Heeft iemand enige tips over hoe of wat bij het verlagen van de voorkant? Ik heb Apex verlagingsveren en wil deze eronder gaan zetten. Heb al het 1 en ander gehoord over je veerpoot demonteren en zo met spanbanden je veer te spannen zodat je de schotel los kan halen en de veer kan verwijderen? Heeft iemand een duidelijke how-to / tips / ideeen?
Alvast bedankt!
Verlagen van de voorkant
Moderators: denny, vtspower, webmasters
NIET MET SPANBANDEN!
geloof me, dat wil je niet, dan moet je wel goede banden hebben wil dat goed gaan en als het niet goed gaat mag jij daarna je hoofd of een arm gaan zoeken als je pech hebt.
veerspanners zijn niet al te duur en als je ze komt halen mag je mijne wel lenen (wil ze ook wel meenemen naar de meeting).
verdere tips:
je zal je schokdemper los moeten halen om je veerschotel eraf te kunnan halen. Dit kan echter 'alleen' (bijna alleen) als je veerpoot eronder zit en je auto op de wielen staat. het betrefd een torx uiteinde van je demper met daar een moer omheen. haal deze 1 slag los (zorg voor en goede diepe ringsleutel) en daarna kan je de rest wel loshalen als hij eruit is.
euhmm je remklauwen kan je gemonteerd laten zitten, echter dna moet je je remmen opnieuw ontluchten, dus als je deze demonteerd kan je dat ontlopen en dat scheelt veel (rot)werk.
verder moet je de veren dus gewoon goed inspannen met 2 spanners per veer en goed gelijkmatig.. je wilt echt niet dattie losspringt!!
bij het monteren hetzelfde verhaal. en als je je veerpoot weer onder de auto hangt, die 2 moertjes bovenin, waar hij aan hangt zeg maar.. die moeten HANDVAST dus echt niet denken dat je ze strak moet draaien, dan breken ze af en dan mag alles weer uit elkaar en mag je een nieuwe veerschotel zoeken.
het is allemaal niet moeilijk, mits het goede gereedschap en zorgvuldig werken.
als je die spanners meot lenen hoor ik het wel
geloof me, dat wil je niet, dan moet je wel goede banden hebben wil dat goed gaan en als het niet goed gaat mag jij daarna je hoofd of een arm gaan zoeken als je pech hebt.
veerspanners zijn niet al te duur en als je ze komt halen mag je mijne wel lenen (wil ze ook wel meenemen naar de meeting).
verdere tips:
je zal je schokdemper los moeten halen om je veerschotel eraf te kunnan halen. Dit kan echter 'alleen' (bijna alleen) als je veerpoot eronder zit en je auto op de wielen staat. het betrefd een torx uiteinde van je demper met daar een moer omheen. haal deze 1 slag los (zorg voor en goede diepe ringsleutel) en daarna kan je de rest wel loshalen als hij eruit is.
euhmm je remklauwen kan je gemonteerd laten zitten, echter dna moet je je remmen opnieuw ontluchten, dus als je deze demonteerd kan je dat ontlopen en dat scheelt veel (rot)werk.
verder moet je de veren dus gewoon goed inspannen met 2 spanners per veer en goed gelijkmatig.. je wilt echt niet dattie losspringt!!
bij het monteren hetzelfde verhaal. en als je je veerpoot weer onder de auto hangt, die 2 moertjes bovenin, waar hij aan hangt zeg maar.. die moeten HANDVAST dus echt niet denken dat je ze strak moet draaien, dan breken ze af en dan mag alles weer uit elkaar en mag je een nieuwe veerschotel zoeken.
het is allemaal niet moeilijk, mits het goede gereedschap en zorgvuldig werken.
als je die spanners meot lenen hoor ik het wel
1.4deetje wrote:Een duidelijke how to heb ik niet maar draai nooit de moer van de poot los als je je veer nog niet vastgeklemt hebt want anders kunnen er gekke dingen gebeuren
inderdaad
ik ben al een keer bijna een hand kwijt geweest.. ik had toen ECHT geluk.. de schijfrem klapte namelijk op me velg, waardoor mijn hand alleen klem zat tussen de band en onderste veerschotel, maar met nauwelijks druk erop.. hij was blauw, geloof me..
hoe kwam dat? veerspanner schoot weg omdat deze scheef zat.
q01z wrote:1.4deetje wrote:Een duidelijke how to heb ik niet maar draai nooit de moer van de poot los als je je veer nog niet vastgeklemt hebt want anders kunnen er gekke dingen gebeuren
inderdaad
ik ben al een keer bijna een hand kwijt geweest.. ik had toen ECHT geluk.. de schijfrem klapte namelijk op me velg, waardoor mijn hand alleen klem zat tussen de band en onderste veerschotel, maar met nauwelijks druk erop.. hij was blauw, geloof me..
hoe kwam dat? veerspanner schoot weg omdat deze scheef zat.
dat bedoel ik
Er staat echt een megaspanning op zo"n veer en met een beetje pech moet je dan naar de maan om je vingers op te halen
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave
peter wrote:Ik vond die spanning wel meevallen eigenlijk, ik heb geen veerspanner gebruikt, en ik leef nog
er zijn altijd mensen die het wel overleven
het kan ook nog op andere manieren hoor, maar het goed doen voor de zekerheid kan geen kwaad..
en Peter.. als sander zn pootje losschroeft dan kan hij de veer er zo afhalen :P geen voorspanning.. en dat zie je wel bij meer veren.. zeker kortere veren..
-
- AX Master
- Posts: 1501
- Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
- Location: Eindhoven
Heb het ook zonder veerspanners gedaan.
Gewoon de hele poot in de bankschroef gezet en met een lang stuk gereedschap die moer eraf gedraait.
Stond zelf dus zowat achter de veerpoot.
En toen sprong het hele zaakie los.
Maar het kon dus gewoon niet tegen mij aan vliegen.
En die apex veer kon ik er zo opzetten. Die kon ik met handkracht genoeg induwen om de schotel weer op zijn plek te krijgen.
Gewoon de hele poot in de bankschroef gezet en met een lang stuk gereedschap die moer eraf gedraait.
Stond zelf dus zowat achter de veerpoot.
En toen sprong het hele zaakie los.
Maar het kon dus gewoon niet tegen mij aan vliegen.
En die apex veer kon ik er zo opzetten. Die kon ik met handkracht genoeg induwen om de schotel weer op zijn plek te krijgen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.