TuMbLeWeEd (AX 1.0 TGE '92)
Moderator: webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 4
- Joined: FriAug26, 2005 2:57:34 PM
TuMbLeWeEd (AX 1.0 TGE '92)
Wegens gebrek aan een auto (zat er al 6 mnd zonder en de zin om er veel geld aan uit te geven ontbrak) een AX'je gekocht met 93.000km voor 100 eurotjes, was wel een beetje schade aan maar als ex garage arbeider is dat geen probleem.
Autotje klaar en op de weg ermee, shit! Met de voet aan de deur uit (om bij te duwen): van 0-100 in drie dagen zo lijkt het.
Moet beter kunnen.
Cilinder kopje met tweetraps solex carb en alles derop en deraan gevonden van een pug 205 GT.
Spruitstuk en carb er op: Gaat al stukken beter.
Nu die 4 bak hangt me ook al de keel uit en de koppeling is ook wel gaar dus even een 5 bak + goede koppeling van een (o ja weer) een 2O5 GT gevonden.Type MA5 2CA05
Voor het gemak even het hele blok eruitgekieperd en koppeling + 5 bak ertegen aan.
Nu speelde het idee door mijn hoofd van: als ik nu toch dat hele blok eruit heb en moet de distributie riem vervangen dan vervangen we ook die slome nokkenas met die van de 205 GT. Even wat opmeten om te kijken of dat wel past en de klepjes wel vrij zitten. Yes, go for it.
Shit, de kopbouten moeten ook los, WTF: gewoon los er mee en kop mooi laten zitten zonder de koppakking te wisselen (ver van ideaal, moest het slecht aflopen dan hebben we gewoon pech)
Terug erin met die handelen opnieuw testen.
Gaat stukken beter, meer vermogen onderin en in de hogere toertjes loopt het als een sneltreintje in vergelijking met ervoor.
De enige tegenvaller, hij heeft een dood puntje (weinig vermogen) als ik van 4 met 155 naar 5 schakel (kruipend tot 160-165, en dan komt er terug leven in de brouwerij). Maar even in het zog hangen helpt ook en 180 op de teller komt in zicht en zelfs er iets over en hij houd dat ook heel mooi zonder in het zog te blijven hangen. (tot we natuurlijk wat bergop tegen komen.)
De reden voor het dode puntje is denk ik dat gaten van het spruitstuk groter zijn als de inlaatkanalen van de kop, krijgen we een vreemde werveling van de inlaatgassen. Niet op te lossen zonder de kop eraf te halen dus.
Wagentje rijd 10 keer zo goed nu, ook als je rustig rijd. Alleen even wachten met de 2de trap van de carb open te gooien tot hij wat toertjes maakt als we wat vlotter willen gaan natuurlijk.
Nu nog de wegligging in de kortere bochten wat bijschaven (heeft de gewoonte om niet echt door te hebben dat ik de bocht wil volgen en niet rechtdoor wil)
Maar ja, wat wil je met 145/70/13 (heb nog wel een stel velgjes van een fiesta met 195/45/14, maar dat is 4 gats en de ET waarde klopt niet)
Als alles een beetje meezit vinden we wel weer flensjes en trommels en velgjes van een 205 GT. Kunnen we ook in ??n weg kijken of de remmerij niet kan worden omgezet (als dat enige verbetering meebrengt natuurlijk)
Alles bij alles rijd het ding behoorlijk goed en zijn we blij dat we weer rijden en zelfs echt met het verkeer meekunnen.
Nu die kop houden we nog even bij (inlaatkanaal en klep grootte spreken wat meer tot de verbeelding dan de orgineele mini gaatjes), moest de koppakking toch gaar blijken te zijn - dan gooien we die kop er ook nog op (als dat past natuurlijk want de boring van een 1400 is 5 mm groter=> als de klepjes maar open kunnen kan een allu lasser en wat vlakwerk veel oplossen). Nu hoor ik al mensen denken, de compressie gaat een stuk omlaag. Juist ja, net de bedoeling. (komen we mooi rond de 8:1 uit) Gooien we er toch even een turbo'tje van op de sloop op. Golf 1.6 TD turbo moet lukken. Nu hoop ik dat de pakking heel blijft anders zitten er toch weer wat kosten aan, en een 1000cc turbo is ook niet alles + de bedoeling om 'el cheapo' rond te snorren dan ook wel wat zoek is.
Autotje klaar en op de weg ermee, shit! Met de voet aan de deur uit (om bij te duwen): van 0-100 in drie dagen zo lijkt het.
Moet beter kunnen.
Cilinder kopje met tweetraps solex carb en alles derop en deraan gevonden van een pug 205 GT.
Spruitstuk en carb er op: Gaat al stukken beter.
Nu die 4 bak hangt me ook al de keel uit en de koppeling is ook wel gaar dus even een 5 bak + goede koppeling van een (o ja weer) een 2O5 GT gevonden.Type MA5 2CA05
Voor het gemak even het hele blok eruitgekieperd en koppeling + 5 bak ertegen aan.
Nu speelde het idee door mijn hoofd van: als ik nu toch dat hele blok eruit heb en moet de distributie riem vervangen dan vervangen we ook die slome nokkenas met die van de 205 GT. Even wat opmeten om te kijken of dat wel past en de klepjes wel vrij zitten. Yes, go for it.
Shit, de kopbouten moeten ook los, WTF: gewoon los er mee en kop mooi laten zitten zonder de koppakking te wisselen (ver van ideaal, moest het slecht aflopen dan hebben we gewoon pech)
Terug erin met die handelen opnieuw testen.
Gaat stukken beter, meer vermogen onderin en in de hogere toertjes loopt het als een sneltreintje in vergelijking met ervoor.
De enige tegenvaller, hij heeft een dood puntje (weinig vermogen) als ik van 4 met 155 naar 5 schakel (kruipend tot 160-165, en dan komt er terug leven in de brouwerij). Maar even in het zog hangen helpt ook en 180 op de teller komt in zicht en zelfs er iets over en hij houd dat ook heel mooi zonder in het zog te blijven hangen. (tot we natuurlijk wat bergop tegen komen.)
De reden voor het dode puntje is denk ik dat gaten van het spruitstuk groter zijn als de inlaatkanalen van de kop, krijgen we een vreemde werveling van de inlaatgassen. Niet op te lossen zonder de kop eraf te halen dus.
Wagentje rijd 10 keer zo goed nu, ook als je rustig rijd. Alleen even wachten met de 2de trap van de carb open te gooien tot hij wat toertjes maakt als we wat vlotter willen gaan natuurlijk.
Nu nog de wegligging in de kortere bochten wat bijschaven (heeft de gewoonte om niet echt door te hebben dat ik de bocht wil volgen en niet rechtdoor wil)
Maar ja, wat wil je met 145/70/13 (heb nog wel een stel velgjes van een fiesta met 195/45/14, maar dat is 4 gats en de ET waarde klopt niet)
Als alles een beetje meezit vinden we wel weer flensjes en trommels en velgjes van een 205 GT. Kunnen we ook in ??n weg kijken of de remmerij niet kan worden omgezet (als dat enige verbetering meebrengt natuurlijk)
Alles bij alles rijd het ding behoorlijk goed en zijn we blij dat we weer rijden en zelfs echt met het verkeer meekunnen.
Nu die kop houden we nog even bij (inlaatkanaal en klep grootte spreken wat meer tot de verbeelding dan de orgineele mini gaatjes), moest de koppakking toch gaar blijken te zijn - dan gooien we die kop er ook nog op (als dat past natuurlijk want de boring van een 1400 is 5 mm groter=> als de klepjes maar open kunnen kan een allu lasser en wat vlakwerk veel oplossen). Nu hoor ik al mensen denken, de compressie gaat een stuk omlaag. Juist ja, net de bedoeling. (komen we mooi rond de 8:1 uit) Gooien we er toch even een turbo'tje van op de sloop op. Golf 1.6 TD turbo moet lukken. Nu hoop ik dat de pakking heel blijft anders zitten er toch weer wat kosten aan, en een 1000cc turbo is ook niet alles + de bedoeling om 'el cheapo' rond te snorren dan ook wel wat zoek is.
