Schematje, met wat vragen!

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

FoxHunter
AX Master
AX Master

Schematje, met wat vragen!

Post by FoxHunter »

Dag Luitjes,

Ben van plan na mijn verjaardag, en volgende salaris, iets meer aan audio te doen. Ik heb hieronder een schema gemaakt.

Ik neem aan dat alle voor speakers zowel met plus als min, in de plus en min van de versterker gaan. Eveneens als de achter speakers. De subwoofer staat toch appart op de versterker? (is dat ook met plus en min, of een soort van coax aansluiting).

Verder dacht ik dat de plus van de versterker naar je accu pool gaat (met daar tussen een zekering). Ik weet alleen niet waar de min naartoe gaat?

Eehm, dan de aansluiting voor naar de radio. Dat is toch ook een enkele stekker (tulp of coax) van versterker naar radio? Verder hoeven de speakers dan toch niet ook nogmaals in de achterkant van de radio geplaatst te worden.

Naja hieronder even uitgeteken wat ik dacht. Eventueel op en aanmerkingen/ aanpassingen etc, zijn graag welkom :lol: Thnx alvast!

Image
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Flamme »

de min van de versterker kun je gewoon op het chasiis drukken, ik heb de min-massa gemaakt door de draad aan het kofferklepsluitingsgeval te maken..
kun je niet beter 2 versterkers nemen: 1 voor speakers 1 voor sub
lijkt me goedkoper dan 6kanaals versterker en beter?
correct me if im wrong

FoxHunter
AX Master
AX Master

Post by FoxHunter »

Dacht dat dat allemaal op een versterker paste, das balen! Kan een versterker niet zo achter je radio geplucht worden
Klik Hier!!

Ben 86
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Ben 86 »

De min kun je heel makkelijk kwijt. Deze moet simpelweg massa kunnen maken (aarde heb je niet in een auto!).

Bij mij zelf heb ik het houdertje wat in het midden van je achterbank zit (even je achterbankdelen eruit halen) losgeschroeft, even opgeschuurd en daar tussen die "achterbankzithouder" gedaan. Hier heb je 4 bouten zitten dus kun je er 1 kiezen. Wel goed opschuren anders kan het gebeuren dat hij na verloop van tijd geen goed contact meer maakt.

Mocht je niet begrijpen waar ik het over heb, dan wil ik eventueel wel even een foto maken voor je.

Suc6!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

FoxHunter wrote:Dacht dat dat allemaal op een versterker paste, das balen! Kan een versterker niet zo achter je radio geplucht worden

6 kanaals versterker, geen probleem, maar je kan beter een goede 4-kanaals kopen, en een goed monoblok voor de sub, niet dat het goedkoper is, maar stel je wilt later in de toekomst een zwaardere sub + versterker dan hoef je niet een compleet nieuwe 6-kanaler te kopen voor heel veel geld, 400 watt rms monoblokje heb je voor 200 euro, dan zit je al hoger dan alle 6 kanaler's onder de 500 euro kunnen leveren aan vermogen aan een sub .

beter is 1 goed compo te kopen voor, en een goede subwoofer achter, ik zie het nut niet van achterspeakers, behalve dat je er een feestje mee kan draaien als je achterklep openstaat en het je stereobeeld vern**kt. Maar als jij echt 4 speakers wil dan zou ik daar gewoon voor gaan, ik kijk liever naar kwaliteit dan naar kwaniteit (boem boem doen dat is niet zo moeilijk).

btw investeer ook wat in een fatsoenlijke radio, neem altijd een goede basis om mee te beginnen, kom niet aan met een sony, maar kijk naar merken als Clarion,Alpine,Pioneer,Nakamichi, zorg voor minimaal 3 rca uitgangen.

redelijk 5 kanaals versterker (kwa vermogen/prijs dan):
http://www.rondevries.nl/catalog/produc ... 43b9a4792a
Last edited by Drake on TueAug30, 2005 11:22:08 AM, edited 4 times in total.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Massapunten zitten kant en klaar op deze plaatsen:
Image

Verder denk ik dat er 2x2 tulpsnoeren van je radio naar je versterker gaan: pre-amp-out voor en achter.
Kijk uit, een Cactussssss

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

pcrodent wrote:Massapunten zitten kant en klaar op deze plaatsen:

Verder denk ik dat er 2x2 tulpsnoeren van je radio naar je versterker gaan: pre-amp-out voor en achter.

voor/achter/sub, tis 100x makkelijker om er radio te nemen waarmee je een subwoofer bij de radio kunt afstellen zodat je niet elke keer naar achteren moet om af te stellen :wink: (waarmee ik dus met een oude kl*te panasonic in het verleden 2 weken mee bezig was)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

De schakeldraad voor de versterker zie ik ook nog niet, die zal dr ook moeten komen, daarmee schakel je de versterker aan en uit als je de radio uitzet.

1.4deetje
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by 1.4deetje »

Ik zou ook gaan voor meerdere versterkers ipv een 6-kanaals.
6- kanaals versterkers zijn over het algemeen niet zo krachtig ( de betaalbare tenminste niet ).
Ik zou ook gaan voor speaker voor en achter+ sub, zo heb je tenminste niet alleen geluid vanuit de kofferbak maar van alle kanten.

En als je er echt niet uitkomt kom ik je wel ff helpen, woon tcoh vlakbij :wink:
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave

FoxHunter
AX Master
AX Master

Post by FoxHunter »

Nu een andere vraag..

Stel dat ik gewoon twee speakers en een sub op een versterker aansluit. Kan ik de twee voorste speakers dan nie gewoon in de achterkant van mijn radio hangen?

De radio die ik op het oog heb JVC KD-G611 MP3/WMA

Image

Zilver model uit G-serie RDS autoradio/CD-speler met MP3/WMA met ID3/WMA-tags

Uitgangsvermogen: 4 x 50 W max.

MOS-FET eindversterker

cEQ

24-bits resolutie 1-bits DAC

HS-II-tuner

DAB Ready II

CD/CD-R/CD-RW compatibel

Lijnuitgangen: 2 paar

Subwoofer uitgang met niveau/frequentie regeling

Op de voorkant van het frontje een AUX ingang

Multi-Colour display

Kantelfront
Inclusief RM-RK50 sleutelhanger afstandbediening

Geschikt voor afstandsbediening op het stuur
Klik Hier!!

1.4deetje
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by 1.4deetje »

Zou een optie zijn, met een beetje afstellen kun je het zo ook aardig laten klinken.
In mijn vorige auto ging ook een deel van mijn installatie via versterkers en het andere deel via de radio, en dat klonk ook heel goed.

( Je hebt dan natuurlijk nog geen wedstrijd instal maar dat is volgens mij ook niet jou bedoeling )

FoxHunter
AX Master
AX Master

Post by FoxHunter »

neej, moet gewoon goed klinken. Geld raakt ook op.. Maareh, 1.4 deetje, ben jij er makkelijk in? Mocht ik er in toekomst niet uitkomen dan rijd ik ff langs :lol:

Of een keer zomaar, heb nu de nieuwe AX :)
Klik Hier!!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Dan zou ik eerder de speakers achterin rechtstreeks op de radio doen. Je wilt het geluid toch van voren hebben.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

1.4deetje
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by 1.4deetje »

FoxHunter wrote:neej, moet gewoon goed klinken. Geld raakt ook op.. Maareh, 1.4 deetje, ben jij er makkelijk in? Mocht ik er in toekomst niet uitkomen dan rijd ik ff langs :lol:

Of een keer zomaar, heb nu de nieuwe AX :)

Kijk maar ff bij mijn I.C.E of mijn wie is wie.
Dan kun je zien wat ik er in heb hangen.
In installatietje inbouwen lukt mij wel :wink:

FoxHunter
AX Master
AX Master

Post by FoxHunter »

net nog ff ergens wezen kijken.

Ik heb twee goeie jbl speakers liggen van 150 watt.. Zij vertelde mij weer dat ik de speakers net zo goed op de radio kan aansluiten, dat het verder geen nut heeft om er een versterker tussen te hangen!

Ik heb er wel een nodig voor de sub, maar zij hebben een sub in kist, met versterker der achter..

Help, wie kan mij nog ff advies geven?
Klik Hier!!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

FoxHunter wrote:net nog ff ergens wezen kijken.

Ik heb twee goeie jbl speakers liggen van 150 watt.. Zij vertelde mij weer dat ik de speakers net zo goed op de radio kan aansluiten, dat het verder geen nut heeft om er een versterker tussen te hangen!

vanuitgaande dat die jbl's minimaal 50 watt rms zijn, een 50x4 watt radio, levert per kanaal 17 watt rms, de rest kan je zelf wel bedenken ;)

het kan, maar de speakers zullen serieus ondervermogen hebben, dus op hoge volume's zal het geluid dan sterk gaan vervormen.

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Perconte »

FoxHunter wrote:net nog ff ergens wezen kijken.

Ik heb er wel een nodig voor de sub, maar zij hebben een sub in kist, met versterker der achter..

Hier daar heb je het al ZIJ vertelde. Nooit advies van een vrouw aannemen :P
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

tip: dikke amp + iPod. ideaal... en als je auto bij de garage is kan je 'm ook nog gebruiken in de bus :lol:

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Perconte »

Weet je wel wat een ipod kost en dan moet je ook nog zo een car kit ervoor hebben die ook nog eens veel te veel kost. Ik vind die hele ipod hype maar een beetje opgeblazen er zijn veel goedkopere mp3 spelers.
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Perconte wrote:Weet je wel wat een ipod kost en dan moet je ook nog zo een car kit ervoor hebben die ook nog eens veel te veel kost. Ik vind die hele ipod hype maar een beetje opgeblazen er zijn veel goedkopere mp3 spelers.

er zijn veel goedkopere ja.. die heb ik ook 3 gehad ofzo. een iPod blijft heel. en de mijne kostte 140 euro. via marktplaats.nl.. heb een 6GB mini.

heb overigens geen carkit maar een gewone universele standaard waar ik met wat polyester een plug in bevestigd heb. net zo makkelijk.

Post Reply