Probleem met schakelen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Probleem met schakelen
Het schakelen van mijn AX gaat de steeds slechter, krijg hem maar moeilijk in de versnellingen.
Het begon met de achteruit, als ik wilde wegrijden moest ik hem eerst even in een andere versnelling gooien, even koppeling wat laten doen en dan kon ie pas in z'n achteruit zonder dat de tandwielen enorm zaten te knarsen.
Nu is dit probleem gisteren erger geworden en krijg ik ook tijdens het rijden maar hele moeilijk de auto in z'n versnellingen (vooral 2 en 3).
Ik kan hem voor ongeveer de helft in de versnelling trekken waarbij het soms lijkt dat ie er gewoon goed in zit, laat ik dan de koppeling opkomen dan knarst hij enorm.
Nu moet ik dus steeds enorm trekken en duwen om het ding goed in de versnelling te krijgen, soms schiet hij pas tijdens het koppelen goed in de versnelling.
Nu hoorde ik gisteren van iemand die dacht dat het aan de drukgroep lag, dat er mogelijk een stuk of 3 'vingers' van die drukgroep kapot zijn die geen druk meer geven zodat ie niet meer goed in de versnelling kan.
Om het goed aan te pakken moeten de drukgroep, het druklager en de koppelingsplaten vervangen worden.
Hoeveel gaat me dit ongeveer kosten aan onderdelen?
Het begon met de achteruit, als ik wilde wegrijden moest ik hem eerst even in een andere versnelling gooien, even koppeling wat laten doen en dan kon ie pas in z'n achteruit zonder dat de tandwielen enorm zaten te knarsen.
Nu is dit probleem gisteren erger geworden en krijg ik ook tijdens het rijden maar hele moeilijk de auto in z'n versnellingen (vooral 2 en 3).
Ik kan hem voor ongeveer de helft in de versnelling trekken waarbij het soms lijkt dat ie er gewoon goed in zit, laat ik dan de koppeling opkomen dan knarst hij enorm.
Nu moet ik dus steeds enorm trekken en duwen om het ding goed in de versnelling te krijgen, soms schiet hij pas tijdens het koppelen goed in de versnelling.
Nu hoorde ik gisteren van iemand die dacht dat het aan de drukgroep lag, dat er mogelijk een stuk of 3 'vingers' van die drukgroep kapot zijn die geen druk meer geven zodat ie niet meer goed in de versnelling kan.
Om het goed aan te pakken moeten de drukgroep, het druklager en de koppelingsplaten vervangen worden.
Hoeveel gaat me dit ongeveer kosten aan onderdelen?
Vriend van me was 700 euro kwijt voor de drukgroep van z'n Honda Civic... Maarja da's een Civic he?
Koppelingsetje kost bij de Brezan 140 euro volgens dit topic (link) (maar weet niet zeker of dat is wat je nodig hebt (drukgroep)).
Koppelingsetje kost bij de Brezan 140 euro volgens dit topic (link) (maar weet niet zeker of dat is wat je nodig hebt (drukgroep)).
Kijk uit, een Cactussssss
Het kan heel goed de koppeling zelf zijn, maar begin eerst maar eens bij het begin, afstellen van het koppelingspedaal en de bakolie controleren.
Ik heb regelmatig een AX en ZX met schakelproblemen verholpen (ook mijn eigen ZX) door het afstellen van de koppeling. In de vraagbaak staat beschreven hoe je dit kunt doen, is erg makkelijk, stelt niets voor.
Mocht dit niet helpen, dan moet je het inderdaad zoeken in de drukgroep of de koppelingsplaat zelf. Ik heb afgelopen donderdag de koppeling van een AX vervangen (gewoon op straat ), is wel effe een klusje, maar is te doen als je goed kan sleutelen.
De koppelingsplaat zelf was kapot, waardoor deze niet goed vrijkwam met als resultaat dat je gewoon niet meer kan schakelen.
Voor details en meer info, zie http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=6342
Mocht je hulp nodig hebben? en je heb een plek voor de deur om rustig te kunnen sleutelen, stuur maar een PB of email
Ik heb regelmatig een AX en ZX met schakelproblemen verholpen (ook mijn eigen ZX) door het afstellen van de koppeling. In de vraagbaak staat beschreven hoe je dit kunt doen, is erg makkelijk, stelt niets voor.
Mocht dit niet helpen, dan moet je het inderdaad zoeken in de drukgroep of de koppelingsplaat zelf. Ik heb afgelopen donderdag de koppeling van een AX vervangen (gewoon op straat ), is wel effe een klusje, maar is te doen als je goed kan sleutelen.
De koppelingsplaat zelf was kapot, waardoor deze niet goed vrijkwam met als resultaat dat je gewoon niet meer kan schakelen.
Voor details en meer info, zie http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=6342
Mocht je hulp nodig hebben? en je heb een plek voor de deur om rustig te kunnen sleutelen, stuur maar een PB of email
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Edwin wrote:pcrodent wrote:Vriend van me was 700 euro kwijt voor de drukgroep van z'n Honda Civic
Das de helft van het aankoopbedrag van m'n AX 1.1i uit '96...
Ik ga het wel eens navragen maandag hoeveel het precies voor m'n AX kost.
Kan nog net, de rest van de week ben ik weg.
Die ?700 zal wel incl. montage door de dealer zijn, kan me niet voorstellen dat onderdelen voor een Jap zo duur zijn.
Voor een AX1.1i kost een origneel koppelingssetje van Valeo c.a. ?170.
Goedkope rommel van Luk of Sachs kan ook, maar daar zul je spijt van krijgen, Valeo koppelt veel soepeler dan imitatie rommel.
Verder heb je nodig:
- Aandrijfas keerringen
- Moeren aandrijfassen
- Bout+moer van de fusee verbinding
- 2L Bak olie
- 2 Carteringen voor de bak.
Reken op een kleine ?200 als je het zelf gaat doen.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
WouterL wrote:en 400E als je het laat doen ...
Dat moet je wel mazzel hebben en de juiste Specialist treffen, de meeste garages zitten toch op de ?600
Voor de AX die ik vorige week heb gefixt hadden we een koppelingssetje voor ?50 gehaald bij Bart-Ebben. Hij had een gebruikte liggen uit een schade auto, het setje had slechts 5000km gelopen. Met bijkomend materiaal zoals keerringen, nieuwe borgmoeren, etc waren we iets van ?80 kwijt.
Persoonlijk zou ik geen gebruikt setje monteren, aangezien het een berg werk is om die bak te demonteren en weer te monteren. Maar goed de arme student vond het prima en nam het risico en gelukkig heeft het geen problemen gegeven.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Mooi dat ie het weer doet!
Nou... hij merkte op dat schakelen heel stroef ging... is er gewoon mee doorgereden... en toen schakelde hij helemaal niet meer. Drukgroep bleek in twee?n gebroken. Hij had die auto net een paar weken, er was kennelijk behoorlijk mee gescheurd door de vorige eigenaar. Door hem zelf ook overigens
Omdat ie is doorgereden ermee zijn er nog meer dingen beschadigd geraakt. Details weet ik niet precies, maar t was een dure grap voor 'm...
ZX1.4i wrote:Die ?700 zal wel incl. montage door de dealer zijn, kan me niet voorstellen dat onderdelen voor een Jap zo duur zijn.
Nou... hij merkte op dat schakelen heel stroef ging... is er gewoon mee doorgereden... en toen schakelde hij helemaal niet meer. Drukgroep bleek in twee?n gebroken. Hij had die auto net een paar weken, er was kennelijk behoorlijk mee gescheurd door de vorige eigenaar. Door hem zelf ook overigens
Omdat ie is doorgereden ermee zijn er nog meer dingen beschadigd geraakt. Details weet ik niet precies, maar t was een dure grap voor 'm...
Kijk uit, een Cactussssss