AX slaat af na koude start
Moderators: denny, vtspower, webmasters
AX slaat af na koude start
Lui,
Mijn ax'je heeft al een paar maanden in toenemende mate last van dat ie afslaat op het moment dat je na een koude start de koppeling laat opkomen. Niet heel lastig maar ben toch benieuwd wat het kan zijn aangezien inmiddels een aantal oorzaken kunnen worden uitgesloten:
- het is vooral 's middags als ie al de hele tijd in de zon heeft staan bakken en veel minder 's ochtends (geen vocht onder de verdelerkap dus).
- loopt stationair prima.
- laatst een "droge" beurt uitgevoerd; accu, bougies en luchtfilter vervangen, afslaan is nog steeds.
- tegenwoordig eerst starten, dan frontje erop, gordel om, zender zoeken, zonnebril op etc etc, dan rijdt ie gewoon weg als de motor minuutje heeft kunnen opwarmen.
Hebben jullie enig idee? oja, 1.1 injectie
Mijn ax'je heeft al een paar maanden in toenemende mate last van dat ie afslaat op het moment dat je na een koude start de koppeling laat opkomen. Niet heel lastig maar ben toch benieuwd wat het kan zijn aangezien inmiddels een aantal oorzaken kunnen worden uitgesloten:
- het is vooral 's middags als ie al de hele tijd in de zon heeft staan bakken en veel minder 's ochtends (geen vocht onder de verdelerkap dus).
- loopt stationair prima.
- laatst een "droge" beurt uitgevoerd; accu, bougies en luchtfilter vervangen, afslaan is nog steeds.
- tegenwoordig eerst starten, dan frontje erop, gordel om, zender zoeken, zonnebril op etc etc, dan rijdt ie gewoon weg als de motor minuutje heeft kunnen opwarmen.
Hebben jullie enig idee? oja, 1.1 injectie
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

blueduck wrote:Heb met mijn AX precies t zelfde. Sprak een Peugeot monteur, en die zei me dat de temperatuursensor bij die blokken erg regelmatig naar de ballen gaat, met als gevolg deze klachten. Ik heb er nog niet naar gekeken, maar binnenkort es ff checken...
Precies wat mij ook overkomen was. Als het blokje koud was moest ik wegrijden als een "oud vrouwtje", dus veel gas en slippende koppeling. De temperatuursensor van de koelvloeistof was defect, gevolg was dat de ecu dacht dat het blok al warm was en daar past hij het mengsel op aan. Sensor vervangen en ik kan weer heerlijk wegrijden met een koud blok.
klinkt allemaal vrij logisch dit.. MAAR
wij hadden het gister precies andersom?? motortje liep netjes stationair maar toen hij warm werd en de klep vd thermostaat open sprong viel hij uit (ik weet dat het precies dat moment was omdat we een slang vergeten waren aan te sluiten waardoor hij water ging gooien)
daarna hebben we m niet meer goed gekregen.. stationair lopen doet hij erg goed.. gasgeven gaat ook gewoon, maar zodra je gas loslaat of koppeling op laat komen valt hij uit..
benzine/lucht/vonk zijn alle perfect..
wij hadden het gister precies andersom?? motortje liep netjes stationair maar toen hij warm werd en de klep vd thermostaat open sprong viel hij uit (ik weet dat het precies dat moment was omdat we een slang vergeten waren aan te sluiten waardoor hij water ging gooien)
daarna hebben we m niet meer goed gekregen.. stationair lopen doet hij erg goed.. gasgeven gaat ook gewoon, maar zodra je gas loslaat of koppeling op laat komen valt hij uit..
benzine/lucht/vonk zijn alle perfect..

het zat m niet in de sensoren.
tenzij de nieuwe sensoren ook kapot zijn..
het probleem doet zich dus nog steeds voor, alleen ook met koude motor ondertussen..
zou het kunnen dat dit door een defecte stappenmotor komt?
ik heb niet zo heel veel verstand van injectierommel/huizen..
is er eventueel iemand die een reserve setje te leen heeft waarmee we volgende week kunnen testen om te kijken waar het aan scheeld? (injectiehuis/ecu)
tenzij de nieuwe sensoren ook kapot zijn..
het probleem doet zich dus nog steeds voor, alleen ook met koude motor ondertussen..
zou het kunnen dat dit door een defecte stappenmotor komt?
ik heb niet zo heel veel verstand van injectierommel/huizen..
is er eventueel iemand die een reserve setje te leen heeft waarmee we volgende week kunnen testen om te kijken waar het aan scheeld? (injectiehuis/ecu)

ehm als het goed is verhoogt je stappenmotor het toerental bij koude start
naar rond de 2000 toeren ofsow
als hij t niet doet, kan je iig het groene draadje tjekken die naar je aarde gaat bij je accu....
anders kan je ook je gaskabel voorlopig mbv dat kleine 'haarspeldje'
wat strakker stellen zodat ie niet onder de 1200 toeren komt stationair
kan ie iig ff rondhobbelen
ps. kep wel n stappenmotor liggen maar is een stukje omrijden toch?
naar rond de 2000 toeren ofsow
als hij t niet doet, kan je iig het groene draadje tjekken die naar je aarde gaat bij je accu....
anders kan je ook je gaskabel voorlopig mbv dat kleine 'haarspeldje'
wat strakker stellen zodat ie niet onder de 1200 toeren komt stationair
kan ie iig ff rondhobbelen
ps. kep wel n stappenmotor liggen maar is een stukje omrijden toch?
ja dat kan dan wel gebeuren, hij pakt t gas niet op omdat te voorkomen
maar als het goed is hoor je die stapmotor ook de heletijd een heel irritant geluidje maken.....
en volgens mij gaat een stappenmotor vaak stuk, je kan ze geloof ik ook schoonmaken.
staat er niet in kluwer hoe je ze moet testen?
anders kan ik nog wel ff kijken..
maar als het goed is hoor je die stapmotor ook de heletijd een heel irritant geluidje maken.....
en volgens mij gaat een stappenmotor vaak stuk, je kan ze geloof ik ook schoonmaken.
staat er niet in kluwer hoe je ze moet testen?
anders kan ik nog wel ff kijken..
op afstand diagnose stellen is niet heel erg makkelijk
maar het irritante tikkende geluid is als het goed is toch je stappenmotor,
als je gas geeft zie je t pikkie ook iets verder naar buiten komen?
boordspanning is goed? (bij slechte dynamo/slappe snaar kan je ecu ook gaan klieren
probeer iig de gaskabel es iets strakker te zz, zodat ie permanent een te hoog toerental draait. valt ie dan nog uit hoef je niet verder naar stappenmotor te kijken.
kep wel n stappenmotor en ecu liggen 1.4xs
maar het irritante tikkende geluid is als het goed is toch je stappenmotor,
als je gas geeft zie je t pikkie ook iets verder naar buiten komen?
boordspanning is goed? (bij slechte dynamo/slappe snaar kan je ecu ook gaan klieren
probeer iig de gaskabel es iets strakker te zz, zodat ie permanent een te hoog toerental draait. valt ie dan nog uit hoef je niet verder naar stappenmotor te kijken.
kep wel n stappenmotor en ecu liggen 1.4xs
Hey dit heb ik nou ook!
Koude start in warm, droog weer vooral. Erg irritant...
Starten, lopen, meestal tussen 1000 en 2000 toeren. Koppeling opkomen in vrij: 100 toeren minder. Rem intrappen meestal ook paar toeren minder (terzijde: tijdje geleden kon ie ook afslaan bij niet wegrijden ontdekte ik, als ik een paar keer remde zodat ie minder toeren maakte en toen sloeg ie af omdat ie te weinig toeren maakte. ECU gereset en dat is verholpen). Beetje gassen, dan blijft toerental hoger liggen dan toen je begon met gassen. Wegrijden: 3000+ toeren of kans op afslaan.
Heb het topic gelezen maar kan het niet precies eruit halen: is het dus een sensor van het een of ander? En zo ja, waar zit ie en hoe vervang ik 'm?
Koude start in warm, droog weer vooral. Erg irritant...
Starten, lopen, meestal tussen 1000 en 2000 toeren. Koppeling opkomen in vrij: 100 toeren minder. Rem intrappen meestal ook paar toeren minder (terzijde: tijdje geleden kon ie ook afslaan bij niet wegrijden ontdekte ik, als ik een paar keer remde zodat ie minder toeren maakte en toen sloeg ie af omdat ie te weinig toeren maakte. ECU gereset en dat is verholpen). Beetje gassen, dan blijft toerental hoger liggen dan toen je begon met gassen. Wegrijden: 3000+ toeren of kans op afslaan.
Heb het topic gelezen maar kan het niet precies eruit halen: is het dus een sensor van het een of ander? En zo ja, waar zit ie en hoe vervang ik 'm?
Kijk uit, een Cactussssss
Hmmm toch lijkt een sensor me een elegante verklaring... Maar mocht het inderdaad zoals jij zegt het injectiehuis zijn bij mij, dan zal het probleem vanzelf verdwijnen als er 1.4 spul in gaat...
En anders kan ik altijd die sensor nog proberen.
Edit:
Nu ik het zo allemaal eens doorlees, de koelvloeistoftempsensor werkt nog perfect, dus weet niet of er andere handige sensoren zitten die het kunnen veroorzaken, anders toch wachten op het nieuwe injectiehuis...

Edit:
Nu ik het zo allemaal eens doorlees, de koelvloeistoftempsensor werkt nog perfect, dus weet niet of er andere handige sensoren zitten die het kunnen veroorzaken, anders toch wachten op het nieuwe injectiehuis...
Kijk uit, een Cactussssss
Ik had een beetje dezelfde problemen, dus idd afslaan net na het starten met wegrijden, die vervolgens na een paar honderd meter minder werden. Vandaag eens even de verdelerkap en rotor vervangen + bougiekabels, en de verdelerkap zag er iig niet goed uit, contactpuntjes waren ernstig aangetast. Met de nieuwe opstelling even laten inregelen, en na opnieuw een half uurtje afkoelen liep ie prachtig! Hij loopt nu koud stationair ook lager in zn toeren dan eerst, en met wegrijden heb ik iig niets meer gemerkt van inhouden/afslaan. Nu even 100% laten afkoelen en dan vanavond nog eens testen, maar voorlopig ben ik erg blij!