Dashboard verlichting, lampjes vervangen

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Post Reply
TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Dashboard verlichting, lampjes vervangen

Post by TB »

Ik heb de how-to gelezen over het vervangen van de dashboard lampjes. Omdat er minstens 2 stuk zijn wil ik dat vanavond even gaan doen (met verlichting in een garage natuurlijk). Maar omdat ik een type 2 heb en in de how-to een type 1 wordt beschreven, zijn er volgens mij wel wat verschillen. Of helemaal niet?

Nog iets waar ik extra rekening mee moet houden?

Ik hoor t graag!

Groeten Tom.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Rob GT »

Bij type 2 moet eerst je stuur los, pas op je neus. En volgens mij moet ook de plastic troep rond je stuur los. De rest is wel aardig vanzelfsprekend en gelijk de How-to.

Voor type 2 foto's kun je ook ff in de how-to van dashbord vervangen kijken 8)

Doe trouwens voorzichtig met je kilometertellerkabel. Deze is heel kwetsbaar.
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=3609

Daar waren we al een stuk verder met de informatie!

Ennuh, er zijn wel degelijk verschillen tussen type 1 en 2..

Andere bevestigingspunten.. En het klokkensysteem wil er niet zo makkelijk uit als de type 1..

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TB »

Dat valt inderdaad wel even tegen. Toch wat lastiger dan gedacht. Maar ga er toch even mee aan de slag. En kijk wel of het makkelijk gaat.

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

Ik heb het ook een keer gedaan. Valt best mee, alleen je moet erg voorzichtig doen. Km-kabel kost ong. 50 euro. Als je het op je gemakkie doet is het goed te doen hoor.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TB »

Ik ben er aan bezig. Heb alles er netjes af gehaald. Het stuur ging erg gemakkelijk. Trok ik er in een keer af. Voor de rest wat plastic kapjes weggehaald en de tellerbak eruit. Stekkers los, km kabel kon ik met de hand bij en eraf halen.

Nou goed, lampjes vervangen. Heb gewoon alles vervangen want zo duur zijn die lampjes niet en er waren er toch al een aantal kapot. Dus dan gelijk alles maar.

Maar nu het volgende: kom ik een oranje controlelampje tegen met daarop volgens mij het symbool van een choke. Het is zegmaar een streepje dat in een hoek van 45 graden staat met in het midden een verdikking. Er zat een lampje in, die het blijkbaar niet deed. Want als ik nu het contact aan zet op de eerste stand dan gaat dat lampje gelijk branden en gaat niet uit.

Maar een choke lijkt me sterk omdat mijn AX een 1.1 injectie is. Vermoed dus dat er ooit al een andere tellerbak in is gekomen, want ook kun je zien dat er al eens eerder aan gerommeld is. Dus een tellerbak van een uitvoering met choke ofzo? Lampje er maar gewoon uit laten dan??

Groeten Tom.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

je auto heeft een automatische choke, die door je computer aangezet wordt, daardoor loopt de motor ietsje hoger stationair na het starten dan normaal..

dat lampje kan je verder weglaten, ik snap ook niet wrom het er zit! misschien voor de lol? :P neej heeft vast wel een niet logische citroen functie
Image

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TB »

Dat was mijn gedachte ook al erover.... thnx! Ga ik weer verder. Hou jullie wel op de hoogte.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TB »

Het moet niet veel gekker worden nu. Heb ff het een en ander geprobeerd en als ik groot licht geef dan licht niet het blauwe controlelampje van het groot licht op maar zowel het rode olielampje en het rode koelwaterlampje.

Als ik het contact op stand 2 zet dan blijft het lichtje van de handrem zwak branden. Bij aantrekken van de handrem weer wat feller. Ook het groene lampje voor de richtingaanwijzer linksaf blijft dan branden!

Nou ik sta voor een raadsel. Volgens mij heb ik namelijk alle stekkers weer aangesloten zoals ze erop zaten. Of ligt het echt hieraan of kan t ook wat anders zijn?

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

TB wrote:Het moet niet veel gekker worden nu. Heb ff het een en ander geprobeerd en als ik groot licht geef dan licht niet het blauwe controlelampje van het groot licht op maar zowel het rode olielampje en het rode koelwaterlampje.

Als ik het contact op stand 2 zet dan blijft het lichtje van de handrem zwak branden. Bij aantrekken van de handrem weer wat feller. Ook het groene lampje voor de richtingaanwijzer linksaf blijft dan branden!

Nou ik sta voor een raadsel. Volgens mij heb ik namelijk alle stekkers weer aangesloten zoals ze erop zaten. Of ligt het echt hieraan of kan t ook wat anders zijn?

haha... sorry... dat zal wat wezen.. rijd je op de snelweg, geeft ie ineens aan dat je grootlicht aan hebt, terwijl er iets mis zou kunnen zijn met je olie etc...

Kabels goed erin ? goed aangedrukt? niet verkeerd om erin? (zal wel niet kunnen).. Misschien toch de kabel iets te hard aangepakt ?

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TB »

Nou nog ff gekeken... het is dus mogelijk om de stekkers verkeerd om te doen. Nu werkt alles weer zoals het hoort :)

Nu alles weer terugbouwen! :D

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

TB wrote:Nou nog ff gekeken... het is dus mogelijk om de stekkers verkeerd om te doen. Nu werkt alles weer zoals het hoort :)

Nu alles weer terugbouwen! :D

mag ik stiekem ff heel hard lachen? :P
gelukkig kan dit bij type1 niet..

mooi dat je het toch nog hebt opgelost! :D weten we dit ook weer ;)
Image

Svend
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Svend »

wel aardig dat je het ons even meld, tussen het "bekijken" en het terugbouwen :lol:

stomme verbetering van type 2 die stekkers. bij type 1 alleen met veel geweld mogelijk

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TB »

Ok, alles werkt zoals het hoort en nu kan ik tenminste zien hoe hard ik rij als het donker is. Staat allemaal weer netjes in elkaar. Ik kan me er best aan irriteren als lampjes het niet doen enzo, nu ben k toch weer helemaal tevreden :D En dat voor slechts een avondje werk.

Enne... tuurlijk mag je hard lachen ;)

Groeten Tom.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

Dus toch!

hahah... ik had een stille hoop dat je de stekker wel goed erop zou zetten! :oops: :twisted:

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Misschien moet ik dit ook maar eens doen heb ook rare en niet werkende lampjes. Misschien dat ik maar gewoon alle bekabeling moet vervangen trouwens beginnen al meer dingen gek te doen.

q01z wrote:je auto heeft een automatische choke, die door je computer aangezet wordt, daardoor loopt de motor ietsje hoger stationair na het starten dan normaal..

dat lampje kan je verder weglaten, ik snap ook niet wrom het er zit! misschien voor de lol? :P neej heeft vast wel een niet logische Citroën functie

Een injectie heeft geen automatische choke. Alleen een carb kan een automatische choke hebben oftewel een bi metaaltje wat de choke klep dicht doet. Bij injectie heb je alleen je gasklep en geen choke klep dus ook geen choke. Injectie laat de motor alleen maar wat sneller draaien zodat de motor aan blijft staan. Hij zal hem ook maar minimaal verrijken omdat anders de cat naar de filistijnen gaat. Zo weer een misverstand uit de wereld geholpen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

Oftewel het fungeert als zijnde een choke... :)

Wat meer toeren, waardoor je motor niet uitvalt. :?:

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Nee een choke die smoort je inlaat zodat er een rijker mengsel de motor ingaat. Door dit rijker mengsel gaat het toerental wat omhoog. Een injectie computer laat de mengselverhouding nagenoeg ongemoeid om de cat niet te beschadigen maar haalt het stationair toerental wat omhoog zodat de motor niet afslaat en wat eerder op temp is. Is een heel groot verschil dus.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TB »

En nog vraag ik me af wat dat choke lampje daar dan doet. Er zat een kapot lampje in, maar die heeft het dus ooit wel gedaan. Ik vermoed toch een andere tellerbak eens erin gezet. Maar dan wel van een carb versie.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

TB wrote:En nog vraag ik me af wat dat choke lampje daar dan doet. Er zat een kapot lampje in, maar die heeft het dus ooit wel gedaan. Ik vermoed toch een andere tellerbak eens erin gezet. Maar dan wel van een carb versie.

Bij mij zit er zelfs een uitsparing voor het 4-wiel aandrijvings lampje :P
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Post Reply