Kilometerteller kapt er ineens mee + remmen doen gaar
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Kilometerteller kapt er ineens mee + remmen doen gaar
Zojuist is mijn kilometerteller er mee gekapt . Hij was al een paar dagen erg zenuwachtig (hij trilde) dus ik had al zo'n voorgevoel. Nu wil ik graag weten hoe ik erachter kan komen wat er kapot is en is het duur om te vervangen? Hoe loopt de kabel?
En sinds ik mijn ax-je heb, heb ik een soort van ruzie met de remmen . Hij remt gewoon goed alleen als je de laatste paar meters remt dan lijkt het net alsof bij het laatste stukje de blokken ineens in de schijf bijten waardoor je dus niet rustig stil komt te staan maar ineens stopt. Ook voel ik in het pedaal net alsof er stukjes in de remschijf missen. Hij piept voor de rest niet en de rembekrachtiger werkt ook goed. Is dit het geval van versleten blokken? Zit er zelf aan te denken om nieuwe schijven + blokken erop te leggen; zijn niet duur op de site: http://www.autopartsonline.nl/nl/ao_sel ... N&mdl=AX-b
Ook heb ik gemerkt dat als ik stilsta op een heuvel bijvoorbeeld, dan rijdt mijn auto niet achteruit! Net alsof er dus 1 of meerdere remmen aanlopen. Zou dit te maken hebben met mijn bovenstaande remprobleem?
Alvast bedankt voor de reacties!
En sinds ik mijn ax-je heb, heb ik een soort van ruzie met de remmen . Hij remt gewoon goed alleen als je de laatste paar meters remt dan lijkt het net alsof bij het laatste stukje de blokken ineens in de schijf bijten waardoor je dus niet rustig stil komt te staan maar ineens stopt. Ook voel ik in het pedaal net alsof er stukjes in de remschijf missen. Hij piept voor de rest niet en de rembekrachtiger werkt ook goed. Is dit het geval van versleten blokken? Zit er zelf aan te denken om nieuwe schijven + blokken erop te leggen; zijn niet duur op de site: http://www.autopartsonline.nl/nl/ao_sel ... N&mdl=AX-b
Ook heb ik gemerkt dat als ik stilsta op een heuvel bijvoorbeeld, dan rijdt mijn auto niet achteruit! Net alsof er dus 1 of meerdere remmen aanlopen. Zou dit te maken hebben met mijn bovenstaande remprobleem?
Alvast bedankt voor de reacties!
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Zou best kunnen dat de remmen daardoor lastig doen, als de schijven aanlopen zullen de schijven niet gelijkmatig afkoelen en kunnen daardoor krom trekken. Mijn remmen van mn diesel hebben ook al meerdere keren aangelopen, gewoon alles goed ontroesten en de bewegende delen iets in de kopervet zetten.
Tellerkabel is vrij lastig bij een type2, je moet het stuur dr af hebben, de bekleding om de stuurkolom ook.
Stuur zit uiteraard met 1 bout vast, die bekleding met 5 schroefjes aan de onderkant van de stuurkolom.
Daarna zul je de sierrand nog los moeten maken, zit meen ik met 4 schroeven vast, en dan kan je bij de teller komen.
Kabel is nogal kort, en je kan dr heel lastig bijkomen.
Tellerkabel is vrij lastig bij een type2, je moet het stuur dr af hebben, de bekleding om de stuurkolom ook.
Stuur zit uiteraard met 1 bout vast, die bekleding met 5 schroefjes aan de onderkant van de stuurkolom.
Daarna zul je de sierrand nog los moeten maken, zit meen ik met 4 schroeven vast, en dan kan je bij de teller komen.
Kabel is nogal kort, en je kan dr heel lastig bijkomen.
Als de teller al zenuwachtig deed en nu opeens gestopt is met werken, dan kan het bijna niet anders dan dat de kabel gebroken is. Als ik me niet vergis dan is het bij de AX 1 kabel die vanuit het tellerblok loopt.
Wat de remmen betreft? het beste kun je even naar de dealer gaan, dan krijg je het juiste spul aan de hand van het chassisnr., op kenteken bij de automaterialenzaak is niet altijd te vertrouwen. Wat de kabel betreft, daar kan de dealer je ook meehelpen, zo een kabeltje kost echt niet de hoofdprijs. Ik heb enorm veel gezeik gehad met een imitatie kabel voor mijn ZX en de automaterialenzaak maar volhouden dat het de goede kabel was op basis van het kenteken.
Wat de remmen betreft? het beste kun je even naar de dealer gaan, dan krijg je het juiste spul aan de hand van het chassisnr., op kenteken bij de automaterialenzaak is niet altijd te vertrouwen. Wat de kabel betreft, daar kan de dealer je ook meehelpen, zo een kabeltje kost echt niet de hoofdprijs. Ik heb enorm veel gezeik gehad met een imitatie kabel voor mijn ZX en de automaterialenzaak maar volhouden dat het de goede kabel was op basis van het kenteken.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Plastic verloopje zit tegen het schutbord aan, en tis een ramp om weer vast te krijgen, wordt tegengehouden met een soort van rubber bolletje, tis zo'n ellende omdat je dr amper bij kunt.
Verschil in de remmerij zit hem in de klauwen, schijven zijn uiteraard allemaal gelijk, aan de hand van je kenteken kan elke willekeurige automaterialenhandel onderdelen leveren, wat wat is en hoe het er precies uitziet zou ik zo niet durven zeggen
Verschil in de remmerij zit hem in de klauwen, schijven zijn uiteraard allemaal gelijk, aan de hand van je kenteken kan elke willekeurige automaterialenhandel onderdelen leveren, wat wat is en hoe het er precies uitziet zou ik zo niet durven zeggen
Ben 86 wrote:Welk remsysteem heb ik onder mijn AX 1.4 GTi uit 1993 zitten? Bosch, Valeo, ??? Wat is het verschil tussen de verschillende systemen? Zit het in de remklauw, remschijf of iets anders?
Kijk en hier begint het gedonder al bij de automaterialen zaak, zelfs op kenteken, terwijl de dealer op basis van het chassisnr. alle gegevens van je auto op het scherm tovert. Aan de hand van het bouwjaar, type en kenteken heb je nog niets als ze in de fabriek datgene gebruiken wat op dat moment op de plank ligt. Zijn halverwege de dag de Valeo's op, dan pakt men gewoon Bosch, of wat datgene wat voorhanden is, en dit geld niet alleen voor de remmen. Alles word echter wel opgeslagen in een grote database op chasisnr., de dealer heeft een verbinding met deze database in Frankrijk.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
je moet gewoon ff kijken hoe je remblokjes eruit zien.. volgens mij zijn er maar 2 verschillende vormen geleverd.. dus als je dat ff in de gaten houdt? (en geloof me, dat verschil voelt een blinde nog )
overigens van die kmteller.. dat had OpaGT ook, daar heb ik de teller vervangen. dat is neit zo moeilijk bij een type1 (ik had m dr eerst gewoon ff naast gehangen om te testen) en vast ook niet bij een type 2. alleen kan ik je daar geen advies over geven
overigens van die kmteller.. dat had OpaGT ook, daar heb ik de teller vervangen. dat is neit zo moeilijk bij een type1 (ik had m dr eerst gewoon ff naast gehangen om te testen) en vast ook niet bij een type 2. alleen kan ik je daar geen advies over geven
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
q01z wrote:je moet gewoon ff kijken hoe je remblokjes eruit zien.. volgens mij zijn er maar 2 verschillende vormen geleverd.. dus als je dat ff in de gaten houdt? (en geloof me, dat verschil voelt een blinde nog )
overigens van die kmteller.. dat had OpaGT ook, daar heb ik de teller vervangen. dat is neit zo moeilijk bij een type1 (ik had m dr eerst gewoon ff naast gehangen om te testen) en vast ook niet bij een type 2. alleen kan ik je daar geen advies over geven
Bij een type1 kan je nog bij de tellerkabel komen via het zekeringenkastje, en die heb je bij een type2 nie tmeer, das het nadeel, dan zzul je toch moeten martelen om alles weer vast te krijgen
Teller
Stuur eraf (denk om je neus)
2 torxboutjes aan de bovenkant van dat gladde plastic ding voor je tellerset losdraaien
een stuk of wat kruiskopschroeven in de onderste kap van je stuurdinges losdraaien
Dan kan je al het plastic spul verwijderen
VOlgens mij zit de klokkenset vast met 4 torxbouten. Als je die losdraait dan kan je je hand achter de klokkenset martellen alwaar je de kabel los kan klilkken.
Voordat je hiermee begint kan je het beste kijken of niet het onderste deel is gebroken of losgeraakt. Dit loopt van versnellingsbak naar ergens in je motorruimte. En er is veel makkelijker bij te komen.
Qua remmen gewoon naar de autoonderdelen zaak kost je de helft. je hebt bendix of girling. Dit verschilt zo erg qua vorm dat het niet fout kan gaan. Als je tenminste even de moeite neemt om te kijken hoe ze er uit zien. Schijven zijn nog veel makkelijker. Als ze 3 gaten hebben en frans zijn passen ze.
Stuur eraf (denk om je neus)
2 torxboutjes aan de bovenkant van dat gladde plastic ding voor je tellerset losdraaien
een stuk of wat kruiskopschroeven in de onderste kap van je stuurdinges losdraaien
Dan kan je al het plastic spul verwijderen
VOlgens mij zit de klokkenset vast met 4 torxbouten. Als je die losdraait dan kan je je hand achter de klokkenset martellen alwaar je de kabel los kan klilkken.
Voordat je hiermee begint kan je het beste kijken of niet het onderste deel is gebroken of losgeraakt. Dit loopt van versnellingsbak naar ergens in je motorruimte. En er is veel makkelijker bij te komen.
Qua remmen gewoon naar de autoonderdelen zaak kost je de helft. je hebt bendix of girling. Dit verschilt zo erg qua vorm dat het niet fout kan gaan. Als je tenminste even de moeite neemt om te kijken hoe ze er uit zien. Schijven zijn nog veel makkelijker. Als ze 3 gaten hebben en frans zijn passen ze.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Bedankt voor de tips!
Ben net bij een citroen garage geweest en daar werd mij idd ook verteld dat er een onder en boven deel is. De man die mij hielp had het zelfs van de week nog met een ax. Hij zei dat het meest voorkomt dat het bovenste deel kapot gaat. Ook vertelde hij mij dat ik bij het schutbord een schroefje tussen de 2 delen kon loshalen en zo kon checken welk deel kapot is. Ik heb gezocht maar kan niet vinden waar die kabel zou moeten lopen; heeft iemand hier een goede beschijving (lees: foto's) van?
Alvast bedankt!
Ben net bij een citroen garage geweest en daar werd mij idd ook verteld dat er een onder en boven deel is. De man die mij hielp had het zelfs van de week nog met een ax. Hij zei dat het meest voorkomt dat het bovenste deel kapot gaat. Ook vertelde hij mij dat ik bij het schutbord een schroefje tussen de 2 delen kon loshalen en zo kon checken welk deel kapot is. Ik heb gezocht maar kan niet vinden waar die kabel zou moeten lopen; heeft iemand hier een goede beschijving (lees: foto's) van?
Alvast bedankt!
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Ben 86 wrote: Ik heb gezocht maar kan niet vinden waar die kabel zou moeten lopen; heeft iemand hier een goede beschijving (lees: foto's) van?
Alvast bedankt!
In de motorruimte, alsmaar rechtdoor, aan uw rechterhand ziet u de accu, links passeert u het kleppendeksel. Totdat het dood loopt, dit is het schutbord en er zit daar komen verschillende kabels uit. De kabel die helemaal naar onder gaat naar de versnellingsbak is het.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Ben 86 wrote:Mijn dank is wederom zeer groot! Heb deze avond al beetje zitten kijken en dacht al dat die kabel het was .
Als afsluiter; waar zit dat koppelstukje tussen de 2 delen? Kon hem namelijk niet vinden op het schutbord?
Ja waar zit dat koppelstukje, ik ben het ook niet tegen gekomen bij het verwisselen van de koppelingsplaten van een AX1.1i. Ik kreeg die rubberen pin niet uit de bak om de kabel eruit te trekken, dus ik dacht ik koppel hem bij het tussenstukje los, maar het was ??n kabel die het schutbord ingaat.
Xantia 1.9D Sensation (Import)