-
- AX Master
- Posts: 1501
- Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
- Location: Eindhoven
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 4
- Joined: FriAug26, 2005 2:57:34 PM
Remmetjes gaan even moeten wachten, ga volgende maand alleen wonen dus heb de centjes wel even ergens anders nodig.
Picjes gaan we sefkes maken, is voledig orgineel voor dus niks speciaal verwachten.
De bekabeling voor de muziek hebben we ook nog voorzien want ik had de vloermat er toch uit. (was nogal boer en tuinder vanbinnen)
Dus misschien wat pic's van de inbouw, heb toch nog alles liggen.
Speakertjes van het engelse merk KEF, hebben ooit een korte tijd caraudio spul gemaakt. Zijn ondertussen al een jaartje of 9-10 oud maar spelen heel zuiver en hebben in die tijd nogal wat centjes gekost.
Komt allemaal uit mijn oude scheurbak mazda 323 GRSI (eentje zonder kat) 5 jaar geleden, had toen het halve dashboard gesloopd om de audio erin te zetten (Had 2 20cm Subjes in de middenkonsole staan) heb er misschien nog foto's van liggen ergens, maar twijfel daar sterk aan.
Dit komt in het ax'je:
KEF KAR 19U Tweetertjes
KEF KAR 110M Midbas
KEF KAR KX3 2weg Filters
KEF KAR 200B subjes
HELIX 400 versterkertje
Zal voor volgende week zijn vrees ik.
Picjes gaan we sefkes maken, is voledig orgineel voor dus niks speciaal verwachten.
De bekabeling voor de muziek hebben we ook nog voorzien want ik had de vloermat er toch uit. (was nogal boer en tuinder vanbinnen)
Dus misschien wat pic's van de inbouw, heb toch nog alles liggen.
Speakertjes van het engelse merk KEF, hebben ooit een korte tijd caraudio spul gemaakt. Zijn ondertussen al een jaartje of 9-10 oud maar spelen heel zuiver en hebben in die tijd nogal wat centjes gekost.
Komt allemaal uit mijn oude scheurbak mazda 323 GRSI (eentje zonder kat) 5 jaar geleden, had toen het halve dashboard gesloopd om de audio erin te zetten (Had 2 20cm Subjes in de middenkonsole staan) heb er misschien nog foto's van liggen ergens, maar twijfel daar sterk aan.
Dit komt in het ax'je:
KEF KAR 19U Tweetertjes
KEF KAR 110M Midbas
KEF KAR KX3 2weg Filters
KEF KAR 200B subjes
HELIX 400 versterkertje
Zal voor volgende week zijn vrees ik.
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 4
- Joined: FriAug26, 2005 2:57:34 PM
De pic'jes en een filmpje van 0-100, zit rond de 10-11 seconde als ik het filmpje bekijk (and dat zonder al te brute start,gaat eigenlijk zeer vlotjes voor een 1000 cc)
De tweetraps solex
De rest van het blockje
De schapenvacht links
En rechts
Het filmpje dus (opgenomen met gsm, dus klein formaat)
http://users.telenet.be/tumbleweed/0-100.avi
De tweetraps solex
De rest van het blockje
De schapenvacht links
En rechts
Het filmpje dus (opgenomen met gsm, dus klein formaat)
http://users.telenet.be/tumbleweed/0-100.avi
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 4
- Joined: FriAug26, 2005 2:57:34 PM
-
- AX Master
- Posts: 1979
- Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
- Location: Hoogeveen (Drenthe)
- Contact:
Van harte welkom hier en heel veel succes met je AX
Greetz Martin
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw