..
het zou goed kunnen dat het niet nodig is, maar het lijkt me wel zekerheid geven. anders moet straks weer alles open
persen lijkt me bij jou relevant omdat je schade hebt aan de kop, dus kapotte klep o.i.d.
met persen zetten ze dr dus heel veel druk op en dan kijken ze of er ergens scheurtjes zitten..
het zou goed kunnen dat het niet nodig is, maar het lijkt me wel zekerheid geven. anders moet straks weer alles open
ligt eraan.. kijk die gratis kop zal zeker werken.. (die zou ik wel ff vlakken.. just in case)
lijkt me de goedkoopste oplossing.. (nah op het compleet vervangen vh blok door dat 1.1 carb blok na dan, wat ik zou doen)
als je het uitgebreid wil doen, dan vervang je gelijk waterpomp/spanrol/driem (spanrol/driem is niet onverstandig bij het vervangen van je kop!) maar dan ben je een hoop geld kwijt.. het risico met een 1.1 blok is niet zo groot omdat die niet zo duur zijn, dus de maximale kosten blijven laag.
lijkt me de goedkoopste oplossing.. (nah op het compleet vervangen vh blok door dat 1.1 carb blok na dan, wat ik zou doen)
als je het uitgebreid wil doen, dan vervang je gelijk waterpomp/spanrol/driem (spanrol/driem is niet onverstandig bij het vervangen van je kop!) maar dan ben je een hoop geld kwijt.. het risico met een 1.1 blok is niet zo groot omdat die niet zo duur zijn, dus de maximale kosten blijven laag.
nou die kop zit nog op een blok nu wat uit een ax 1.1 carb komt die is geupgrade naar 1.4 inj. Op zich weinig reden dus om er vanuit te gaan dat die kop krom is. Mijn km stand van het blok was 110.000 dus ik dacht rond de 120.000 de distributie te gaan doen. Die kan ik dus wel meteen meenemen. De koppakking leek me nog goed op het standaard lekkende oliekanaal links voor na, dus ik weet niet of het noodzakelijk die te vervangen, olie verbuikte ie nauwelijks namelijk. Sorry dat ik zo moeilijk doe over bepaalde dingen als vlakken enzo, maar ik hoop dit goedkoop te houden (arme student). Weet iemand wat het kost om te vlakken, en wat afpersen kost, en waar dat makkelijk kan in Delft en omgeving?
ik snap de angst vh geld uitgeven die ken ik..
koppakking kan je helaas niet hergebruiken, als de kop nog vast zit op dat andere blok zou je het kunnen gokken dattie recht is..
vlakken kost ongeveer 30,- adres weet ik zo snel niet in jou omgeving, maar zoek even op www.detelefoongids.nl bij bedrijven op 'revisie' in jou regio en je vind wel wat!
koppakking kan je helaas niet hergebruiken, als de kop nog vast zit op dat andere blok zou je het kunnen gokken dattie recht is..
vlakken kost ongeveer 30,- adres weet ik zo snel niet in jou omgeving, maar zoek even op www.detelefoongids.nl bij bedrijven op 'revisie' in jou regio en je vind wel wat!
Waar je lopend heen kunt
Op de hoek van het Noordeinde en de Wateringsevest zit een motor-revisiebedrijf. Hebben geen opzichtig pand omdat ze in principe alleen voor garages enzo werken, maar een particulier die ze weet te vinden helpen ze ook. Veel motorrijders gaan daarheen.
Misschien niet de goedkoopste maar wel goed! Dus sowieso 's om hun mening vragen. Succes.
Op de hoek van het Noordeinde en de Wateringsevest zit een motor-revisiebedrijf. Hebben geen opzichtig pand omdat ze in principe alleen voor garages enzo werken, maar een particulier die ze weet te vinden helpen ze ook. Veel motorrijders gaan daarheen.
Misschien niet de goedkoopste maar wel goed! Dus sowieso 's om hun mening vragen. Succes.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Buks wrote:ok jongens de telefoontjes van de onderdelenlijn stromen binnen, komt erop neer dat het gewoon 100 euro kost bij hen, heb je er wel een met een lage km stand.
Dat roepen ze altijd die lui van de onderdelenlijn, ik geloof ze nooit
Ik zou eerst maar eens de kop eraf trekken en de schade bekijken, voor hetzelfde geld is de cylinderbus ook beschadigd en dan heb je meer nodig dan alleen een kop. Brokstukken van de klep en/of de bougie kunnen heel goed de cylinderwand hebben beschadigd, niet dat dit meteen ten koste gaat van de compressie, maar een simpele groef die bijna niet te zien is staat garant voor een enorm olieverbruik.
Afpersen van een TU kop is niet echt nodig, het zijn redelijk sterke koppen, op het zwakke punt in het oliekanaaltje na, maar dat zit meer in de koppakking. Vlakken van een TU kop is leuk, maar alleen echt nodig als de kop flink op zijn donder heeft gehad, en dat laat duidelijk zijn sporen achter. Je kan de (gebruikte) kop zelf controleren op vlakheid met een setje voelermaatjes en een echt vlakke lineaal.
Waar ergens in het land woon je?, TU Cylinderkoppen eraf trekken word zo langzamerhand mijn specialiteit
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Vandaag na het werk tijdens het schemeren en later met een bouwlamp de kop eraf getrokken. Schade valt mee, de uitlaatklep van cylinder 2 is gedeeltelijk beschadigd. Buks heeft echt heel veel mazzel, de brokstukken zijn door de uitlaatklep de uitlaat ingeblazen, er is niets wat de cylinderwand heeft beschadigd, deze is nog perfect glad .
Over 1,5 week op zaterdag gaan we het hele zaakje weer opbouwen, intussen laat Buks de kapotte klep vervangen.
Over 1,5 week op zaterdag gaan we het hele zaakje weer opbouwen, intussen laat Buks de kapotte klep vervangen.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Vandaag gewerkt aan de AX, het begon al lekker om 10:00 in de ochtend, de koppakking bleek niet de goede te zijn.
Doorvoerkanalen waren te klein en sommige ontbraken, en de pakking was te dun, de kop is al eens gevlakt.
Doorvoerkanaaltje van de olie was dicht, hadden we de pakking toch gemonteerd, dan was het echt einde motor geweest
De Brezan had zoals altijd niet het juiste spul in huis, toen maar naar Rotterdam gereden naar een grote automaterialen zaak bij mijn in de buurt. Daar hadden ze gelukkig wel de goede pakking met de juiste dikte, goedkoop was deze dikkere pakking niet, c.a. 2x zo duur als een normale
Toen we eindelijk klaar waren met montage wat niet echt tegenzat op een enkele tegenslag, wilde de auto niet starten. Alles gecontroleerd, bleek de injector niet te werken, hij spoot geen straaltjes benzine. Multimeter erbij, hmmm? geen stroom op de stekker naar het injectiehuis, voor de zekerheid de injector even direct op de accu gezet, dat was ok, je hoorde de injector duidelijk klikken. Uiteindelijk vonden we onder de ECU een stekker verstopt die naar de injector loopt, deze waren we vergeten aan te sluiten
Hierna liep de AX als een zonnetje, ik moet zeggen die wagen trekt als een beer
Het is ??n van de beter lopende AXen
Doorvoerkanalen waren te klein en sommige ontbraken, en de pakking was te dun, de kop is al eens gevlakt.
Doorvoerkanaaltje van de olie was dicht, hadden we de pakking toch gemonteerd, dan was het echt einde motor geweest
De Brezan had zoals altijd niet het juiste spul in huis, toen maar naar Rotterdam gereden naar een grote automaterialen zaak bij mijn in de buurt. Daar hadden ze gelukkig wel de goede pakking met de juiste dikte, goedkoop was deze dikkere pakking niet, c.a. 2x zo duur als een normale
Toen we eindelijk klaar waren met montage wat niet echt tegenzat op een enkele tegenslag, wilde de auto niet starten. Alles gecontroleerd, bleek de injector niet te werken, hij spoot geen straaltjes benzine. Multimeter erbij, hmmm? geen stroom op de stekker naar het injectiehuis, voor de zekerheid de injector even direct op de accu gezet, dat was ok, je hoorde de injector duidelijk klikken. Uiteindelijk vonden we onder de ECU een stekker verstopt die naar de injector loopt, deze waren we vergeten aan te sluiten
Hierna liep de AX als een zonnetje, ik moet zeggen die wagen trekt als een beer
Het is ??n van de beter lopende AXen
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Beetje maar had nog wel een paar vragen:
Wat voor automaterialenzaak is dat? Vind het wel handig om wat goede adresjes in de buurt te hebben
En waar hebben jullie zitten knutselen?
Als de Brezan in Delft het niet heeft moet je ook altijd ff bij van Bemmelen langsgaan, rechtsaf 50 m verderop. Die heeft de meeste onverwachtse dingen in huis. Stond er vanmorgen nog om de ECU uit te laten lezen...
@Buks: veel plezier er mee
Wat voor automaterialenzaak is dat? Vind het wel handig om wat goede adresjes in de buurt te hebben
En waar hebben jullie zitten knutselen?
Als de Brezan in Delft het niet heeft moet je ook altijd ff bij van Bemmelen langsgaan, rechtsaf 50 m verderop. Die heeft de meeste onverwachtse dingen in huis. Stond er vanmorgen nog om de ECU uit te laten lezen...
@Buks: veel plezier er mee
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Die zaak bij mij in de buurt is Stahlie Automaterialen, ze zitten op de Matenesserdijk in Rotterdam (vlakbij Spangen). Brezan mijd ik liever, ze geven of het verkeerde mee of ze hebben het niet in huis. We zijn ook bij Van Bemmelen geweest, hij had helaas de pakking niet in huis, maar wist ons wel te vertellen dat we hier met een dikkere pakking te maken hadden. Je kunt het beste wachten met het kopen van een pakking, tot je deze in je handen heb en/of deze meenemen en goed vergelijken met de nieuwe. Helaas zit de pakking bij de dealer helemaal ingepakt en kun je deze niet vergelijken, maar een beetje dealer zal niet moeilijk doen om de pakking uit de verpakking te halen.
We hebben ergens in het Centrum langs een gracht zitten sleutelen, was een gezellige lokatie
We hebben ergens in het Centrum langs een gracht zitten sleutelen, was een gezellige lokatie
Xantia 1.9D Sensation (Import)