Radiator AX diesel

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
superdave
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: WedJul06, 2005 10:36:21 PM
Location: Omgeving Alkmaar
Contact:

Radiator AX diesel

Post by superdave »

Beste mensen,

Ik heb met mijn AX een probleem...
's ochtends geeft hij (de ene keer wel de andere keer niet) aan de koelvloeistof niveau te laag is.. na 3minuten rijden gaat hij weer uit!!

Ik heb al wat bijgevuld, maar als de motor goed warm is gooit hij het weer eruit!! er zit (waarschijnlijk) geen lucht in het systeem.

Maar ik zat te kijken in de vraagbaak, maar zag dat een ax diesel een extra expansie vat heeft! maar die heb ik niet! heb ik dan 100% zeker een benzine versie radiator?

en zal het probleem opgelost zijn als ik er een andere radiator inbouw

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

superdave wrote:Ik heb al wat bijgevuld, maar als de motor goed warm is gooit hij het weer eruit!!


druk in je koelsysteem kan ook komen door een lekke koppakking. Als ie het er echt uitgooit, dan zit er dus druk in je systeem. Kan je checken door met draaiende motor in de slangen van je radiateur te knijpen. Als je iedere keer ziet dat ie weer minder is maar hij het er niet uitgooit, dan ontlucht je misschien niet (goed)

superdave
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: WedJul06, 2005 10:36:21 PM
Location: Omgeving Alkmaar
Contact:

Post by superdave »

dacht ik ook al aan, maar ik wil weten of het wel de goeie radiator is

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

1.4 diesel heeft meestal een radiateur met een gewoon expansietankje er aan vast. Enig verschil met een benzine versie is dat er meer lamellen in zitten.

Pas bij de latere modellen en alle 1.5 is een wat grotere radiateur met een los tankje ingebouwd.

Dus wat je ziet is vermoedelijk helemaal normaal.

Het verliezen van water overigens niet, 1.4 diesels hebben de eigenschap de bussen wat dieper in het onderblok te drukken waardoor de koppakking er tussenuit wordt geblazen. Vlakken van de kop en iets verlagen van de randen zou uitkomst moeten bieden hiervoor.

P. :D

superdave
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: WedJul06, 2005 10:36:21 PM
Location: Omgeving Alkmaar
Contact:

Post by superdave »

ok thank you!

Binnenkort maar ff koppakking vervangen :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

als ik jou was zou ik dan gelijk d-riem, spanrol en kleppendeksel pakking vervangen.
Gebruik trouwens een stalen pakking, die zijn stukken beter!

superdave
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: WedJul06, 2005 10:36:21 PM
Location: Omgeving Alkmaar
Contact:

Post by superdave »

Browny wrote:als ik jou was zou ik dan gelijk d-riem, spanrol en kleppendeksel pakking vervangen.
Gebruik trouwens een stalen pakking, die zijn stukken beter!


uiteraard!!
D-riem is circa 30000km geleden vervangen door oude eigenaar

Post Reply