tenchische aandachtpuntjes bij aankoop AX
Moderators: denny, vtspower, webmasters
tenchische aandachtpuntjes bij aankoop AX
Zoals bekend ga ik zaterdag bij een tweetal AX'en kijken. Nu weet ik dat je op de homokineten moet letten. En ik heb ook gehoord dat AX'jes nog weleens olie willen lekken.
Maar nu rijst bij mij de vraag, hoe kan ik zien dat 'ie olie lekt?? ik weet absoluut niet hoe een motor inelkaar steekt, laat staan dat ik weet hoe iets heet. Kortom, waar moet ik kijken? graag een zo exact mogelijke aanduiding. alvast hartelijk dank
Maar nu rijst bij mij de vraag, hoe kan ik zien dat 'ie olie lekt?? ik weet absoluut niet hoe een motor inelkaar steekt, laat staan dat ik weet hoe iets heet. Kortom, waar moet ik kijken? graag een zo exact mogelijke aanduiding. alvast hartelijk dank
Re: tenchische aandachtpuntjes bij aankoop AX
Dat olie lekken lijkt me niet boeiend. Doet elke oudere auto wel. Het wordt wel irritant als pakkingen echt lekken en de olie op andere onderdelen terecht komt. Olie kan overal lekken, het is vaak ook moeilijk de bron te achterhalen. Dus: overal kijken .
Typische AX-dingetjes:
- 1.0 motor gaat niet lang mee; laten staan dus
- versleten aandrijfassen (stil gaan staan, helemaal insturen en dan optrekken: hoor je wat regelmatig gebonk, dan is er slijtage. Ook in bochten te horen)
- versleten stuurkogels (idem als boven, maar dan eenmalige bonk)
- versleten remschijven voor (is te meten; let op: heet! dus alleen voor een rit. Oplossing: vaak blokjes vervangen)
- versleten achterremmen (vooral bij stadsgebruik)
- versleten hoofdremcilinder (idem. Oplossing: elke 2 jaar remvloeistof vervangen)
- versleten handremkabels
- roest op chassisbalk achter koplampen
- doffe koplampen
- roest in kofferruimte/tussen achterlichten
- roest rondom voorruit
- motorisch: slecht starten wegens achterstallig onderhoud (kleppen, bougies, verdeelkap)
- lekkende koppakking (aan de kant van dynamo mag het niet vettig zijn)
- slechte deursloten
type 1:
- krakend dashboard, soms zelfs scheuren in dashboard
- stoelen zijn soms kapot of zitten los
Verder wil de dynamo, accu, uitlaat, en startmotor nog wel eens de geest geven. Maar daar zijn slopen voor. onderdelen AX zijn absurd goedkoop.
Typische AX-dingetjes:
- 1.0 motor gaat niet lang mee; laten staan dus
- versleten aandrijfassen (stil gaan staan, helemaal insturen en dan optrekken: hoor je wat regelmatig gebonk, dan is er slijtage. Ook in bochten te horen)
- versleten stuurkogels (idem als boven, maar dan eenmalige bonk)
- versleten remschijven voor (is te meten; let op: heet! dus alleen voor een rit. Oplossing: vaak blokjes vervangen)
- versleten achterremmen (vooral bij stadsgebruik)
- versleten hoofdremcilinder (idem. Oplossing: elke 2 jaar remvloeistof vervangen)
- versleten handremkabels
- roest op chassisbalk achter koplampen
- doffe koplampen
- roest in kofferruimte/tussen achterlichten
- roest rondom voorruit
- motorisch: slecht starten wegens achterstallig onderhoud (kleppen, bougies, verdeelkap)
- lekkende koppakking (aan de kant van dynamo mag het niet vettig zijn)
- slechte deursloten
type 1:
- krakend dashboard, soms zelfs scheuren in dashboard
- stoelen zijn soms kapot of zitten los
Verder wil de dynamo, accu, uitlaat, en startmotor nog wel eens de geest geven. Maar daar zijn slopen voor. onderdelen AX zijn absurd goedkoop.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
roest aan de achterschermen en dorpels moet je ook ff op letten. geen grote ramp, wel zonde als je een mooie koop wil doen.
kijk ook even onder de auto: soms worden AXjes verkeerd opgekrikt - er zitten krikpunten in het midden aan de beide zijkanten, die zijn nog weleens verrot (die zijn nl. bedoeld om je originele AX-krik in te hangen ). Dan heb je vier plaatjes van ong. 5cm, die recht naar beneden horen te steken, op alle vier de hoeken van de auto, net aan de "binnenkant" van de wielen. Worden vaak kapotgekrikt en gaan vervolgens roesten.
Dan heb je bij de voorste plaatjes 2 "bollen" waar ook regelmatig de krik onder gaat; die deuken dan in, met als gevolg: roest.
Check ook even de afwateringsgaatjes die daar in de bodem zitten. Hier zitten soms rubbers in, soms is het rubber er echter ook uit gebroken en zit er gewoon een roestgat omheen. Kan vrij snel APK afkeur worden.
De achterremmen is idd ook een leuk punt: Die werken vaak slecht of niet bij AXen. Het gevolg is een "duikende" auto bij hard remmen, verder merk je er weinig van. Het is wel een APK-punt overigens!
Ik zal eens even denken of ik nog meer weet wat nog niet genoemd is..
kijk ook even onder de auto: soms worden AXjes verkeerd opgekrikt - er zitten krikpunten in het midden aan de beide zijkanten, die zijn nog weleens verrot (die zijn nl. bedoeld om je originele AX-krik in te hangen ). Dan heb je vier plaatjes van ong. 5cm, die recht naar beneden horen te steken, op alle vier de hoeken van de auto, net aan de "binnenkant" van de wielen. Worden vaak kapotgekrikt en gaan vervolgens roesten.
Dan heb je bij de voorste plaatjes 2 "bollen" waar ook regelmatig de krik onder gaat; die deuken dan in, met als gevolg: roest.
Check ook even de afwateringsgaatjes die daar in de bodem zitten. Hier zitten soms rubbers in, soms is het rubber er echter ook uit gebroken en zit er gewoon een roestgat omheen. Kan vrij snel APK afkeur worden.
De achterremmen is idd ook een leuk punt: Die werken vaak slecht of niet bij AXen. Het gevolg is een "duikende" auto bij hard remmen, verder merk je er weinig van. Het is wel een APK-punt overigens!
Ik zal eens even denken of ik nog meer weet wat nog niet genoemd is..
-
- AX Master
- Posts: 1501
- Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
- Location: Eindhoven
ook even opletten of de km stand op de distriebutieriem beschermkap is geschreven of anders ff vragen aan de verkoper of dat in het boekje van de onderhouds historie terug te vinden is normaal worden die vervangen na 70.000 km of 150.000 km
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond
MAZDA POWER!!!
MAZDA POWER!!!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Master
- Posts: 1501
- Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
- Location: Eindhoven
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
als je voor de auto staat, links aan de voorkant zit een rolvormig apparaat van ongeveer 15x15cm, iets groter misschien. er loopt een riem overheen aan de linkerkant, de V-snaar. Als je dan naar boven kijkt, tegen het blok aan, zie je ongeveer 15cm onder de bovenkant een naad lopen. Dat is de grens van cilinderkop naar onderblok. Als het daar nat is moet je oppassen.
Ook zou je na je testrit, ALS DE AUTO AL ENIGSZINS AFGEKOELD IS, de koelvloeistofdop eens los kunnen draaien. De koelvloeistof hoort eruit te zien zoals die uit de fles komt, dus groenig, of blauwig, iig een waterige kleur. Er moet geen bruine drap inzitten. Kijk hier wel mee uit: er staat bij een warme motor DRUK op het koelsysteem, als hij echt flink heet is spuit het er dus uit en loop je het risico om je te verbranden.
Als je de oliedop losdraait en je kijkt in de kop (je kijkt eigenlijk op de een soort van afdekplaat boven de klepinrichting en de nokkenas enz.), hoort daar alleen bruine/zwarte olie in te zitten. Mayonaise-achtig spul = NIET goed.
Je kan ook nog even checken op carterdruk; als je de oliepeilstok eruit trekt en je houdt je hand erboven voel je iets van wind. Als je zo ongeveer pijn aan je vingers krijgt van de luchtdruk of er komt olie uit zeilen is het niet goed
Ook zou je na je testrit, ALS DE AUTO AL ENIGSZINS AFGEKOELD IS, de koelvloeistofdop eens los kunnen draaien. De koelvloeistof hoort eruit te zien zoals die uit de fles komt, dus groenig, of blauwig, iig een waterige kleur. Er moet geen bruine drap inzitten. Kijk hier wel mee uit: er staat bij een warme motor DRUK op het koelsysteem, als hij echt flink heet is spuit het er dus uit en loop je het risico om je te verbranden.
Als je de oliedop losdraait en je kijkt in de kop (je kijkt eigenlijk op de een soort van afdekplaat boven de klepinrichting en de nokkenas enz.), hoort daar alleen bruine/zwarte olie in te zitten. Mayonaise-achtig spul = NIET goed.
Je kan ook nog even checken op carterdruk; als je de oliepeilstok eruit trekt en je houdt je hand erboven voel je iets van wind. Als je zo ongeveer pijn aan je vingers krijgt van de luchtdruk of er komt olie uit zeilen is het niet goed
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
oh ja, als je lekkage bespeurt: even kijken waar die vandaan komt.
Als je onder de auto aan de voorkant gaat liggen zie je twee stangen (de aandrijfassen), die lopen van het midden van je wielnaaf naar de versnellingsbak (aan iedere kant 1 dus).
Als die lekken aan de bakkant is het geen hele grote ramp, maar wel een bewerkelijk klusje om het op te lossen.
Als er een hoop olie op andere plaatsen uit het blok komt is het NOG bewerkelijker en kan je 'm beter laten staan. Lekkende aandrijfaskeerringen is iets wat wel te maken is, dus je hebt daar een mooi punt om 'm nog even te laten repareren en om af te dingen, vooral als je de reparatie door een bekende laat uitvoeren.
Als je onder de auto aan de voorkant gaat liggen zie je twee stangen (de aandrijfassen), die lopen van het midden van je wielnaaf naar de versnellingsbak (aan iedere kant 1 dus).
Als die lekken aan de bakkant is het geen hele grote ramp, maar wel een bewerkelijk klusje om het op te lossen.
Als er een hoop olie op andere plaatsen uit het blok komt is het NOG bewerkelijker en kan je 'm beter laten staan. Lekkende aandrijfaskeerringen is iets wat wel te maken is, dus je hebt daar een mooi punt om 'm nog even te laten repareren en om af te dingen, vooral als je de reparatie door een bekende laat uitvoeren.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM